Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nighty
Jah, nu er det efterhånden 100 år siden at jeg fik mig en ny skærm, en 17" Noname something. (Den jeg bruger lige nu, ~2000-tallet sammen med min gamle 1GHz).

Så har egentligt ingen idé om hvad jeg skal ud og lede efter?

Skal være en 21" minimum, gerne mere (24"?), et budget på en ~3500.
En zero pixel fejl policy.
Skal bruges til gaming.
Egentligt vil jeg helst ikke ud i en widescreen. - Men ser ud til at det er ved at blive umuligt.
Den skal gerne over 75Hz.

En anden af mine store bekrymringer ud over Pixel fejl er at skærmen bliver sort/"misfarvet" når man ser på den fra siden?

Har set på Samsung 245B(24") og læst nogle reviews om den, Xbitlabs var ikke helt glade for at de brugte TN paneler på den. (http://xbitlabs.com/articles/other/disp ... html#sect0)

Så er der 245T, men den koster så 7000, det er lige en 3500 for meget.

Tak for hjælpen
Nighty
Af TYBO
Hvis han går så meget op i gaming at han forlanger at skærmen skal op i 75Hz så skal han ikke ud i S-IPS panel.
Har selv lavet den fejl 1 gang efter at få det anbefalet herinde og magen til input lag skal man lede længe efter.

Har selv 2 22" TN panels og det er fine til gaming.

Du skal ikke op i 24" så de kræver for høj opløsning til spil.
Af inotic
TYBO > nu når du siger du har 2 22" TN panels skærme, som du bruger til spil.
Kunne det så ikke være en ide at nævne hvad for nogen du har, siden du har gode erfaringer med dem?
Af Nighty
Hmm, er det ikke muligt at finde en ikke widescreen skærm på en 20-24", som er god til gaming, og har en hurtig opdaterings hastighed?
Ikke sagt at den skal op i den største af de største opløsninger.
Af inotic
24" skærme kører alle med en opløsning på 1920*1200 så vidt jeg ved, og det kræver temmelig meget af computeren hvis du har tænkt dig at spille nogle af de nyere spil når du skal op i den opløsning.

Har selv kig på en ny skærm, og ville egentligt gerne op i 24", men mange fraråder 24" skærme med TN panel pga. betragtningsvinklerne, og hvis man skal have en uden TN panel i den størrelse, koster de altså lige pludselig mindst 5000kr. hvilket er en del over dit budget?
Af Nighty
Ja, som jeg sagde før havde jeg set på 245T, men den koster 7000.
5000 vil jeg også sige er en del for meget for mig.
Det bliver ikke det store problem om computeren kan trække det.

Så er der også lillebroeren til 245B, 225BW - 22"?
Af BrunoB
TYBO skrev:Hvis han går så meget op i gaming at han forlanger at skærmen skal op i 75Hz så skal han ikke ud i S-IPS panel.
Har selv lavet den fejl 1 gang efter at få det anbefalet herinde og magen til input lag skal man lede længe efter.
Hvis man vil være lidt provokerende så kan man sige at der er S-IPS´er og så er der NECs 20WGX2.
Rundt omkring kan man faktisk finde sammenligninger mellem denne skærm og så rimeligt hurtige TN panels.
Og flere steder konkluderer man at denne skærm er den eneste S-IPS´er der hastighedsmæssigt kan konkurrere med TN´er på 2-5ms. :(

Men det er derimod ikke provokerende at tilføje at billedkvaliteten på NEC´en normalt vil være bedre end et TN panel 8)
Af inotic
BrunoB - den koster så osse det samme som en 24" med TN-panel.
Men den vil da lige præcis overholde det prisleje han har sat, men til gengæld ikke størrelsen :)

Bange for jeg selv ender med at købe et eksemplar af NEC'en, eftersom at jeg ikke umiddelbart kan finde andre / bedre alternativer.
Er bare bange for at der ikke er stor forskel på en 17" (som jeg bruger nu) og en 20.1" widescreen.
Af Nighty
inotic skrev:Er bare bange for at der ikke er stor forskel på en 17" (som jeg bruger nu) og en 20.1" widescreen.
Det er lige præcist også en ting jeg frygter, men jeg kan dog nemt se forskel på min egen 17" CRT og min Roomies 19" CRT.
Af Mr.DJ
Nighty, angående en "ikke-wide" screen monitor som ikke er TN baseret, men alligevel kan bruges til de lidt hurtigere spil, syntes flere at anbefale Dell's 2007FP(PS:Den fås osse i en 16:10 udgave kaldet 2007WFP... W=WIDE). Har ikke undersøgt prisen på den, men forventer ikke den ligger over dit budget.

Opløsningen er her 1600x1200 hvilket ikke er en umulig opløsning at trække de nye spil i.

Men ellers, når vi kommer højere op end 20" syntes der kun at være TN baserede skærme(når vi taler egnede paneler til hurtigere spil) og disse har som nævnt, bl.a. lidt problemer med synsvinkelen. Men hvem ved, måske syntes du ikke det er et problem for dig....tror jeg vil foreslå dig at tage ned i en butik og se en an, så du kan vurdere om TN 22" + er et problem for dig. Så får du osse en langt bedre ide, om eksempelvis 20" er stort nok til dig alligevel.

Hvis du/andre ikke allerede kender siden, kan man osse læse en del anmeldelser af PC skærme i forskellige størrelser her: http://xbitlabs.com/articles/other
Senest rettet af Mr.DJ 26 okt 2007, 21:02, rettet i alt 1 gang.
Af Mr.DJ
Jep, derfor det er værd at finde ud af om du kan "nøjes" med TN baserede fladskærme. Disse har jo netop fordelen ved at være den billigste panel type man kan købe.

Så hvis den lave pris er vigtig for dig, er du simpelthen nød til at tage en skærm i øjensyn. F.eks ved at tage ud i butikkerne og kigge på nogle modeller med TN panel.
Af BrunoB
inotic skrev:BrunoB - den koster så osse det samme som en 24" med TN-panel.
---
Er bare bange for at der ikke er stor forskel på en 17" (som jeg bruger nu) og en 20.1" widescreen.
Nu vil jeg ikke lyde som en der bare vil ha alle andre til at købe det samme som mig :p
1. Det tog mig et helt år med check af reviews og brugererfaringer før jeg købte NEC´en.
2. Den ER skidedyr !:( Men den er fanden dytme også lækker (B
3. Jeg har ikke fortrudt købet 1 sec O_O
4. Jeg havde sæææl en 17" Sony Trinitron CRT før. Og selvom NEC´en ikke er ret større i højden så virker den pga bredden MEGET større (på mig at least).
5. Jeg medgiver (nødtvungent) at en 24" nok er større. Men et eller andet sted skal man jo stoppe :)