Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kampster
Jeg har for godt og vel et halvt år siden anskaffet mig et Sharp Aquos 37XD1E tv til stuen, som jeg som sådan har været ret glad for. Ikke noget at udsætte på billedkvaliteten, især ikke når der vises digital tv i høj opløsning som f.eks. senest under partileder debatten på DR1.

Dog har det undret mig at TV'et har ret så høj "brumme tone" som kan høres når der ikke er så meget lyd på tv'et i øvrigt.
Jeg har desuden lagt mærke til at brumme tonen bliver meget værre når skærmen skal gengive hvide farver, altså når den stor del af skærmen er hvid. Når det er tilfældet er brumme tonen høj nok til at overdøve den almindelige lyd fra tv'et under f.eks. action film og andet moderat larmende.

Jeg er ikke teknik ekspert på nogen måde og kan derfor ikke finde nogen logisk sammenhæng mellem brummen fra højtaleren og hvide farver på tv'et, men måske kan I.

Jeg kører signalet igennem en selector box fra TDC og bruger i øvrigt ikke andre Hi-Fi komponenter i mit system, og får altså lyden fra de højtalere der er i TV'et.

Håber I kan hjælpe mig !
Søren