Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ekmani
Allerførst:
Jeg har gennem den sidste uge virkelig fået udbygget min viden om fladskærme gennem læsning af snart hele siden (kæresten har brokket sig igen og igen hæhæ) og det skal I sgu have stor tak for herpå flatpanels.. har set lyset simpelthen;)

Nu til et par tvivlsspørgsmål:

Står overfor købet af min første fladskærm og valget er faldet på plasma, da jeg kan forstå at denne umiddelbart skulle være bedre til motion og til det analoge signal. Lcd er så bedre til andet, men ikke lige i forhold til mig og lejlighedens primære forbrug (vil ikke starte nogen krig herinde)

Fra start af var jeg super tændt på pana´s nye pz-serie, men strømforbrug, laaaaange leveringstider og ikke mindst prisen; kæresten har jo også lidt at skulle sige og det fik mig til at se nærmere på pana´s tidligere modeller, de er dog uden understøttelse af 1080p*24 men well....

42PX70 eller 42PX700 eller 42PV70

Jeg skal bruge skærmen til analog (TDC kabel), dvd, lidt xbox pt + evt ps3 og blu-ray i fremtiden.

Står i TEST af pz700, at der var lidt problemer ved bold på 3+, men at dette kunne afhjælpes ved deaktivering af 3D comb over til P-N; er det så også en mulighed med de gamle modeller (px/pv)?
Ellers har jeg lidt svært ved at se/vurdere de store forskelle mellem de ovenstående.
Dog kan jeg se ud fra artiklen vdr. panasonics pressemøde, at:

"Lige over PX70 serien, finder man PX700 serien, som er identisk hvad angår billede, men har udbygget højttalersystem, en HDMI indgang mere og en bedre refleksbehandlet overflade på panelet."

Hvor meget bedre refleksbehandlet og hvor meget bedre lyd tænker jeg så? 3 kg bedre?
Tror sandsynligvis ikke jeg får brug for den ekstra HDMI-port eller kunne man forstille sig det i fremtiden?

Ser man på px70 overfor pv70, virker det jo ud fra indlæg som at PV blot er = PX - DVB-T O-O ...
Kan det virkelig passe, at det er eneste forskel?

Hvis px700 i lyd og panelreflektion ikke vurderes til at være de ekstra kroner vær, så står valget jo mellem px70 og pv70 ; ca. 1 kg imellem prismæssigt, men kunne man forstille sig at px70 så var "fri" for evt børnesygdomme fra pv eller kom de på helt samme tid?
Og skal jeg se efter EA bagefter eller lign. for den nyeste udgave?

Står forresten under ANBEFALINGER at px/pv negative side er burn-in, er det virkeligt et reelt problem for disse modeller?

Da jeg ikke lige kan se hvad jeg skulle bruge den digitale tuner (T) til, så ligger den jo lige til højrebenet eller hva siger I???

Prost herfra
Kaare (og Anne)
Af sfriis
har netop anskaffet et PV70 42" som jeg er meget glad for - DOG jeg er lidt skuffet over at rulletekster - "flimrer" det troede jeg netop man slap for med plasma - men faktisk er der mindre "flimmer" i mange lcd-skærme.

Skærmen er meget "lysegrå" i dagtimerne (slukket) - hvilket får den ellers afgørende forskel mellem plasma og lcd (hvor ren/dyb den sorte farve skærmen kan præstere) til at udviske sig en hel del. Jeg vil vove den påstand at lcd "virker" mere sort hvis der er baggrundslys (det samme lagde jeg mærke til i en forretning). jeg tror det har noget med coatning af skærmen at gøre.

Til analog synes jeg iøvrigt at mit sharp 32" lcd gør det bedre - men det tror jeg skyldes at man ser uskarphed meget mere i 42"

Jeg har brugt 3 dage på at sidde i forretninger og se på diverse skærme: sony, pioneer, panasonic m.v. (alle over 12.000 kr.) og jeg må indrømme at jeg kan IKKE se den store forskel - måske hælder jeg til at pioneer er lidt bedre end de andre (dybde i billedet)- men det var også 50% dyrere end panasonicen.

signalet/kanalen havde 10.000 gange mere at sige end skærmen - så min konklusion er at man skal gå efter designet og sørge for at features er lidt fremtidssikret (HD+HDMI+dvt/c tuner+kortlæser(betalingskanaler).

Panasonic er i øvrigt SUPER nem at betjener og det virker som om alt er "plug and play" - utroligt nemt. Jeg fortryder ikke mit køb

blot mine 25øre ;)
Af TYBO
sfriis: Sjovt...lige de ting som jeg også har oplevet ved plasma tv...
Specs er så fine men i real life virker LCDen bedre.

Og...når man står og ser på de TVs i butikken kan man godt se nogle småting som er bedre på de TV som koster det dobbelte...men når den hænger i stuen og man ikke har nogen at sammenligne med så er det sgu et fedt.

Køb et TV som du kan lide designet og har de tilslutningsenheder/features som du har brug for.

Om 3-4 år er den totalt forældet og så køber du nok alligevel en anden :)
Så spar pengene nu.
Af Ekmani
Tak for de fine svar, men hvis vi nu skulle se lidt mere på de ønskede tre typer op mod hinanden og ikke lige i forhold til lcd hæhæ:)

Har lige set et andet indlæg herinde, hvor én spørger om det virkelig kan passe at px70 37" skulle være bedre end den samme i 42" jf. anmeldelse på
http://www.hdtvorg.co.uk/

Opløsningen er f.eks. 1080 x 720 på 37" mod 42" med 1080 x 768...

Nogle erfaringer til dette og mine spørgsmål ovenfor?

O-O
kaare
Af Ekmani
selvfølgelig henholdsvis 1024 x 720 mod 1024 x 768. Ja, giver jo mindre antal pixels vel, men hvad kan det betyde for kvalitet?
Af Rasmusdc
jeg har hørt meget omkring 37-42" i panasonic, men mest omkring den gamle generation 60´eren ...

der var 37" en smule skarpere men 42" havde en smule mere lysstyrke, ved direkte sammenligning..

37" var så kun skarpere ved HD, reelt nok fordi den slet ikke skulle skalere de 720 linier ved HD .. dog kun på tværs.. skalering er aldrig positivt..
Af sfriis
hmm så lige på specs - er forskellen på PX og PV ikke digitaltuner? (der er dtv i PV'eren) Og den kan du ikke undvære
Af Ekmani
Så måske grundet 37"erens opløsning kan den virke bedre (ingen scalering) iforhold til 42" eller hvordan?

Tjek evt denne anmeldelse, hvor 37" bliver rost i forhold til 42"

http://www.hdtvorg.co.uk/
(se oppe til højre under plasma)
Af shearer
Jeg har fået 42" i går. stod også og kiggede på 37 i den butik. og jeg syntes altså at 42" var klart bedst. både i analog og digital. Efter min mening stod den klar bedst. på en afstand af ca 2½-3 m.

Og du kan altså få 42" til samme pris som 37".
jeg vil klar vælge 42".
Af tosa
PX modellen er med DVB-T tuner, men hvis man bruger YouSee, vil det reelt betyde, at du kun kan se DR1, DR2 og TV2 digitalt med den. Hvis du køber en selector i stedet (og selvfølgelig har YouSee kabel TV) vil du få næsten alle kanaler digitalt.
Så hvis du har kabel TV kan du købe PV-modellen, da der ikke er andre forskelle end DVB-T tuneren.

700 modellerne er som du selv nævner med et bedre lydsystem, antiglare coating, og ildt flere tilslutninger. Hvis du kan leve uden det kan du også bare holde dig til 70 modellerne.

@sfriis:
Hvis du synes rulletekster flimrer (ikke det værste at det kun er efter filmene ;) ) kan det skyldes, at du har sat sharpness lidt for højt (det giver en unormal optrækning af linjer mm.) eller også kan det skyldes, at du har sat TV'et på dynamisk viewing mode.
BTW. hvis du ikke kan se forskel skal du sq da bare prise dig lykkelig, og gå ud og købe det absolut billigste TV du kan finde ;) - men så forstår jeg ikke hvorfor du har købt Panasonic, da der jo findes meget billige TV derude (bl.a. Prosonic m.fl.).
Men TV i forretninger står ofte i Dynamist viewing mode, og det er jo ikke i den indstilling man skal vurdere forskellen (selvom det er det producenterne gerne vil have - det er jo derfor TV'ne kommer med så skæve indstillinger fra fabrikken af)
Af bang_22
shearer skrev:Jeg har fået 42" i går. stod også og kiggede på 37 i den butik. og jeg syntes altså at 42" var klart bedst. både i analog og digital.
Hej Shearer, hvor har du set både 42" og 37" af px70 i udstilling?
Af shearer
Så den ved panasonic center i hovedgård nær Horsens.