Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DetBareJoe
Hej,

Jeg står i den situation hvor jeg har fået tilbudt en lejlighed som jeg skal tage stilling til hvor vidt jeg vil tage imod. Grundet måden hvorpå stuen er bygget, har jeg 2 scenarier som gør det muligt for at finde plads til mit store TV på 65".
Som I kan se på plantegningen her https://imgur.com/a/EZiQwg9 er problemstillingen en drilsk en af slagsen.

Scenarie #1. Vil være den nemme og lige til. Montere fjernsynet på væggen i toppen af billedet af stuen. Her kommer der dog den første og upraktiske udfordring: Dette vil indebære af sofaen kommer til at stå ved vinduet men samtidig også gå tværs over døren ud til altanen. Dvs. man skal klatre over sofaens ryglæn for at komme ud på den lille altan, hvilket jo ikke lyder pokkers smart.

Scenarie #2. Vil være at jeg går ud og køber et nyt beslag, trods jeg kun lige har købt mit nogap wall mount til mit tv i oktober måned, men det nye beslag vil så være med dreje arm, hvor TV'et så kan trækkes ud når det skal bruges. I dette tilfælde vil det blive monteret på væggen som støder op mod soveværelset, hvor det så under brug vil hæng tværs i hjørnet op mod altan døren (muligvis gå enten fuldt ud over døren eller delvis, har kun set lejligheden en gang for nu)
Det der gør dette yderligere drilsk er at jeg har en Bose SoundTouch 300 som selvfølgelig skal pege i retning mod sofa området, så dette indebærer at det er et vægbeslag hvor der samtidig er beslag monteret i bunden til en soundbar, så den følger TV'et når det bliver drejet ud til brug.
Hvor kan disse i sig selv købes? Synes at have problemer med at finde dem på nettet.

Og så til sidste udfordring: Jeg ved ikke om væggen oppe i toppen er af beton eller gips, ligeledes ved jeg det heller ikke op mod soveværelset. Planen er pt. at jeg skal ud og se lejligheden igen, enten på lørdag eller søndag, så kan jeg finde ud af hvor vidt det er beton eller gips. I starten søger jeg dog jeres hjælp til min problemstillinger ovenover.

Glæder mig til at høre fra jer. O_O :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vogels laver nogle gode solide drejebeslag og soundbar kan du blot montere på samme beslag vha. en ekstra bøjle, som skrues fast mellem beslag og TV, og som så følger med. Bare Googl "VESA soundbar mount". Hvad enten det er gips eller gasbeton, så burde det kunne holde. Ellers kan du skrue en ekstra større plade fast på væggen (som du så måske lige maler) og så skrue beslaget fast på den.
Af DetBareJoe
Hej Torben,
Tak for svar.

Jeg kan høre at du læner dig op af samme scenarie som jeg hælder mest til, at have tv'et hængende op ad væggen op ad soveværelset.
Jeg kan være bekymret for at hænge det på en gips væg, jeg er så paranoid for at det ikke vil kunne bære tv'et. Det er et Q9FN og jeg tror vist det vejer nogle 30 kg uden fod. Samtidig kommer der ekstra pres på når det bliver taget ud fra væggen og skal hænge i beslagets "arm". Jeg er sikker på at du ved hvad du snakker om at det nok skal holde, jeg vil bare have så dårlige nerver på den første tid haha. Men det scenarie lyder helt sikkert mest praktisk kontra at have sofa til at stå og blokere dør og halvdelen af vinduet (gulv til loft vindue).

Jeg prøver lige at google det du nævner. Du nævner en større plade, hvilken plade tænker du på her og hvilken forskel vil det gøre, kontra montering direkte på væg ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tænker på en større plade af eks. krydsfinér, som du skruer i væggen bag beslaget, så du får en mere solid, og bedre forankret, flade at montere beslaget på - i tilfælde af, at væggen ikke virker robust nok i sig selv. Jeg er nødt til at nævne, at jeg har både gode og dårlige eksempler på udtræksbeslag, hvor de gode relaterer til montering i nyere vægge eller vægge, hvor man har styr på integriteten, og de dårlige omhandler ældre murmestervillaer, hvor murstenene har været halvmøre - og skærmen er faldet ned...
Af DetBareJoe
Ahh krydsfinér plade, tak for fiffet.

Bygningen er en, hvad jeg kun kan forestille mig, armeret betonbygning fra 2004, hvad tænker du? Burde det holde? Jeg har kigget og kigget og jeg har op til nu kun kunne spore mig frem til dette https://www.bose.dk/da_dk/products/spea ... _acc_black det er bare rigtig rigtig dyrt. Det kan vist ikke undgå at blive en dyr affære at skulle benytte denne løsning.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I så nye bygninger vil væggene nok typisk være af letbeton eller dobbeltlags-gips, så det burde du sagtens kunne skyde nogle plugs i, som holder.

Tag et kig på Vogels THIN 550.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg kender ikke beslaget til soundbar, men beslaget til TV’et bruger mine forældre i en ældre version, som har gjort det godt i adskillige år nu.
Af DetBareJoe
Okay super fint. Så er der tilmed den bonus at Vogels yder livstid garanti. Så længe muren ikke fejler noget og at beslaget er monteret korrekt, vil Vogels hænge på regningen af både væg, beslag og TV skulle armen knække.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg sværger selv til mærket, så alle i min famile har deres TV hængende på beslag fra firmaet. I de simple versioner, så kan andre beslag sikkert være fuldt ud lige så gode, men i de mere avancerede - som det du ser på - så kan de altså bare et eller andet med kvaliteten.
Af DetBareJoe
Lyder godt Torben! Såfremt det er det scenarie jeg går med (og at jeg får lejligheden), så vil det helt klart være Vogels beslag jeg går med. Lyder til at det er de ellers mange penge værd.