Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af inotic
Nu fik jeg endelig taget mig sammen til at købe denne skærm, og må da indrømme af den har et fantastisk billede.

Da jeg tog den op af kassen var skærmen utroligt støvet, og med fedtede fingre på skærmen, somom den har stået fremme i en udstilling i butikken, hvilket virker underligt eftersom der hvor jeg købte den udelukkende er e-handel.

Valgte alligevel at sætte den op for at se om der skulle være noget galt med den, for jeg kunne jo altid sende den retur hvis der skulle være noget galt.

Jeg har så fundet ud af at der er en enkelt pixelfejl på skærmen nede i højre hjørne - ikke rigtig noget du ligger mærke til.
Men vil derfor gerne høre om chancen er større for at der kommer flere pixelfejl når der allerede er en, når den er "ny". Eller er der nogen der kender noget til at NEC har en garanti med 0-pixelfejl eller lignende?

Burde jeg sende skærmen retur og købe andet steds når den ser ud til at have stået fremme i en udstilling, så jeg egentligt ikke ved hvad skærmen har været udsat for.

Håber der er nogen der vil komme med lidt respons :)

På forhånd tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har allerede en liste over garantier stillet af de forskellige producenter mht. pixelfejl. Den ligger i menuen under "PC monitors" på forsiden og hedder "pixelgarantier".

Nej, pixelfejl er ikke noget der eskalerer.

Jeg tror ikke at skærmen har stået i en udstilling (det er ikke lovligt at sælge en skærm som ny hvis dette er tilfældet) men nok nærmere har skærmen været købt af en anden der, ligesom du, opdagede pixelfejlen og sendte den retur. Forhandleren har bare ikke været god nok til at opdage at der var fedtede fingre på eller også har han bare været ligeglad.
Af inotic
Okay, undskylder at jeg ikke lige har lagt mærke til jeres liste omkring pixelgarantier.

Umiddelbart skulle man tro den bare har været hjemme ved en anden før mig, men synes det virker underligt at foden på skærmen er helt støvet til, hvis den har stået hjemme ved en anden i måske højest en uge inden personen har lagt mærke til fejlen og sendt den retur. Normalt bliver returvarer velsagtens også kigget efter, således at det kan sendes afsted som nyt til den næste kunde, men man kan jo ikke være lige heldig hvergang.

Af hvad jeg kan læse mig frem til omkring NEC's pixelgaranti, tillader de ingen pixelfejl overhovedet altså er den pixelfejl jeg har der er skiftevis rød eller blå alt efter hvor man ser den fra dækket af garantien.

Burde jeg så kontakte forhandleren hvor jeg har købt skærmen eller NEC?
På sin vis kunne jeg bare sende skærmen retur, men det er jo også irriterende for den næste der køber skærmen, som så må igennem det samme som mig med at sende skærmen retur endnu engang.
Af BrunoB
inotic skrev:Nu fik jeg endelig taget mig sammen til at købe denne skærm, og må da indrømme af den har et fantastisk billede.

Jeg har så fundet ud af at der er en enkelt pixelfejl på skærmen nede i højre hjørne - ikke rigtig noget du ligger mærke til.
Men vil derfor gerne høre om chancen er større for at der kommer flere pixelfejl når der allerede er en, når den er "ny". Eller er der nogen der kender noget til at NEC har en garanti med 0-pixelfejl eller lignende?
Tillykke med skærmen :)
Jeg købte den samme model for snart ½ år siden og min havde også 1 død pixel :s
Desværre ikke ude i et hjørne :((
Men da alt andet ved skærmen bare var så forrygende har jeg beholdt den. Og er 101% tilfreds. Man ved hvad man har. Ikke hvad man får 8)
Der er (selvfølgelig) ikke kommet flere døde pixs.

Jeg tror bare du hurtigt skal afklare om du kan leve med dødsfaldet. Hvis ikke så tilbage med den. Hvis ja så gå i gang med at nyde farverne og hastigheden.
Vel vidende at ingen andre fabrikater (verificerbart) vil ofre præcis denne type panel på deres skærm (B
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, du har læst min artikel forkert. De tillader ingen HELE pixelfejl. Dvs. at din pixel skal have alle 3 subpixels defekte på én gang. Alt andet hedder subpixelfejl, som det også er beskrevet øverst i ISO 13406-2 standarden.

Desværre så har NEC fjernet deres dokument om pixelfejl og de er ikke længere partnere med Infocare.dk så du skal have fat i NEC i Sverige for at få mere info. Forhandleren vil med garanti ikke ane hvor mange pixelfejl der må være.

Mere om support hos NEC her:
http://www.nec-display-solutions.se/cor ... cId=291658

Kontakt info:
Telefon : +46 (0)770 930026
Af inotic
Ja, det er jo lige det - man kan jo aldrig vide om den næste igen også vil have en pixelfejl også måske endda et mere tydeligt sted.

Den jeg har nu, tyder på at være blevet pillet ved eftersom at powerknappen sidder skævt, i forhold til resten af knapperne nedenunder skærmen, hvilket sammen med den ene pixelfejl irriterer mig lidt, da jeg forventer at det hele er iorden når det er en skærm i den prisklasse.

Så må vel ende med at sende den retur og købe den andet steds, på trods af den lige er steget i pris over det hele :(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Selvom skærmen selvfølgelig ikke er gratis, så er dens prisleje ikke helt deroppe hvor man kan forvente alt for meget. De professionelle skærme har ofte en bedre garanti, såsom Eizo's grafikerskærme.

Med det sagt, så er NEC dog ofte meget venlige og villige til at afhjælpe problemer, så jeg ville helt klart give dem et kald på mandag hvis jeg var dig.
Af inotic
Umiddelbart synes jeg det er lidt tidligt at indblande NEC i det, når jeg hentede skærmen på posthuset lørdag (igår), og allerede sender den retur imorgen.
Hvad vil du mene at NEC kan gøre ved sagen, tvivler på at de vil ombytte den, men kender selvfølgelig ikke noget til deres service.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
... det var jo det du skulle finde ud af ved at ringe til dem. Hvis de vil ombytte den så slipper du jo for at skulle betale for returfragt plus prisstigningen på den næste du køber.

Men bevares - det er da din beslutning.
Af inotic
Det var skam ikke for at bide af dig, men kan se på det hele det ender med jeg bliver nød til at kontakte NEC eftersom at jeg skrev en mail til forhandleren, om at det virkelig kunne passe at man modtager en skærm der er helt støvet til ved modtagelsen, og kassen har tydeligvis været åbnet mindst 4 gange før.
Det eneste respons jeg fik var at jeg måtte sende oprette en sag på deres hjemmeside hvis jeg ikke var tilfreds med produktet også kunne jeg sende det retur. så kan prøve at kontakte NEC imorgen og se om de vil gøre noget ved det.

Men er der reelt nogen chance for at de vil ombytte en skærm med en skæv powerknap og en pixelfejl? Det er jo ikke deres problem at skærmen har stået og samlet støv et sted og fået nogle fedtede fingre på displayet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, alm. slidtage er de nok ligeglade med, men det nu mere for at få afklaret om de ville tage den retur pga. pixelfejl. Idet vi ikke har adgang til nyere oplysninger om evt. bedre pixelgarantier var det værd at undersøge først.

Ellers må du nok bide i det sure æble og spendere de 50 kr. det koster at sende den retur plus den merudgift er der kommer pga. prisstigning.
Af BrunoB
Hvis jeg lige må blande mig igenigen :) så ville jeg hvis jeg var dig og havde bestemt at få den byttet, betale returportoen !:( og så benytte mig af den 14 dages returret.
For så behøver du ikke bøvle med et godt/dårligt servicefirma i langbortistan :p der begynder at lede på deres hylder efter en eller anden skærm de vil af med.

Og jeg er heller ikke sikker på jeg ville købe den nye NEC samme sted.
Jeg er IKKE gift med SHG.dk men de sender så vidt jeg ved nye skærme ud til kunder :D
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... ht=shg+shg
Af inotic
tja, kan vel ligeså godt bare sende den retur istedet for at blande flere ind i det. Men handler dog ikke ved shg, har handlet ved dem en del gange efterhånden pga. de har været billigst eller har haft tingene på lager så jeg kunne få det med det samme, men gang på gang skuffer de mig, de giver ikke andet end problemer så dem handler jeg ikke ved mere.
Af syberand
kan sige at NEC droppede infocare pga for dårlig service. Har selv haft en skærm der var fejl på da jeg modtog den, den blev ombyttet til ny gennem deres service, faktisk sendte de pro-udgaven i stedet for den normale jeg havde købt. Men havde leveret den tilbage til det sted jeg havde købt den, da den ankom (servicetingen var lidt for langsom).