Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bent L
Hej med Jer

Jeg er ny i dette forum, og jeg skriver fordi jeg har brug for lidt hjælp.

Jeg ejer et LG OLED55B7V-Z som jeg købte for et par år siden, da det havde fået en god anmeldelse på Flatpanels.dk.

Efter sidste opdatering til SW: 05.80.55 er der midt på skærmen kommet et lysegrå VS, som er synlig i gule og orange farver. Se billederne

Lysegrå VS er synlig på alle HDMI-indgange, samt på de installerede apps.

Jeg har snakket med LG kundeservice, som fik mig til at lave en pixelopfriskning og en nulstilling til oprindelige indstillinger. Dette hjalp ikke på problemet, så jeg fik at vide det var en hardwarefejl og da garantien var udløbet for 1 måned siden kunne de ikke hjælpe mere.

Kan ikke helt forstå det kan være en hardwarefejl, men der er sikkert nogen der ved meget om det.

Så mit spørgsmål til jer er om der er nogen der ved hvordan jeg kommer af med det lysegrå VS på min skærm?

Håber der er nogen der kan hjælpe.
Vedhæftede filer
LG 1.jpg
LG 1.jpg (2.79 MiB) Vist 3810 gange
LG 3.jpg
LG 3.jpg (2.93 MiB) Vist 3810 gange
Ja det kunne godt være Burn-in, men jeg ved ikke hvor det skulle komme fra. Hvis det havde været Burn-in, så burde jeg vel også kunne se det på hvide og lyse farver.
Burn-in var jeg mere plaget af da jeg havde plasmaskærm, og det var proceslinjen fra windows skrivebord der gav mærker. Dem kunne jeg godt få væk, men ikke denne VS(V5) på mit LG OLED.
Nej, det kan flatpanels nok bedre forklare, jeg husker ikke begrundelsen men det har med dioderne at gøre, og her er den røde mest fremtrædende. Og derfor synes problemet ikke på andre baggrunde særligt tydeligt hvis rød ikke indgår i farven, så du ser den bedst på rød baggrund, desværre.

Min C6 lider også lidt af streger men jeg ser dem sjældent og giver ikke skærmen op på det grundlag :)
Det er rigtigt det ligner VS fra Street Fighter, men jeg spiller ikke Street Fighter.

Logo sidder mit på skærm og i har nok ret i at det er Burn-in, men jeg ved ikke hvor det kommer fra.

Ved i om der er nogle typer flatpanels der er mere modstandsdygtig overfor Burn-in?
Der er jo kun 2 typer paneler: LCD og OLED. For sidstnævnte, så er de alle lavet af LG. Panasonic har modificeret panelet en smule i deres GZ2000 high-end-model, og den lader til at være mere modstandsdygtig overfor BI, men prisen er også markant højere end de fleste andres. Skærmene blev en smule mere modstandsdygtige fra LG's 8-serie, dvs. fra 2018, men hvis man lader statisk indhold stå længe nok, så vil du kunne brænde noget fast på alle modeller.

Hvis du vil være fri for BI, så skal du rykke mod LCD i stedet.
Bent L skrev: 15 apr 2020, 09:57 Det er rigtigt det ligner VS fra Street Fighter, men jeg spiller ikke Street Fighter.
Du kan jo prøve at tænke tilbage, og forsøge at finde programmet som du eller en i familien har set, en konkurrence som har været der, og nogen har trykket pause og talt i telefon i timer eller andet hvori VS indgår som en del af programmet, og nok i røde farver som CS:GO også kan være, derfor et sammenfald med den event der :)

Det er ikke kommet af en firmware men ved bruge af billeder som har været på skærmen for længe, og det VS info afslører jo næsten et program vil man mene, så du må tænke lidt over hvem og hvad konkurrencer som er set, og så kender du måske synderen, som ja, er tv men også en bruger som ikke vidste tv't kunne tage skade.
De rapporter vi har set mht. burn-in antyder, at de ting, som dukker op, ikke behøver være "nylige", men sagtens kan ligge år tilbage i tiden og så pludselig kommer til syne. Så du skal nok tænke langt tilbage i tiden.
Mange tak for hjælpen, i gav god information til mit problem.

Kan stadig ikke komme på hvad det skulle være, men jeg skal nok længere tilbage i hukommelsen.