Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af andeo
Hey,

håber ikke jeg irriterer nogen, men har søgt i forum, hvor folk blot fortæller hvad de forskellige kontraster er, hvilket får mig til at tro at de blot ved hvad de snakker om mere end jeg gør.

Jeg er på udkig efter en 22" til min PC, men denne skal også bruges med en Ps3 i fremtiden (DVI-D).

Jeg har fundet en Acer (Acer AL2216WD) som er blevet ok rost i mine øjne, men kontrastforholdet er kun 700:1 . Hvilken betydning har dette for mig når jeg skal se film og spille ps3 på den?

Ved godt at 22" ikke er optimal størrelse men kommer til at sidde tæt på alligevel.

Skal jeg måske vente et par måneder til mit budget kan råde et større kontrastforhold, eller er det noget som jeg (som amatør) ikke kommer til at mærke?

Håber nogen vil tage sig tid til at svare, om ikke andet, kort....
O_O

/EDIT : Jeg så desuden lige at Asus (MW221U)også har en med samme specifikationer, dog en mindre responstid...

Og en AOC (22LVWK
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Reelt er kontrasten meget sjældent så god som producenten opgiver, dog med visse undtagelser. Når du ser en skærm der har 2000:1 i kontrastforhold, så er det et kunstigt tal, idet der er tale om dynamisk kontrast (det kan du læse mere om i vores skærmsektion på forsiden). Reelt er kontrastforholdet oftest omkring 400:1 eller måske 500:1, selvom producenten har skrevet 800:1, så du kan på ingen måde tage det tal for gode varer.

Vælg den skærm du synes har et godt billede. Brug eksempelvis vores online monitortest til at bedømme det i butikken.