Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Peter90
Jeg har nu i flere måneder grublet og researchet i timevis over hvilket OLED jeg skal købe.

Som udgangpunkt er det blevet kogt ned til enten Sony AF9 eller LG C8. Jeg hælder mest til AF9, dog er min bekymring om det har nok lys-output. Som jeg har forstået, så rammer AF9 kun 720 nits, mens C8 er oppe og ramme de 800-900. Til gengæld synes jeg, at jeg læser mig til at AF9 holder et mere konsistent lysniveau, og dermed er mere behageligt at se på. Jeg kan ikke helt finde ud af, om lys-outputtet er så vigtigt. Jeg skal godt nok have TV'et i en stue med to vinduespartier. Jeg læser dog flere steder, at folk går for meget op i nits og de nye OLEDs nu om dage har riigeligt lys-output selv til at se TV i dagslys. Men kommer jeg til at savne de ekstra ca. 100-150 nits på LG'en?
Derudover har jeg kunne læse mig til, at AF8'eren har haft en lidt for aggressiv ABL. Jeg ved ikke om dette problem er mindre fremtræden i AF9? Jeg har også læst nogle steder, at AF9 har en mindre aggressiv ABL end C8 - så jeg er en smule forvirret hvad angår dette.

Jeg hælder mest til AF9, da jeg forstår at den har flottere farver og har bedre håndtering af bevægelser (åbenbart det som Sony er kendt for). Jeg ser en del sport, så dette er vigtigt for mig. Jeg har også altid lidt været en sucker for god motion handling. Men jeg er usikker på hvor stor forskellen egentlig er.

Pt. er priserne følgende:
AF9: 19.990 kr.
C8: 15.786 kr.

Det hele blev endnu mere besværliggjort, med lanceringen af LG C9, som kommer på markedet i april. Jeg kan se at det får en intro-pris på 25.990 kr, og jeg tænker at der ikke går mange måneder, før det er nede i en pris lig AF9.
Får jeg et meget bedre TV med C9? Jeg har prøvet at læse lidt om det, og det lader til at det får en ny Alpha 9 - 2. gen processer, samt en ny AI picture funktionalitet som virker spændende. Derudover er der flere der taler om, at der virker lysere, og som om at lys-outputtet generelt bare er mere konsistent.
Det kommer desuden med HDMI 2.1 og Dolby Atmos, men jeg i tvivl mon hvor meget det egentlig har af betydning for mig.

Jeg beklager den lange wall of tekst, men jeg håber der er nogle derude, som kan give nogle gode råd.

Mvh.
Peter
Brugeravatar
Af bbplayer
Måske skal du supplere med lidt om brugen af det nye TV og hvad som tilsluttes, for vi kender jo ikke dine behov, udover en oplyst stue nævnes, så er resten teknisk babble som også du er usikker på om er det du skal fokusere på.

For man kan vurdere, skal enheder og brugen måske uddybes mere end tekniske detaljer , de nørder her på forum allerede kender og så vurderer det på.
Af Beckham
Jeg har ikke selv OLED, men har set AF8 i aktion hos en kammerat i dagstimerne. Og den mangler dælme godt nok ikke lys på nogen måde. Hvad kommer du fra? Hvis det f.eks. er et gammel plasma, så leverer OLED jo langt mere lys.
Af golfer
Jeg kan byde ind med min oplevelse af vores Sony AF1, som står i en meget lys stue og jeg savner aldrig saft eller kraft i billedet.
Vi ser flow tv og diverse HBO, Netflix osv.

Sony 4 the WIN 8-)
Af Peter90
Ja, naturligvis bbplayer det har du ret i - jeg bør skrive lidt om mit forbrug.
Jeg kommer næsten aldrig til at game på det. MAKS et spil FIFA i ny og næ, men pt. har jeg ikke engang en konsol. Tror ikke jeg har gamet på det TV jeg har nu i 1,5 år.
Jeg kommer til at bruge det meget til forskelligt flow TV, en masse serier og film (både streaming og flow), og så rigtig meget sport.

Tak Beckham og golfer. Det er fedt, med nogle historier fra det 'virkelige liv'. Og dejligt at høre, at det performer godt med saft og kraft også i dagstimerne :)

Jeg kommer fra et LED Samsung JU7005, som egentlig kun er 2,5 år gammel (fra købsdato) - jeg kan ikke huske hvornår det teknisk set udkom. Jeg har prøvet at finde teknisk info på hvad det har lys-output, men det har været svært at finde. Så jeg ved ikke, hvordan det er i forhold til AF9?
Brugeravatar
Af Pataya
Det kommer jo helt an på hvad du har nuværende, men i min gamle stue med stort vinduesparti, blev jeg nødt til at bruge skrue ned for peak brightness på AF8 (Kan ikke lige huske hvad funktionen hedder lige nu) da det simpelthen var alt for meget lys at få smidt i skallen.

Hvis du sidder og spekulerer lidt i de nye modeller, så bliver du jo samtidig nødt til at tage højde for AG8, som jeg dog ikke kunne forestille mig bliver interessant rent prismæssigt før efteråret.
Brugeravatar
Af elcom
Hvis ikke du specifikt skal bruge TV'ets lydsystem, så ville jeg helt sikkert have AF8'eren med i vurderingen.
Også hvis du skal have TV'et op og hænge, AF9'eren er ret bulky på grund af standen.

Billedmæssigt burde de ikke være langt fra hinanden, og med opdateringen til Oreo burde noget af AF8'erens hastigheds problemer i styringen være forbedret.

Det store punkt er dog AF8'erens kun 2 HDMI porte med 4K 60hz. Så hvis du skal have mere end 2 4K enheder sat til, så er det no go. Mener endda også at den ene af dem også er ARC port og derfor en yderligere begrænsning.

Til gengæld har Sony på både AF9 og AF8 sørget for at portene peger nedad eller til siden. Det får LG vist først styr på med 2019 modellerne.