Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Pfalk
Jeg har et Lg oled c7 65 tommer og besluttet at det skal ud efter at have fået seriøst Burn-in, og LG servicetekniker har besøgt og tilbudt mig reparation til samme pris som et nyt LG C9. Jeg har konkluderet at OLED ikke passer til mig, og bliver deprimeret over at se på det. Derfor skal det udskiftes. Det er købt online. Men det piner mig at blot køre det på containerpladsen i vores tid med fokus på bæredygtighed (kun 2,5 år gl). Hvad gør I andre?
Jamen har et OLED på over 4 år, det er bæredygtig endnu, jeg har nok heller ikke dit forbrugsmønster.. Men du har ret i at det kan føles nyttesløst at et så nyt tv er færdig..

Hvis du skal bibeholde et højt niveau på billedkvaliteten og kikker på LCD skærme er det nok Samsung Q90R du skal kikke efter, næstebedste LCD skærme er Q80 serien..
Hvis du ikke synes du vil være bekendt at tage penge for det kan du sætte en gratis-annonce på Facebook eller lignende.

Mon ikke der er en eller anden, som kan acceptere burn-in, hvis TV'et er gratis? Din tærskel for "seriøst burn-in" er måske ikke den samme som andres.

Det skulle undre mig meget om der ikke var en eller anden som kunne bruge det - om ikke andet så som "overgangs-TV".
Jeg har kigget dine tidligere indlæg igennem, hvor der er flere ting, jeg undrer mig over.
Du får skiftet panel 3 gange på 2,5 år, hvor du alligevel fortsætter det samme mønster, med at se News kanaler, når du er af den opfattelse, det er det, der er synderen?
Du omtaler både dit TV som C7 og C8?
Du skriver også, du lider meget af refleksioner. Værre end dit plasma? Genskin af sol- eller kunstlys?

Bliver der ikke givet en form for garanti, når man får skiftet et panel, som fortsætter udover TVéts normale garantiperiode, hvilket normalt gælder ved reparationer?

Med hensyn til bortskaffelse, er jeg da sikker på, du uden problem kan finde nogle, der vil blive glade for at kunne afhente det, naturligvis afhængigt af hvor stort problemet er; eller om du bor i Spanien, som man kan få opfattelsen af, du gør, ved at skimme dine indlæg igennem.
Hvis du mener, det er skrot, er der vel ikke så mange andre muligheder, end at aflevere det på genbrugspladsen...
Senest rettet af Supergris 20 feb 2020, 15:56, rettet i alt 1 gang.
Supergris skrev: 20 feb 2020, 12:37 Jeg har kigge dine tidligere indlæg igennem, hvor der er flere ting, jeg undrer mig over.
Du får skiftet panel 3 gange på 2,5 år, hvor du alligevel fortsætter det samme mønster, med at se News kanaler, når du er af den opfattelse, det er det, der er synderen?
Du omtaler både dit TV som C7 og C8?
Du skriver også, du lider meget af refleksioner. Værre end dit plasma? Genskin af sol- eller kunstlys?
Du har opremset punkter, som normalt lægges ind under provokationer fra en Troll. Jeg har vist også fanget personen i at nævne ting fra fortiden som ikke kom forbi dette forbi i den tid brugeren har haft alle de skærme.

Endnu et påskud fra brugeren, for at provokere lidt på emnet omkring BI.
Stop det sludder. Jeg ønsker ikke at provokere og tale for eller i mod OLED. Hvis I gad at læse mine indlæg så har jeg ikke et C8. Her er facts som også fremgår af mine forskellige indlæg:
2017 juli købte LG OLED C7 på online forretning i Tyskland 3.492€.
Efter 6-9 måneders tid konstaterede jeg begyndende burn-in og klagede til LG. Og en del debat kørte i nogle måneder med LG.
2018 Oktober replacede LG selve panelet i hjemmet og alt OK.
2019 august konstaterede jeg igen burn-in og klagede til LG.
2019 oktober besøgte LG service tekniker og konstaterede BI. Da garantien var udløbet med en enkelt måned da jeg klagede fik jeg nu et tilbud på erstatning af panel formedelst 1.750€.

Ovenstående pris var nogenlunde det samme som C8 og lidt mindre end C9, så det afslog jeg. Havde nu også en bedre forståelse for styrker og svagheder ift mit brug af TV.

Det var også en overraskelse for mig at se genskin fra primært sollys havde så stor betydning. 8 meter i den ene side af stuen er gulv til loft vinduer. Var dog ikke et synligt kæmpe problem på mit gamle Sony LCD.

Jeg håber med ovenstående at jeg kan stoppe debatten om mine hensigter, men kan blot konstatere at jeg ikke var vidende om burn-in og reflekser på oled i maj-juni 2017. Jeg vil ihvertfald ikke satse yderligere 1.750 efter TV som så vil stå mig i mere end 5.200€...for blot at konstatere problemet igen om 10 måneder når jeg kan købe et Q90R for 1.650€.
Jeg har besluttet at give LG til en velgørende org. som så formentlig vil bruge tid på at kradse lidt penge ind til et godt formål.
Jeg har attached billeder som det ser ud i dag med både BI og reflekser.
Slut
Vedhæftede filer
BE954FB3-E93B-429C-9864-6A30F02DB8AF.jpeg
BE954FB3-E93B-429C-9864-6A30F02DB8AF.jpeg (1.31 MiB) Vist 2780 gange
E28B8B57-6DF5-434C-8A81-301CAB860E71.jpeg
E28B8B57-6DF5-434C-8A81-301CAB860E71.jpeg (1.57 MiB) Vist 2780 gange
Et OLED-panel må ikke udsættes for direkte sollys.

Jeg har selv 8 meter vinduer (mod syd, endda) i min stue - næsten fra gulv til loft - men en terrasseoverdækning og forskellige andre forhold sørger for, at det kun er på begrænsede tidspunkter af dagen og ikke hele året at solstrålerne kan falde direkte på mit TV-panel (dog kun LCD). Jeg har dog lært, hvilke gardiner jeg skal trække for hvornår for at undgå det.

Genskin er så en lidt anden snak end direkte sollys. Nu ved jeg ikke hvilken gammel Sony du hentyder til, men hvis det er en model fra 00'erne skal du nok ikke regne med at kunne finde noget i dag, der hamler op med det. Sjovt nok giver rtings en meget høj score til C7 hvad genskin angår: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c7-oled. Det må være baseret på at stort set samtlige high-end TV i dag benytter en glossy overflade.
I en tidligere tråd skriver du følgende:

"Råd søges om det er bedre at benytte LG Oled som kontrolcenter og midtpunkt eller AV-receiver.
Her er mit setup: AV Sony STR1080; Bose 7 kanel; LG Oled c8; APPLETV4K, IPTV Mag; Blu-ray DVD;"

Så det er skam ikke fordi, " vi ikke gad" at læse dine indlæg igennem, men åbenbart fordi, du har tastet forkert?

Som jeg forstår det, har du heller ikke skiftet panel 3 gange, på 2,5 år, men "kun" 2 gange, hvor du så ikke mener, det kan betale sig den 3. gang, hvilket er fuldt forståeligt.

Hvor synligt er fænomenet, når du ikke viser en ensfarvet flade?

Hvorfor er det LG fra Spanien, du har fået tilbud fra?

OLED har ikke værre genskin end de fleste andre skærme med glossy overflade, men det er klart, jo større skærmen bliver, jo større er risikoen for spejlinger.
De eneste skærme, der skiller sig ud, er de sidste generationer af de bedste skærme fra Samsung, der har markedets bedste anti-glare, men i de fleste stuer vil det, efter min erfaring, ikke være et problem, dog kan jeg sagtens forestille mig, store panorama-vinduer uden gardiner trukket for, ikke vil være optimalt...