Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af maarum
Mit nye Panasonic 50PZ700E skal ha' det godt, derfor vil jeg gerne ofre penge på nogle gode kabler.. MEN:

1) jeg har en relativ ny LG DVD afspiller med en fin komponet udgang, men desværre ikke HDMI. Kan det betale sig at give Kr. 4-600,- eller mere for et godt komponent kabel kontra komposit, som jeg benytter i dag? Eller gør jeg bedst i at gemme mine penge og købe en DVD afspiller med HDMI?

2) hvis jeg køber en DVD afspiller med HDMI skal den jo næsten også have 1080 opskalering? Er det værd at betale for?

3) hvis jeg alligevel køber en DVD med HDMI og 1080 opskalering kan jeg vel snart lige så godt købe en PS3, det giver mig Blue Ray og dermed den ægte 1080 oplevelse?

Ps. kan i anbefale en god HDMI/DVI adapter?

:-)))
Af red_martians
Kabler er godt for billedet, og især component kan bevare farverne. Især rød er udsat, og ved at sende farverne hver for sig bliver det endelige resultat bedre.
Angående HDMI er det det samme, men digitalt overført.

DVD-afspiller og opskallering er virkelig en verden for sig selv. faktisk er der meget lidt forskel på dem, det er alt sammen der værste kinabras. Der hvor producenterne idag bruger rigtig mange penge er netop billedechippen. Og kan den opskalere hænger prisen ofte sammen med billedekvaliteten. En dyr DVD-afspiller kan faktisk få en DVD-film til at stå knivskarp i 1080p, og de fleste vil faktisk tro det er HD-materialle der bliver afspillet.

Angående PS3 er det rigtig at du så kan få en bedre HD-oplevelse ved brug af blu-ray, men jeg tvivler stadig om den kan opskalere ligeså flot som en DVD-afspiller til samme pris, og at farverne står ligeså flot som med en "ægte" HD-afspiller.
Af maarum
OK. Hvad ville du betrakte som en dyr DVD afspiller? Jeg gad nu godt se en rigtig god DVD afspiller i aktion.. det tiltaler mig, at man måske kan opnå det samme, eller tæt på, som med en HD afspiller.