Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har efterhånden søgt en ny skærm et stykke tid og har gået efter 24" skærmene i S-PVA klassen. Men Samsung lancerede jo en skærm på 20" med LED baggrundsbelysning til grafiker-miljøet.
Jeg spiller aldrig, men nyder min foto-hobby en del og vil derfor gerne have en god skærm der helst skal kunne gengive flest mulige farver (til mindst mulig penge).

Jeg har pt. kig på HP's 30" LP3065 som fås til godt 8.500 kr. (egentlig et godt stykke over budgettet, meeen alligevel).
Den gengiver 92% af NTSC og er derfor (på det punkt) noget bedre end mange af skærmene i 24" størrelsen til priser under de 8k.
Har hørt meget godt om skærmen og synes egentlig den lyder meget fin. (Vil dog gerne høre andres meninger også).

Men nu er spørgsmålet så: Skal jeg vente? Jeg kunne finde på at vente op til 1½ år! Så hvis de LED baserede skærme er på trapperne i de større størrelser og priserne ellers bliver til at betale (Acer har jo lavet en prisbillig LED (og TN) baseret skærm) vil jeg gerne vente.

Hvad mener I herinde? Er der noget nyt og gennembrydende på vej det nærmeste stykke tid eller skal jeg købe en HP LP3065'er.

Jeg har et mål om at investeringen af en sådan skærm skal holde de næste 5 år.

Håber andre har noget at bidrage med! Det er jo mange penge for en skærm alligevel.

Hilsen Preben
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
LED skærme er ikke vejen til absolut lykke. Husk på at alt det materiale du ser omkring dig i dag ikke er fremstillet til at blive vist på skærme med større farvespektrum og fremstiller du materiale til dette format, så vil 99% af befolkningen ikke se det korrekt.

Det er sandt at du får flere farver, men da digitalt billedmateriale ikke er beregnet til at få vist disse farver, så vil du få et anderledes billede end det var tiltænkt.

På den positive side, så bruger de lidt mindre strøm, men hvis du har behovet for en ny skærm nu, så ville jeg hellere satse på en alm. CCFL (eller udvidet CCFL) end jeg ville vente på LED. Det er i sig selv ikke en ubetinget revolution.
Af prebenh
Hej

Ja, jeg er helt med på hvad du siger, men selvom vejen ikke er gylden og flere farver kan give ukorrekte farver, så er farveprofilerne nu alligevel opfundet - og de er jo til det samme!

Jeg overvejer klart at købe inden jul, men på den anden side er det også en stor investering hvis der indenfor et år til halvandet kommer noget som kan vise endnu flere farver til samme pris.

Hvis der ikke verserer nogle rygter om prisleje og hvad der sker inden for LED baserede skærme tyder det ikke på, at der er noget nyt og spændende på vej!

En ting som jeg dog er lidt bekymret for er strømforbruget på sådan en skærm. Puha - knap 180W er ellers noget der tager ved el-regningen!
Af Emil Kastberg
Det er sandt at du får flere farver, men da digitalt billedmateriale ikke er beregnet til at få vist disse farver, så vil du få et anderledes billede end det var tiltænkt.
Hvad mener du med, at de ikke er beregnet?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den grafik du skaber på din skærm i dag ser ud som den skal på din egen skærm. Den ser måske endda ud som du ville have det på en anden skærm derude. Men hvis du ændrer på farvegengivelsen, så må det naturligvis komme til at se anderledes ud.

Du kan læse mere i denne artikel:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&