Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har købt et 55" SM8600 og har bemærket det ligesom "tænder" lys på mindre dele af skærmen. Eksempelvis når man starter Netflix op, her er skærmen sort med et rødt logo, og det er som det sorte til højre og venstre for logo'et er meget sort, og det nær logoet er mindre sort og oplyst på en spøjs måde. Det er som TV er inddelt i 4-6 lige store dele lodret, og disse "striber" lyset op hvis der lyst på mørk/sort baggrund.

Skal det gøre sådan? Kan man slå det fra eller skal jeg finde et andet tv?
Du skal køre med mindre aggressiv local dimming og acceptere, at billedet er lidt mere gråt i stedet for sort i mørke scener:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/sm8600

"
Local Dimming: Yes
Backlight: Edge

The LG SM8600 has bad local dimming. It is an edge-lit TV and thus has vertical local dimming zones which can cause issues with local dimming performance. The TV, however, has particularly bad local dimming performance when LED Local Dimming is set to 'High.' In certain scenes, the TV reacts to brightness changes in small areas of the screen by brightening/dimming entire vertical columns, which causes significant blooming; this is very distracting.

Setting LED Local Dimming to 'Medium' makes this a lot milder, although many people will still find this vertical blooming distracting. We recommend you set the LED Local Dimming to 'Medium.'

The local dimming performance is very similar to last year's SK8000, but the SM8600 has a less aggressive performance when LED Local Dimming is set to 'Medium.'

The above video displays the TV's performance with our recommended local dimming setting of 'Medium'."

Under forudsætning af at du har købt TV'et på tilbud til 4.444 kr. har du fået meget TV for pengene, men det skal dog lige nævnes, at dets storebror - SM910 - lige er kommet på tilbud til 4.999 kr.
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-795969/

Anmeldelse:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/sm9000

Det har full array local dimming, om end det er i den middelmådige ende, og kontrasten er stadig ringe pga. IPS-panelet.
Hej Globulus, du har fat i det helt rigtige! Dog er TV'et allerede sat på Medium hvor jeg bemærkede det... Måske ikke det bedste video materiale men jeg lagde især mærke til det i et par episoder af "Friends" hvor backlight spasser helt ud. Jeg forstår godt teknologien og fidusen i at slukke "local zones", men det er svært frustrerende at se.

En måde det er let at fremprovokere det på er ved at trykke til venstre i Netflix menuen så den fryser content preview bagved, og så klikke op og ned mellem de forskellige hvide menu punkter i netflix. Det ser super fjollet ud som et statisk billede "bagved" skifter farver og lys som man klikker op og ned i menu punkter der har intet med baggrunden at gøre.... Jeg skal slå local dimming helt fra for det ikke sker :(

Jeg har købt det til 3999kr hvilket jeg synes var en god pris, også taget i betragtning at det nu koster 4444kr. Men pga. dette lysshow, og manglende DRTV, DPLAY, BOXERPLAY support som tvinger mig til at lægge 4-600kr oveni til en Chromecast ultra, vakler jeg kraftigt på om dette er det rette tv for mig?

Jeg har godt set SM90 fås for 5000kr, men det er også prislejet for Q60R og Q70R som jeg har haft kigget på.... Vil jeg slippe for dette lysshow med nogle af de skærme? SM90, Q60R, Q70R?? Og eller bør jeg kigge efter andre 55" tv i denne prisklasse?
Hvis du vil slippe for lysshow skal du enten købe et discount-TV uden local dimming, et OLED TV eller et high-end LCD TV. Eller - som du selv skriver - slå det helt fra.

Kig på denne oversigt:
https://www.rtings.com/tv/tests/picture ... al-dimming

Q60R har ikke local dimming. Q70R er bedre end dit, men bestemt ikke perfekt, hvis du er meget opmærksom på den slags. Så er der Q80R, men så er du oppe i en pris, hvor du lige så godt kan købe et OLED.
@Globulus, jeg kan godt se på den liste du linker at SM86 scorer absolut dårligst! Jeg vidste ikke jeg var særlig opmærksom på dette localdimming, men det sprang mig bare i øjnene... Og jeg er på ingen måder nogen skærm facist eller på anden måde meget krævende på det punkt, hvilket også er det der styrede mig væk fra OLED. Simpelthen for dyrt til vores behov og krav.

Hvilket tv ville du vælge? SM86 + en Chromecast ultra til ca. 45-4600kr eller Q70R til 5200kr?
NamrepuS skrev: 27 apr 2020, 14:24 @Globulus, jeg kan godt se på den liste du linker at SM86 scorer absolut dårligst! Jeg vidste ikke jeg var særlig opmærksom på dette localdimming, men det sprang mig bare i øjnene... Og jeg er på ingen måder nogen skærm facist eller på anden måde meget krævende på det punkt, hvilket også er det der styrede mig væk fra OLED. Simpelthen for dyrt til vores behov og krav.

Hvilket tv ville du vælge? SM86 + en Chromecast ultra til ca. 45-4600kr eller Q70R til 5200kr?
Jeg ved ikke hvor du finder en (55") Q70R til 5.200 kr.

Mig bekendt koster den p.t. 5.799 kr.:
https://www.pricerunner.dk/pl/2-4854238 ... ign-Priser

Jo, Q70R vil nok være at foretrække - også til 5.799 kr. - men du kan da læse lidt om, hvad brugerne mener om modellen:
https://www.avsforum.com/forum/166-lcd- ... hread.html

Måske falder du over en eller anden kommentar, der gør, at fortsætter søgningen.

Alternativt - når vi nu er oppe i det prislag - er der Sony 55XF9005 til 5.999 kr., som skulle være et af de absolut bedste LCD TV, men man skal blot lige være opmærksom på, at det er en 2018-model (derfor den lave pris) og at et hyppigt nævnt kritikpunkt er, at den er langsom i Smart-delen og ved kanalskift/betjening i al almindelighed. Jeg skal ikke kunne sige, om det har noget på sig.
Hej igen, 5200kr var en outlet vare... TV'et er i rigtig fin stand og man kan ikke se det har været brugt. Men da jeg skulle sætte antennen i TV'et sad antennestikket mega løst og kan bevæge sig i alle mulige retningen hvor 2 de satelit antennestik lige ovenover sidder godt fast som man ville forvente.

Forskellen på Q70R og SM86 er meget tydelig! Og jeg oplever slet ikke "lysshow" i sammen omfang som på SM86'eren.

Har godt læst lidt om Sony'en og fået den anbefalet af en kammerat, men 5200kr er allerede over det budget vi havde sat os for. Først skulle det være et SM86 49" til 3333kr, så blev det til et sm86 i 55" til 4000kr fordi jeg gerne ville have det større TV, og nu har vi et Q70R til 5200kr (muligvis med knækket antenne)... SUK!