Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af andeo
Hej,,

jeg har for lidt over en uge siden købt mig en Samsung 226BW som jeg er utrolig tilfreds med

Jeg oplever nu at jeg nogen gange får ondt i øjnene efter at have siddet ved den længere tid af gangen.

Kan dette skyldes mit skift fra CRT til stor TFT eller er det mine skærmindstillinger jeg måske skal fokusere på

Skal også siges jeg er gået fra et skrivebord på 1280x1024 til 1680x1050 eller hva det nu er på en 22" ;;)
Af inotic
Købte selv en 226BW for en månedstid siden.
Jeg fik ondt i øjnene efter at have siddet ved den i en time, og uanset hvad jeg gjorde - forsøgte at ændre brightness, kontrast osv, for at finde noget der måske hjalp, men uden held - Endte med at sende den retur 2 dage efter, kunne simpelthen ikke holde ud af sidde ved den.
Ved ikke om det er mig den er gal med eller hvad det er.
Sidder ved en 17" TFT nu, og der har jeg ingen problemer.
Af andeo
tror sku bare jeg må vænne mig til den ... :\
Af TYBO
det første man gør når man får en fladskærm er at skrue ned for brightness
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En fladskærm er oftest indstillet til at køre med over 250 cd/m^2 hvilket er temmelig meget. Man bør som hovedregel ikke køre med mere end 150 cd/m^2 så du kan, som det nævnes, starte med at skrue ned for lysstyrken.

Med det sagt, så er noget af det første man lægger mærke til ved en fladskærm ift. en CRT at lyset er anderledes. Det tager lige en uges tid at vænne sig til.
Af Athanasius
også lysstyrken på en 22" hvis du har den ligeså tæt på som din 17" vil belaste dine øjne meget hårdere ved samme brightnes.
Så hold en ordenlig afstand og sørg for at skærmarealet ikke dækker en for stor del af dit synsfelt.