Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af silcool
Jeg står og skal investere i et nyt skærm setup.

Valget står mellem 2x20" eller 1x24" Dell widescreen.

Lige nu hælder jeg mest til 2x20" samsung eller Dell.
Dell har lige pt. 20% rabat på deres 20" kan jeg se.

Kan i komme med nogle anbefalinger ift. valg af 20"?
Er der andre end Dell/Samsung man bør tage i betragtning?

Hvis det har relevans bruger jeg pt. et radeon9800xt kort.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal være opmærksom på at idet du ikke har 2 DVI udgange vil du få en markant forskel på billedet hvis du benytter 2 skærme idet det er meget få grafikkort der leverer samme vare på den analoge og den digitale port. Dell har ry for ikke at levere en speciel god billedkvalitet på analoge signaler.

Med 2 skærme får du dog en del mere frihed end du gør med 1. Hvis du ikke decideret har brug for at have et meget bredt skærmbillede (som du vil få med 1 skærm) så ville jeg snuppe 2 og blot placere dem så tæt som det nu tillades af designet.

Du skriver ikke om du agter at spille på skærmen(e), men dit skærmvalg taget i betragtning går jeg ud fra at FPS spil ikke er det du bruger tid på - det er der nemlig ikke nogen af dem der egner sig til og dit grafikkort vil ikke kunne trække spil i den opløsning alligevel.
Af silcool
Der skal da gerne kunne games, men kun i lille omfang.

Skal jeg forstå det sådan at jeg vil et direkte dårligt billede på alt andet end et gfx kort med 2 DVI udgange?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nok ikke direkte dårligt, men idet du vil bruge 2 identiske skærme på samme grafikkort, vil du med stor sandsynlighed kunne se en tydelig forskel på billedkvaliteten. Med et 24" panel skal du også være klar over at dit grafikkort slet ikke kan trække native opløsningen i 3D, så alle spil skal skaleres ned. Desværre er det kun de nyeste spil der understøtter widescreen, så allerede her er der en modsigelse idet du jo ikke vil kunne trække disse spil i særligt høje opløsninger alligevel...

Der er ikke nogen af Dells paneler der er decideret velegnet til spil - de måles alle til at ligge over 20 ms i gennemsnit, men dette kan jo også være rigeligt til dit brug. Samsung 214T har lidt samme problem, idet dens responstid heller ikke kan matche de nuværende 19" skærme. Dog vil du få nogle mere kontrastrige farver med denne skærm idet der benyttes et PVA panel frem for S-IPS (som sidder i Dells).
Af silcool
Tak for svarene Yakken.
Jeg har bestilt en 24" wide i dag. Så må vi se hvordan den duer.
Af Rune
2405FPW er jeg ret sikker på har et PVA panel og ikke et et S-IPS. Det er 2005FPW som er med S-IPS ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er nu også deres 20" paneler jeg refererer til i mit indlæg om S-IPS idet de sammenlignes med 214T.