Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Klumb
Hejsa folkens.

Efter at have surfet rundt på diverse skærm-sider i løbet af den sidste uges tid er jeg efterhånden blevet ret lun på Hyundais L90D+ skærm. Det skyldes bl.a. at de anmeldelser jeg har læst af den bl.a. Toms Hardware og OC Forums har været overordentlige positive.

Der er blot en lille hage. Den virker en smule dyrere end mange tilsvarende skærme (pris), og der er næsten ingen steder herhjemme der forhandler den.

Jeg ville derfor spørge om den virkelig er de 5-700 kroner mere værd end sine nærmeste konkurrenter, eller om prisen er så høj fordi der ikke er ret mange der forhandler den, og at det derfor ville være smartere at købe eks. en Samsung som man jo kan få overalt herhjemme (og i så fald hvad skulle jeg vælge??).

Det skal siges, at ikke er den helt store gamer, men kan dog godt finde på at spille lidt i ny og næ, så responstiden er ikke helt underordnet, og derudover vil jeg gerne have en skærm med DVI, og også gerne pivot-funktion (som den jo har).

På forhånd tak
Klumb
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hej klumb og velkommen til =)

Jeg er ret sikker på, at skærmen er så svær at finde, fordi det er en ret gammel model der allerede er ved at blive erstattet. Den havde sin storhedstid samtidig med Samsung 913N og senere 913B, som jo også er ret gamle monitors der stort set ikke forhandles længere.

Jeg synes i stedet du bør kigge på et nyere alternativ. Der er både sket forbedringer i respontiden, men prisen er såmænd også lavere.
Af Klumb
Tak for velkomsten, det er godt at være her.

Tak for svaret, jeg har prøvet at kigge lidt videre herinde efter et godt alternativ.

Det jeg hælder mest til pt. er enten en Samsung 193P+ eller en 970P, alt afhængig af hvad der viser sig at være pænest når jeg får set dem i levende live. Alternativt har jeg også overvejet LG L1980Q, mest fordi den virker rimelig lækker :)

Men... Problemet er, at alle disse skærme er op til flere hundrede kroner dyrere end Hyundai'en, som allerede var tæt på smertegrænsen for mig.

Findes der nogle prisbillige alternativer der ikke bare er 100% gaming-skærme (a la 930BF'eren), eller skal jeg regne med at skulle af med op imod 3500,- for en ordentlig all-round 19" skærm med DVI?

Klumb
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du får nok ikke et PVA/MVA panel billigere end en 970P eller 193P+, så farvemæssigt må du gå på komprimis hvis prisen skal nedaf. Samsungs 930BF er dog ikke et dårligt valg, den lider bare under de effekter som alle TN paneler lider under. Af uransagelige årsager så lader det også til at der er gjort mere ud af at få baggrundsbelysningen homogen på PVA modellerne end der er ved de billigere TN modeller...
Af Mammut
Du kan købe Viewsonic VX924 for 2500 kr i elgiganten i den kommende uge.
Af Klumb
Næsten, men ikke helt...
Jeg checkede deres katalog, og det er kun VX724'eren de sælger, såvidt jeg kan se, dvs. kun 17"-udgaven (det ville ellers have været et godt tilbud).

Jeg tror jeg satser på 970P'eren indtil videre, jeg skal bare lige røve en bank eller vinde i lotto først.

Forresten, lige et lille spørgsmål. Hvordan fungerer returnering af Samsungs skærme i tilfælde af døde pixels (970P'eren har såvidt jeg har forstået garanti mod det)?
Er det smartest hvis jeg køber skærmen gennem en forhandler tæt på hvor jeg bor (i tilfælde af at der er fejl), eller kører hele returnerings-processen gennem Samsungs support?

Klumb
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Forhandleren skal ikke blandes ind i en ombytning ved lysende døde pixels - der udfylder du en formular på www.infocare.dk hvorefter de sender en ny skærm til dig. Du skal blot tage din gamle skærm og putte i den emballage den nye kommer i og derefter påklistre den postseddel der ligger i pakken. Portoen betaler infocare.
Af sol_jakobsen
Klumb skrev:Næsten, men ikke helt...
Jeg checkede deres katalog, og det er kun VX724'eren de sælger, såvidt jeg kan se, dvs. kun 17"-udgaven (det ville ellers have været et godt tilbud).

Jeg tror jeg satser på 970P'eren indtil videre, jeg skal bare lige røve en bank eller vinde i lotto først.

Forresten, lige et lille spørgsmål. Hvordan fungerer returnering af Samsungs skærme i tilfælde af døde pixels (970P'eren har såvidt jeg har forstået garanti mod det)?
Er det smartest hvis jeg køber skærmen gennem en forhandler tæt på hvor jeg bor (i tilfælde af at der er fejl), eller kører hele returnerings-processen gennem Samsungs support?

Klumb
ville også foreslå 970p eller 930vp. der er 3 års fuld garenti fra samsung på alt. du skal kontakte infocare i tilfælde af ombytning, der er også 3 års pixel garenti ja, men det omfatter ikke døde pixels, kun lysende. reglerne kan du finde på samsung.com
Af janbau
Da du er er intreseret i Hyundai L90D+ har jeg et andet alternativ ,
Hyundai ImageQuest Q90U som er deres nye bud på en hurtig skærm
3 ms 300 cd/m2 / 700:1 / 24-bit (16,7 millioner farver) DVI . Jeg har lige selv modtaget denne skærm , og var også på jagt efter en ny fladskærm og besøgt dette forum mange gange og har også været i tvivl om hvilken skærm jeg skulle vælge . Q90 u er godt anmeldt især i udlandet for dens gode billedkvalitet hurtighed osv. . Den kan fås 2 steder mig bekendt til en rimelig pris 3335 kr se edb-priser søg kun på Hyundai da der ikke står noget om dens reasponstid men den er 3 ms . Dog var der ikke medleveret Dvi kabel i kassen så den skulle jeg ud at anskaffe . Derudover har Hyundai lavet en fodfejl Dvi kablet er lidt svært at montere . Håber Fluatpanels skulle få mulighed for at teste denne skærm på et eller andet tidspunkt . Jeg kan bare slutte af med at sige at jeg er fuldt ud tilfreds med mit køb .

Hilsen janbau
Af Klumb
Tak skal I have alle sammen. Jeg må indrømme, at efter at have sat mig lidt grundigere ind i hele panel-teknologi-siden, tror jeg at jeg vil satse på en MVA/PVA skærm, da jeg alt andet lige ikke har så meget behov for den lynhurtige responstid som TN-skærmene har, og gerne vil have den gode billedkvalitet.

En helt anden ting er (ja, jeg ved godt at jeg bliver ved med at spørge :) ), er der nogen der kender et sted i omegnen af Ã…rhus, hvor de har en masse skærme udstillet?
Jeg har jo langt hen ad vejen besluttet mig for 970P'eren, men selvom den ser funky ud på billederne, ville det være meget rart at se den i virkeligheden først, både pga. designet og selve skærmen.

Jeg har været i Computercity, Zitech og El-giganten, men uden held. Er der nogen steder jeg har overset?

Klumb
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu har jeg ikke været i så mange EDB-butikker i Ã…rhus, men har SHG en udstilling er det udelukkende lagervarer?
Af Emaguina
970p skulle kunne ses i Samsung Concept Store i Illum i KBH (hvis du bor i nærheden), men ring til dem først og hør om den er der. 33182656.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
... nu skriver han jo specifikt at det skal være i Ã…rhus...
Af Klumb
Ja, Illum er nok lige... well, lidt svær at nå med cykel fra Ã…rhus Midtby :)

SHG er måske en mulighed, men såvidt jeg husker fra sidst jeg var der for et års tid siden er deres "showroom" (eller vareudlevering) ret lille, og det er mest kabinetter de har til at stå fremme.

Ellers bor jeg i gå-afstand fra Ã…rhus PC lager hvor de har den til 3699 kr, det kunne godt være jeg skulle købe den dér. Det er godt nok en lille smule dyrere end de fleste andre steder, men for det første sparer jeg fragt, og samtidig kan jeg nemt returnere den hvis den viser sig at være grim i virkeligheden, eller der er døde pixels

Klumb