Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Jeg har for nylig købt mig et Sony 65XF9005. Jeg har en HP stationær PC i min stue, som kun har Displayport 1.2 udgange til video. I mit gamle 1080p TV havde jeg bare en simpel DP til HDMI-konverter, men den kan kun levere 4k i 30hz. Producenten til adapteren skriver selv, at kablet ikke understøtter 4k, så det er logisk nok.
Jeg prøvede så at købe et nyt HDMI 2.0 kabel samt en ny adapter. Det fungerede slet ikke. Herefter købte jeg endnu en ny adapter i bedre kvalitet fra Lindy, som skal kunne sende 4k i 60 Hz. Det virker stadig ikke ?? Jeg har slået det til på TV'et, PC'en understøtter det og jeg har endda prøvet med en anden PC som også understøtter opløsningen. Hvis jeg laver en brugerdefineret opløsning får jeg bare at vide, at båndbredden ikke er høj nok til 60 Hz. Med min oprindelige adapter kan jeg ikke lave en brugerdefineret opløsning med mere end 30 Hz, men med det nye kan jeg få den op på 45 før den kommer med fejlmeddelelsen. Det må altså være kablet, som er begrænsningen. Er der andre, der har erfaring med at sende signal fra DP til HDMI i 4k med 60 Hz?
Har du været inde i eksterne indgange indstillinger -> hdmi signal format, og aktivere forbedret format? Det er der vist også på din, og der står nok også at det kun er port 2 og 3 som virker med det.
tobias.dejbjærg skrev:Hvis jeg laver en brugerdefineret opløsning får jeg bare at vide, at båndbredden ikke er høj nok til 60 Hz.
Det lyder mere som din PC ikke klarer det, for jeg har også bærbare som kommer med den information når jeg prøver 60hz på arbejde, og det er grafik og ikke tv skærm som er problemet, så måske skal du få checket og sikret at lige præcis det kort du har klarer det, og jo, mine bærbare havde HDMI på maskinen men desværre en nitte.

Måske er det nu du skal oplyse om den bærbar model, så andre måske kan bekræfte denne viden, og forklare dig det virker/ikke virker.
Tak for jeres svar.

Den faste stuecomputer er en HP EliteDesk 800 G1 med en i7 4770s og Intel 4600 grafikkort. Jeg kan finde forskellige data på den. Efter jeg har ledt lidt mere, har jeg fundet et datablad fra HP, hvor der står den maks kan køre 2560x1600 i 60Hz. Det har jeg testet, og det virker faktisk. Hvis jeg slår grafikkort og CPU op, kan begge dele klare 4k i 60 Hz. Men jeg begynder faktisk så småt og tro det er computeren, der måske er problemet.

Den anden PC jeg har testet med har et Club 3D GTX 670 grafikkort. Der kan jeg finde flere, som har fået det til at virke med samme grafikkort. Jeg kan bare ikke. Jeg har ikke engang haft held med 45 Hz, som EliteDesk'en kan køre med.
tobias.dejbjærg skrev:Den anden PC jeg har testet med har et Club 3D GTX 670 grafikkort. Der kan jeg finde flere, som har fået det til at virke med samme grafikkort. Jeg kan bare ikke. Jeg har ikke engang haft held med 45 Hz, som EliteDesk'en kan køre med.
Kan det passe at du bruger adapter her også? Og måske nedgraderer din Displayport , når du ændrer signalet til HDMI , og derfor får en max 30hz framerate?

Udover det, så lyder det til at du har ret, at GTX 600 og 700 serien er de første som fik UHD support i 60hz , det lyder dog som at være på DisplayPort og ikke HDMI. Så hjælper en adapter måske ikke meget.
bbplayer skrev:
tobias.dejbjærg skrev:Den anden PC jeg har testet med har et Club 3D GTX 670 grafikkort. Der kan jeg finde flere, som har fået det til at virke med samme grafikkort. Jeg kan bare ikke. Jeg har ikke engang haft held med 45 Hz, som EliteDesk'en kan køre med.
Kan det passe at du bruger adapter her også? Og måske nedgraderer din Displayport , når du ændrer signalet til HDMI , og derfor får en max 30hz framerate?

Udover det, så lyder det til at du har ret, at GTX 600 og 700 serien er de første som fik UHD support i 60hz , det lyder dog som at være på DisplayPort og ikke HDMI. Så hjælper en adapter måske ikke meget.

Jeg har testet det med Displayport med samme adapter for at kunne sammenligne. Og jeg kan få den op på 54 Hz. Det går godt nok over min forstand :D