Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Så fik jeg mit nye 75 tommers XF9005 hjem og wow et flot billede: 4K er selvfølgelig i en anden verden, men selv SD materiale fra yousee boksen ser godt ud, også selvom skærmen jo er stor.

Jeg har kalibreret via rting.coms setup og selvom det giver et fint billede, synes jeg afhængig af lysforhold i min stue at dette billede sommetider er lidt "fesen". Så er det jo godt man kan skifte mellem forskellige billedeprofiler via remote. Men kan det ikke gøres lettere? Sony's remote har 4 farvede knapper. Synes ikke rigtig de bruges til noget. Kan ikke finde noget info om dette. Kan disse programmeres? Alternativt kan jeg programmere min Harmony Elite fjernbetjening. Men nogen bud til hvordan de 4 farvede knapper kan anvendes, eller findes der en hurtig genvej til billedprofiler via fjernbetjening? Nu skal der trykkes noget ala: 'Action menu', 3xpil ned, ok, vælg profil og derefter ok igen og så action menu for at setup forsvinder. Lettere hvis man blot kunne trykke på en enkelt knap?
Du kan ikke lave egne genveje. De farvede knapper er kun aktive få steder i menuerne, såsom i EPG. Den røde knap bruges derudover til at starte HbbTV på DR-kanalerne.

GUI på dette års modeller er ændret en del og er noget mere brugervenligt end den Action-menu Sony har på din. I den nye version kan du lægge genveje i en bundmenu i stedet, og det kunne være direkte adgang til billedprofiler, ligesom de fleste andre producenter har. Man kan håbe at Sony ruller disse ting med ud i fremtidig opdatering.
De 4 farvede knapper hænger sammen med HDMI-CEC funktionerne, da disse knapper findes på andre eksterne enheder, og har en funktion på disse. Her har disse 4 knapper en funktion når jeg bruger satboks og de aktiveres ved skift til denne enhed.

Så man kan måske kalde det et levn fra fortiden også fordi de er i action menu, på sony skærmen. Jeg bruger knapperne da de hænger sammen med optagelse/lyd/tekst her.

Jeg mener også de knapper har en funktion på PS4, er dog ikke 100% :)
De fire farvede taster blev – før nogen havde hørt om “genveje” og “genvejstaster” – indført i forbindelse med tekst-tv for at gøre navigation hurtigere (!). Og sådan er det den dag i dag, bl.a. hos de nordiske og tyske statsradiofonier, hvor tekst-tv stadig finder anvendelse.
johnny.thomsen skrev:Så fik jeg mit nye 75 tommers XF9005 hjem og wow et flot billede: 4K er selvfølgelig i en anden verden, men selv SD materiale fra yousee boksen ser godt ud, også selvom skærmen jo er stor.

Jeg har kalibreret via rting.coms setup og selvom det giver et fint billede, synes jeg afhængig af lysforhold i min stue at dette billede sommetider er lidt "fesen". Så er det jo godt man kan skifte mellem forskellige billedeprofiler via remote. Men kan det ikke gøres lettere? Sony's remote har 4 farvede knapper. Synes ikke rigtig de bruges til noget. Kan ikke finde noget info om dette. Kan disse programmeres? Alternativt kan jeg programmere min Harmony Elite fjernbetjening. Men nogen bud til hvordan de 4 farvede knapper kan anvendes, eller findes der en hurtig genvej til billedprofiler via fjernbetjening? Nu skal der trykkes noget ala: 'Action menu', 3xpil ned, ok, vælg profil og derefter ok igen og så action menu for at setup forsvinder. Lettere hvis man blot kunne trykke på en enkelt knap?
Hej.
Tillykke med det store lækre dyr , hvor langt sidder du fra skærmen?
Tillykke med dit nye 75"
Har selv et XE 9005 75" Rigtig godt tv
Fedt med den str
Tillykke med dit lækre tv.

Hvad er din erfaring med hastigheden på tv- kanalskift? Er det laaangsomt? Læste på en anden site en bruger der havde skiftet Sony fjernbetjeningen ud med en universel fjernbetjening og derefter oplevede markant hurtigere tv- kanalskift - har du oplevet det samme med din Elite Harmony

God fornøjelse

johnny.thomsen skrev:Så fik jeg mit nye 75 tommers XF9005 hjem og wow et flot billede: 4K er selvfølgelig i en anden verden, men selv SD materiale fra yousee boksen ser godt ud, også selvom skærmen jo er stor.