Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Anton
LG's B9 og C9 og Sony's AG8 står til ca det samme i 65" lige nu. Omkring 13000 kr.
Er LG C9 stadig det klare valg her, til de priser? Eller er Sony et lige så godt køb?
Her på FP har C9 en award, mens AG8 ikke er testet. AG9 er derimod testet, men uden award. Og AF8 blev testet i 2018 og fik award.
Så jeg synes ikke at det er så ligetil.....

Er det der er afgørende, hvad man vil have af styresystem?
Eller er der også forskel på billedekvalitet og andre ting?
Jeg bruger ATV 4K, så styresystemet er egentlig ikke så vigtigt for mig, tror jeg.
Eller er vi ude i så små forskelle, at alle tre er gode køb? Men selvfølgelig køber man C9 før B9, hvis prisen er den samme. :)
Af henrik.yde
Billedkvaliteten er stort set ens på alle OLED TV, da det pt kun er LG der laver panelerne. Så det er styresystem, lyd, design, fjernbetjening, og selvfølgelig formatunderstøttelse (Dolby Vision etc.) der udgør den største forskel.
Af Anton
Du har selv et Philips OLED ser jeg, Henrik. Philips 754 koster også13000 kr lige nu. Vil du så sige, at det er på samme niveau som de andre, jeg har nævnt? Når vi altså kun snakker billedekvalitet?
Og har du ellers et forslag til, hvilket jeg bør gå efter.
Eller er det sådan, at når vi snakker OLED, så skal jeg bare købe det der er billigst , lige nu?
Jeg ved godt, at der ikke er et der billigst lige nu i 65", men jeg kunne jo vente og købe det første, som blev sat yderligere ned. (Hvis det altså gør...) B9 kostede jo "kun" 10000 kroner på et tidspunkt.
Af Globulus
Jeg kan lige klippe/klistre hvad jeg skrev i en anden tråd af negative ting om 754:

- Aggressiv ABL
- Højt (33? ms) input lag
- Kun 2 x 8W lyd, hvis vi ser bort fra subwooferen (jeg foretrækker, at der bruges mere krudt på mellemtone og diskant, men måske er det ok på den måde)
- 2018-panel
- Saphi (som nævnt) - kan både betragtes som plus og minus
- 2nd Gen P5

Men du kan jo starte med at læse op på hvad ejere af de forskellige modeller har gjort sig af erfaringer:

Sony AG8:
https://www.avsforum.com/forum/40-oled- ... -talk.html

LG B9:

LG C9 (laaang tråd):

PS: Hvis nogen atter føler trang til at give mig hug for at linke til tråde på et andet forum end fp: Mit svar er det samme som sidst.
Af Anton
Du får ingen hug fra mig. :-) Men derimod et mange tak for dine links. :-) Pu-ha, de tager vist lige et minuts tid eller mere at læse igennem de tråde.... :-)
Af henrik.yde
JA, som tidligere nævnt, billedkvaliteten er temmelig ens på de forskellige OLED TV. Jeg har vist allerede beskrevet længere oppe i tråden hvor den "store" forskel er.
Brugeravatar
Af elcom
En ting at være opmærksom på mellem LGs B9/C9 og Sonys AG8 er HDMI portene. B9 og C9 har HDMI 2.1 på alle fire porte. Sony AG8 har "kun" HDMI 2.0 og supporterer kun fuld bandwith på port 2 og 3. Så hvis du har brug for flere kilder med op til 4K 60fps signal, så er du begrænset på Sony'en. Der er yderligere begrænsning hvis du har soundbar som skal bruge ARC, da den HDMI som Sony har ARC på er port 3.
Til gengæld har Sonyen kun side og nedad vendte porte, hvor LGs har nogen af portene bagud vendte, hvilket kan kræve lidt opmærksomhed ved placering på væg.

Ellers kommer det nok mest an på styresystem, og hvilken en billedeprocessering man lige har det bedst med. De har jo alle LGs OLED paneler, så udgangspunktet er meget ens.

Køb et sted hvor du nemt kan returnere/bytte, så har du en chance for at prøve TV'et an derhjemme og kan skifte mening hvis du ikke er tilfreds.

Jeg valgte selv LG C9 da jeg skulle købe, men det var 55", hvor prisen gjorde det til en no brainer. Hvis prisen er helt den samme i 65", så bliver det et spørgsmål om hvilke detaljer man prioriterer højest.
Af teamet
LG, de hjernedøde mennesker, har stadig porte til at vende direkte bagud. Så man kan ikke mounte tæt til væg med LG
Af HrJensen1
teamet skrev: 01 mar 2020, 02:06 LG, de hjernedøde mennesker, har stadig porte til at vende direkte bagud. Så man kan ikke mounte tæt til væg med LG
Kommer an på hvilken model at man snakker om. Størstedelen af modellerne har dem siddende rundt i kanten, så de peger udaf/nedaf - men på visse modeller peger HDMI 3 og evt 4 bagud.
Brugeravatar
Af bbplayer
På min gamle C6 peger hdmi4 bagud men så er der jo en fordybning i kabinet ved alle stikkene, så præcis hvor meget, afhænger jo af stik eller om man så lige for vinkelstik på og det slet ikke betyder noget.
Af Supergris
Der findes kabler med vinklede stik, hvis samtlige ind/ud-gange ønskes benyttet, men med de ophæng, jeg har benyttet, har stikkene ikke været i vejen, på trods af TVene er monteret så tæt på væggen, det kunne lade sig gøre, uden brug af afstandsstykker...
Af teamet
https://i.rtings.com/images/reviews/tv/ ... -large.jpg

Ja, der er work-arounds, men hvorfor ikke bare købe noget der fungere. Mange stik vender direkte bagud, og de er ikke sunket nok ind til at vinklede stik ikke går ud over bagplanet på tv'et. Hvis ikke man anvender kablet TV, kablet netværk eller optisk lyd, så ja, så kan man overveje det. Men af de grunde bør de fleste undgå LG, hvis man vil vægmontere flat mod væg.
Brugeravatar
Af elcom
Man behøver ikke undgå LG for at få OLED fladt mod væggen. Jeg har selv mit hængende med et Vogel Thin 505. Det tætteste ophæng jeg kunne finde, hænger fint, men det har krævet at jeg har vinkel stik på netværk og antenne stikkene.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har også sat et C8 på et Vogels Thin uden problemer. Man skal dog have gang i vinkelstik på flere af portene, men selv SPDIF-porten kunne knækkes med en adapter.