Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MicH
Jeg står og skal til at anskaffe mig er nyt TV men det er lidt en jungle når man ikke helt har styr på hvad der er godt. Jeg vil derfor høre om der er nogen der kan anbefale mig en 55” skærm til ca 4-5000. Er der nogen af tilbuddene i øjeblikket son er værd st kigge nærmere på?

Den kommer til at blive brugt som primær skærm i stuen til film, TV og gaming.

Tusind tak på forhånd :)
Senest rettet af MicH 18 apr 2020, 15:15, rettet i alt 1 gang.
Af George1
Ud fra de behov du har, ville vælge jeg en Samsung Q70 koster kr 5799 godt billede og lynhurtig smart tv.
Du skriver budget ca kr 5000, men du får bare så meget bedre skærm ved at ofre de sidste kr 799.
Måske du lige skulle rette i overskriften du skal vel ikke "byt" men købe nyt :(
Af MicH
Ups, overskriften er rettet 😅

Tusind tak for jeres svar og anbefalinger! Det giver mig helt sikkert lidt at tænke over, men jeg tror godt jeg vil ofre 800,- mere for en bedre skærm 👍
Af George1
Nej er ikke enig med Peder D.
Anser Q70 som det bedste bud og billigere end XF 9005 som er en ældre model.
Man kan altid finde links og test der passer i ens kram.
Har set og prøvet begge skærme.
Q70 har væsentlig hurtigere smart del og en bedre sort.
Af PeterD
George1 skrev:Nej er ikke enig med Peder D.
Anser Q70 som det bedste bud og billigere end XF 9005 som er en ældre model.
Man kan altid finde links og test der passer i ens kram.
Har set og prøvet begge skærme.
Q70 har væsentlig hurtigere smart del og en bedre sort.
Jeps.

Sådan siger Samsungsælgerne altid for at promovere deres produkter.

Egentligt lidt ærgeligt,men hvis du ikke ser så meget tv og sufer på tv'et så skal du vælge Samsung eller endnu bedre,LG med deres WebOs.
Af Supergris
Jeg kender ikke Q7, men har set XF9005 utallige gange mod andre modeller fra Samsung, og synes det vinder, hver gang, på mere naturligt billede, uanset hvordan man prøver at indstille det, hvilket sælgerne hos Hifiklubben er enig med mig i, så det er også en model, jeg synes, man skal tage med i overvejelserne, hvis budgettet ikke helt rækker til en topmodel eller et OLED...

Citeret direkte fra tests her på siden af de to TV:
"Samsung Q70R er en direkte konkurrent til Sonys XG95 og XF90, LGs "NanoCell" LCD-tv m.fl. Vi mener, at de to Sony-modeller leverer bedre ydelse (vores test af LG SM90 publiceres senere). Og selvom det er fristende at betragte Q70R som en lillebror til Q90R flagskibet, så mener vi, at der er stor forskel på billedkvaliteten de to skærme imellem."
Af George1
Ja smag og behag er forskelligt.
Citeret direkte fra Rthings skriver de at Q70 er lidt bedre end XF 9005.
Ville aldrig selv vælge XF 9005 på grund af det sløve smart tv og mega langsomme kanal skifte, og kan ikke se der er nogen mærkbar forskel i billedkvaliteten på de 2.
Fastholder mit råd, fint der er noget at vælge af for trådstarter.
Mener heller ikke man skal sammenligne Q90 med Q70 det er jo en helt anden pris/liga der er også stor forskel på en XF 9005 og Q90
Go aften til jer, uanset om man er Samsung hater eller lover.
Af Supergris
Personligt ville jeg normalt ikke vælge et TV ud fra smart-TV-delen, men Android er ikke så langsomt, hvis du bruger lidt tid på at optimere det, og slå de ting fra, du alligevel ikke bruger.
Jeg synes heller ikke kanalskifte er et problem, og den tid, hvor man lå i sofaen og zappede frem og tilbage, er vel efterhånden også overstået, så jeg ser ingen grund til at stille et produkt i skyggen af andre, på baggrund af nogle ting, du har en holdning til...
Af George1
Fint nok det er din holdning for mig var det en total killer, at vente på kanalskifte og smart delen, at du ikke ser det som nogen grund til at jeg stiller XF 9005 lidt bagud/i skyggen iforhold til Q70 er da ikke relevant i denne sammenhæng.
Dine råd afspejler hvad du mener, og mine hvad jeg mener.
Brugeravatar
Af bbplayer
George1 skrev: 19 apr 2020, 08:26 Fint nok det er din holdning for mig var det en total killer, at vente på kanalskifte og smart delen
Hvis der også skulle være lidt billede indsigt og kvalitets vurdering bag dine udsagn, så ville du ikke vægte kanal skifte og smart delen som et ønske. Begge dele får man i bokse som er meget hurtigere og som du selv ønsker det men ikke vælger det, så kan det ikke være den rigtige grund. Og lad nu være med at skriv du vil have alt i et, for hvis du er fornuftig , så ville du ikke anbefale skærme udfra smart tv og kanal skifte, hvis du bare forstår at flere har yousee/waoo bokse eller canal digital, og de ikke bruger det til noget, og når man skal se på skærme, så ser man på billede ene og alene , og så kan du vade nok så meget i dine killer afgørelser som ikke vægtes i dette sammenhæng.
Af George1
Har aldrig sagt XF 9005 ikke har et godt billede, men det har Q70 altså også. Du har jo selv en XF 9005 så vidt jeg husker, så du ved at det kræver ekstern boks hvis du vil speede op.
Min kammerat har ingen boks, det er altså laaaaansomt.
Om man anbefaler et tv kommer selvfølgelig også an på billedkvaliteten, men andre parametre kan/bør vel også nævnes.
Hvis du anbefaler (bare for at tage et eksempel( OLED som har den bedste billedkvalitet kan/bør du også nævne den ulempe der følger med.