Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa Flatforum.

Jeg står for at skulle indkøbe et signalkabel til mit fjernsyn. Jeg skal bruge ca. 5 meter, og jeg har været lidt omkring mig i butikkerne og kigge på kabler.

Sagen er at jeg synes 300kr er meget at give for en ledning, når jeg tænker på at det alligevel bare er digitale signaler som går i gennem ledningen. Jeg mener, der må være noget fejlkorrigeringskode som kan gøre det op for støj og des. lign. som kommer på ledingen?

Så mit spørgsmål er: Kan det virkelig betale sig at ofre de mange penge på et HDMI/DVI kabel? Eller kan man ligesågodt, bestille det billigste fra sandberg over nettet (står til 190kr)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er forskel på kabler - også digitalkabler. Men lad os sige det sådan her: Enten kommer data'ene frem eller også gør de ikke. Hvis kablet virker så får du ikke "bedre" 1'er og 0'er ud af det dyre kabel, men måske bare et bedre overhead, dvs. potentielt plads til højere båndbredde end med det billige kabel.

Jeg kender desværre ikke til kvaliteten af Sandbergs kabel, men du kan også roligt regne med at butikken med det dyre kabel har puttet lidt ekstra oveni prisen ift. hvad du kan finde på nettet.
Af TYBO
Hmmmm hvor faen var det lige at jeg har læst at I de lange HDMI kabler på 5 meter kunne der være tab i de billige kabler.
0 og 1'ere kan sagtens tabes på deres vej frem.
I de korte kabler er det lige meget.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er jo også det jeg skriver. Enten når dataene frem eller også går de tabt på vejen. Hvis billedet vises korrekt, så er der ikke noget at vinde ved at købe et dyrere kabel.

Min pointe er at et dyrere kabel måske har et større potentiale for at overføre med større båndbredde dvs. højere opløsning end det billige. Men hvis du ikke rammer loftet for det billige kabel, så er det jo fuldstændigt ligegyldigt. Hvis loftet for det billige kabel er 576i signaler, så vil du ikke få noget kønt billede på din fladskærm, men hvis det er 1080i så skulle det nok være muligt at køre et 720p signal igennem det.

Dette gælder for både korte og lange kabler, men jo større afstand des større tab.
Af TYBO
Jo der er da noget at vinde ved et dyre kabeler da flere 0 og 1ere kommer frem end hos de billige.
Men kun i de lange kabler vil man kunne se forskellen da det er her der kan tabes flest 0 og 1ere.

Du skriver det jo som om at hvis signalet bare kommer til kablet så kommer det også igennem. Men sådan er det jo ikke da alle kabler har tab af data...de gode mindre end de dårlige.

I hvert fald som jeg læser det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så læser du det forkert.

Min pointe er at hvis du kan få tegnet alle dine pixels korrekt med det billige kabel, så er båndbredden høj nok. Som med så meget andet, så er der nogle grænseværdier som båndbredden gennem kablet skal kunne leve op til for at levere et korrekt billede, ligesom der er det med DVI kabler og grafikkort til en PC.

Du kan eksempelvis læse denne gennemgang:
http://www.tomshardware.com/2004/11/29/ ... ance_tests

Hvis kablet kan overleve sådan en test, så er det pr. definition fint nok til at overføre billedet, da båndbredden er indenfor grænseværdierne. Hvis ikke, så vil du typisk få artefakter på skærmen i form af jitter.

Som sagt så kender jeg ikke til det specifikke kabel, men sammenligner du et kabel fra en butik til 300 kr. med et fra en netshop til 190 kr. så er mit umiddelbare gæt at der ikke er så forfærdeligt megen forskel. De dyre HDMI kabler koster trods alt over 500 kr. selv i en netbutik.
Af tosa
Det jeg har hørt mht. længeden af HDMI kabler, er at signalet kan gå tabt i de dårligere kabler. Men det er, efter hvad jeg har hørt, først ved HDMI kabler der er længere end 10 meter.

Jeg har også fået at vide, at det er vigtigt at de er lavet med OCF (Oxygen fri kobber) ledere.

Da jeg selv søgte lidt efter det på nettet, var AV-cabels de billigste jeg kunne finde.

Her koster de helt billige i 5 meter 159 kr. og de billigste med OCF ledere 299

Men i f.eks. el-giganten koster de eneste DVI-HDMI kabler (som vist nok er 10 meter) i nærheden af 700 kr.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En af mine komentarer fra tidligere var også at en fysisk forhandler har flere led der skal have en del af kagen, så derfor er visse af deres produkter også dyrere. Et kabel til 200 kr. i en netbutik kan derfor sagtens koste 300 kr. i en fysisk butik uden at kvaliteten er anderledes.

Der er dog kun én måde at finde ud af om det omtalte Sandberg kabel er godt nok og det er ved at prøve det. Men problemet er jo at du ikke kan returnere sådan et kabel igen.

Hvor høj en opløsning skal der transmitteres i kablet? Hvis det er fullHD signaler ville jeg nok overveje at spendere de sidste 150 kr. på et af de bedre kabler hos AV-Cabels, som tosa også linker til.

Hvis opløsningen kun er 1366x768 så er der en større chance for at det billige kabel vil fungere efter hensigten. Der er dog den finte at den opløsning som kablet i teorien blot behøver at transmittere er 720x576 (dvs. DVD kvalitet) og det er jo noget mindre end det du vil sende fra din PC. Faktisk er opløsningen fra PC'en 2½ gange højere. Full HD har ca. 5 gange flere pixels end SD (DVD) kvalitet og stiller derfor endnu højere krav til båndbredden i kablet (dvs. kvaliteten af lederne).
Af Blank
tror desværre at kabler er noget af det sværeste indenfor alt hvad der har med AV at gøre..

HDMI er digitale signaler, dvs 0 og 1 taller (det er vi vidst alle så småt ved at værre klar over)
og har kablets kvalitet noget at skulle have sagt..??
som udgangspunkt.. JA

det kommer ligesom med alt andet, an på hvad du skal bruge det til...
dvs, hvor høj opløsning...
hvis du har tænkt dig at bruge et 10 meter langt kabel, og du vil sende ud i 1080p og med trueHD lyd, ja.. så skal du bruge et kabel som er hdmi 1,3 godkendt, og af en god kvalitet.
dvs kobberet skal også være rimelig tykt.

skal du sende ud i 720i og alm. stereolyd og 2 meter..
så find et kabel der er hdmi 1,0 godkendt (formentligt det nævnte sandberg)

så.. hvad skal du sende ud,
og hvor langt skal kablet være ..?

så er det lettere at hjælpe :)
Af red_martians
Man skal huske at alle signaler kan ned brydes til bølger, også digitale. Faktisk er digital-kabler oftest langt mere overfølsome over for forstyrrelser end de gamle analoge. Det skyldes først og fremmest at der er presset langt mere data sammen i et digital signal, hvilket giver en meget finere struktur. Afskærmning er altså vigtigt, og har altid været det. Se bl.a. på Coax-kabler, netværkskabler og også HDMI kabler. HDMI-kabler er nu gået skridtet videre, og i dag skal der meget lidt til for at se en forskel. Især gamma kan have indvirkning på HDMI-kabler, men hvis lyddelen er dårlig, kan lyden blive indelukket og kedelig.
Et fornuftigt HDMI-kabel koster oftest mere end 1000kr, hvilket jeg ikke finder helt uforståeligt.
Der er digital lyd og digitalt billede indblandet i et kabel, afskærmningen skal være korrekt placeret og lederne være af en meget høj kvalitet.

Er de ikke det, skal der elektronisk rettes mange fejl, og alt kan blive påvirket.
I et analogt kabel er der ikke behov for at rette fejl, så teoretisk set er der ingen fejl, andet end det i kablet.