Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hviid
Jeg har et spørgsmål, hvor kommer de fleste skærme i opløsningen 1024x768?, hvilket jo er en del anderledes end 1366x768, som de fleste LCD skærme kommer med som minimum, dog efter at have regnet lidt på det, kan jeg dog se at 1024x768, er en 16:10 opløsning.
Er 1024x768 dog tilstrækkelig på en 42", nogle der har erfaringer med det og HTPC, ikke så meget afspilning af indhold, men mere fx. hvis man vil se webindhold?

/Martin
Brugeravatar
Af azrael
1024:768 er en opløsning i 4:3 forhold. Typisk har plasma-skærme aflange pixels i stedet for kvadratiske. Derfor er billedet stadig i 16:9 format.

En af mine kammerater har et ældre plasma-tv med en opløsning på 848 x 480 pixels, som der er koblet en pc på. Han bruger plasma-tv'et til samtlige pc-formål, som ikke inkluderer større tekstbehandlingsopgaver, men han surfer og skriver emails uden problemer på det.
Af hviid
Jeg må nok indrømme at jeg er lidt ked af, at min tråd, allerede er blevet skubbet væk fra forsiden, uden flere svar :S
Af urbananen
Man kan sagtens bruge en plasma sammen med en pc, men jeg ville nok være lidt mere tilhænger af at nappe en LCD..
Chancen for fastbrænding af billedet er jo ret stort hvis man efterlader skærmen for længe med det samme billede på.
Jeg bruger dog selv computer og plasma sammen en gang imellem, men tænker mig også om, og lader ikke det samme billede stå for mange timer af gangen. Kan forstille mig at program-linien nede i bunden godt kunne finde på at brænde fast til sidst, hvis man sad meget med computeren på.

EDIT: Og 1024x768 er okay, men ikke optimalt..
Af tosa
JEg kan ikke helt forstå, at du ikke mente Azraels svar var uddybende nok.

Men jeg vil give ham ret. Plasma bruger aflange pixels, derfor på papiret 4:3 opløsning, men i realiteten 16:9 opløsning.

Burn-in er efterhånden en saga blot, hvis man bare behandler sit TV ordentligt (det har man jo altid skulle). JEg kan ikke se der skulle være problemer med at spille på TV'et. Nu nævner Azrael at en han kender, har et gammelt plasma TV, hvor der er væsentligt større chancer for burn-in end der er på de nyere modeller i dag.

Det eneste jeg har hørt om på dette års modeller (primært dem fra panasonic og pioneer, da de går for at være de bedste på markedet) er, at der på nogle har været lidt retention, som jo altså går væk. Og med tiden vil retention altså også være minimalt.
Så hvis du bare behandler TV'et ordentligt, skal du ikke være nervøs for burn-in.