Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Langmack
Jeg kom ved tilfældighed til at bemærke at jeg havde en ret besynderlig vandret streg på min NEC 20WGX2 skærm.

Troede måske det var en del af standard vista baggrund, men kunne se den også gik igen ved andre baggrunde.

Jeg har uploadet et billede her:
NEC.jpg
(Bemærk stor fil, 2.75MB - med vilje således det nemmere kunne ses). Prøv at maksimere billedet og se udfor "Computer".

Det fremgår noget tydeligere end billedet kan vise det, selvom det i realiteten ikke er noget jeg har lagt mærke til før nu her.
Det virker som om det er burn-in, selvom det virker meget usandsynligt. Det passer med at stregen ligger lige der hvor topbaren i et maksimeret vindue er placeret.

Jeg har læst nogle som har pænt god erfaring med NEC's service, bl.a. pickup service osv. Nogen der kan fortælle mere om dette?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg vil helt klart anbefale dig at prøve NEC's kundeservice. Du kan dog i første omgang lige forsøge at sætte skærmen til en anden PC og se om det er samme problem.

Burn-in kan godt forekomme på en LCD skærm, men det burde nu gå væk af sig selv igen.
Af Langmack
Jeg kan nu se dagen derpå at stregen er væk igen.

Er det meget normalt sådanne forekommer eller har jeg bare været uheldig?

Eller skal jeg bare tage det som et tegn at jeg bruger for meget tid foran computeren ? :p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kan ikke betegnes som normalt. Der kan godt forekomme retention på en LCD skærm, men i teorien burde det jo aldrig ske.
Af BrunoB
Jeg er mildest talt ikke ekspert ang såkaldt burn-in. Hvis det er det det drejer sig om :(

Men jeg husker tilbage til en af de førrste uger jeg havde skærmen der så jeg faktisk noget nede i venstre hjørne der kunne ligne Windows Start button. Den var der stadig da jeg resatte komputten. :((

Men da jeg så havde haft den slukket ca et par timer var det væk. :)
Og derefter har jeg aldrig set noget lignende selvom jeg tit har haft skærmen tændt længe med samme stationære skærmbillede på.
Men jeg vil godt indrømme at den ene gang blev jeg faktisk lidt nervøs :o
Af Langmack
Jeg takker for responsen, jeg tager kontakt til NEC og skal nok give besked så snart jeg ved nyt :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har en artikel om burn-in på LCD skærme i vores fokus-artikler, som måske kan hjælpe lidt. Den byder dog ikke på nogen definitiv metode til at det aldrig forekommer.