Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er blevet enig med mig selv om at købe et nyt TV, da det gamle er fra 98. Men selvom jeg har læst en masse herinde, er der kun kommet endnu flere spørgsmål frem.
Jeg er langt fra sikker på hvad jeg vil have, og er meget usikker på flere ting. Jeg skal have nyt TV, og gerne en DVD optager også. Men hvad jeg skal vælge aner jeg ikke. Jeg vil gerne have mulighed for at sætte computeren til TV skærmen, og spille der på, eller se film fra computeren.

TV: Jeg ved ikke om det skal være plasma eller LCD. Der er fordele og ulemper ved begge, men hvad for nogle? Det er nok det første spørgsmål, som skal besvares af mig selv, før jeg kan komme videre og finde et TV jo. Det skal være 42"+ og kunne køre full HD.

En DVD optager.. Ja der er jeg super blank? Help..

Jeg har et sorround sæt fra JVC, med en reciver, og en dvdafspiller. Kan den bruges stadig? Hvordan sættes de forskellige ting sammen? Den har jo kun Scart indgange. Men det ændre vel ikke på noget, da dvd og computer køre over HDMI kabler?

Lige pt. har jeg hverken kabeltv eller parabol eller noget, men overvejer meget at købe TDC kabeltv, så jeg kan få lidt kanaler og vælge imellem.

Har afsat et budget på ca. 15k til det hele, så må vi se p ådet derfra :)
Af Illisher
Er der virkelig ikke nogen der kan hjælpe? :(
Af Malone
Der er mange muligheder og faktorer der kan spille ind. Jeg er lidt i samme situation som dig og har fået læst MEGET på lektien, været ude og kigge i samtlige Tv/radio shops osv.
Jeg ser mest Tv med en DVD og en gang PS2 i ny og næ. I mit tilfælde syntes jeg bestemt Plasma stadig er i førersædet mht. gengivelse af Tv signal, mit problem er bare at jeg har et kæmpe vindue i mit hus som skinner direkte in i tv'et. derfor fravælger jeg plasma da det reflektere meget pga. glas pladen.
Jeg syntes de nye Philips Pfl9632 serie ser lovende ud. den har ca. 3ms gengivelse og 8000 dynamisk kontrast. mm + en masse gode tilslutnings muligheder.
42pfl9632 kan du finde på pricerunner.dk til ca.13.000-14.000kr
dertil kunne du evt. tage en dvd optager som 3575 til ca. 2500kr så er du ved at være godt kørende, -syntes jeg, vel at mærket :) ..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Med dit budget på 15000 kr. til det hele så har du allerede udelukket plasma idet du ikke kan få et fullHD plasma display til den pris.

Hvorfor har du lagt dig fast på at det SKAL være fullHD? Har du nogen kilder (ud over din PC) som kan vise fullHD? Og hvor tæt sidder du på skærmen?

Sony har nogle ret gode LCD modeller med fullHD, men deres nye serie er ikke kommet på markedet endnu.

Mht. kabling, så har TV'et jo også scart uanset hvilken model du køber. PC og TV kan sættes sammen via HDMI og det samme kan du gøre med din DVD (hvis den har HDMI) - men husk derfor at få et TV med nok HDMI indgange!
Din gamle DVD kan stadig sættes til via scart.
Af Illisher
Ved ikke helt hvorfor jeg har det :p Nok pga. uvidenhed. Inlight me :D FullHD er det ikke bedst? der kan man vise filmene i bedst kvalitet?

Ved ikke hvorfor jeg hælder mest til plasma. Samme som jeg bedre kan lide Intel end AMD. Bare en skør holdning.. Men har alle plasma glas? HFor jeg har nemlig 3 store vinduer i min lejlighed. Og hvis lyset er generende på sådan en skærm ku det godt være man skulle nappe en LCD i stedet?

Den gamle DVD ryger ud, når jeg får fat i en DVD-Optager. Hvis man Har lidt snilde og forstand på det, kan man så sætte en større harddisk i, i stedet for den der er i?

Primært vil jeg se film fra min DVD, eller fra kabel-tv, spiller det ind i balget?

Kigger lige på de modeller du nævner der :D
Af Malone
Mange af de 'gamle' crt tv er også med glas front så du kan måske få en ide der om dine vinduer går i tv'et.. bare husk på at du kigger efter et 42' som har en større flade end dit nuværende.
Du kan godt få et godt Plasma for ca. 14-15.000,-
Evt. Pana TH-42PZ70, det har Full HD DVB tuner mm.
http://www.panasonic.dk/servlet/PB/menu ... index.html

for priser se evt.
http://www.pricerunner.dk/pl/2-979102/T ... ign-Priser

Go Jagt.. 8)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
... og da han skal have en DVD-optager med i prisen, så er 15000 kr. for TV'et alene også for meget - selvfølgelig afhængigt af hvor god (dårlig) en DVD-optager han finder bagefter.

FullHD har du ikke brug for med mindre du skal se på kildemateriale der er lavet til det. Dvs. HD-DVD eller BlueRay film. Der kommer ikke noget TV-signal i DK der kan udnytte fullHD i de næste mange år. Så til dit brug er det ikke nødvendigt med fullHD. Med det sagt så ER PZ70 dog et godt TV og det er også bedre end sine småbrødre PX/PV70 fra Panasonic, så selvom det er fullHD så får man også meget andet med i pakken.

Et plasma-TV har ret mange glasplader og vil derfor reflektere mere lys end et mat LCD TV. Netop PZ70 er i forvejen ikke så lysstærk pga. den høje opløsning, så du vil få sværere ved at se TV i fuldt dagslys end med et mere lysstærkt TV. Vi har testet storebror PZ700 her på siden - du kan læse testen i vores testsektion.
Af Illisher
Lyset genere mig en del på mit tv. Og jeg blev meget glad og overrasket over hvor lidt sollyset generede på min computer fladskærm. Så må jo nok tage et LCD tv så.

Jeg har nogle film der er i blueray, og HD720 og HD 1080, så fjernsynet skal vel helst have full HD, right?

Så er det bare hvad for nogle der er at vælge imellem. 10k-13k ca, og en DVD-optager med stor harddisk.
Jeg vil kigge jeres liste over testede TV, men hvis der er nogle jeg specielt skal være opmærksom på, så skriv lige. OGså meget gerne nogle der ikke står der.

Hvor kan man købe tv'et ude for DK? Er der nogle steder der er gode, så man kan spare lidt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det behøver ikke være fullHD til at vise HD-film. Det er langt vigtigere at kildematerialet er godt end at skærmen har en høj opløsning. Rent praktisk er 1080p materiale stadig ikke i så god kvalitet som det KAN være, så der vil stadig være situationer hvor du bare får vist mere detaljerede kompressionsfejl frem for at få et bedre billede. Hvis dine film ligger på harddisken, så er de nok i forvejen pakkede og har derfor også fejl.

Nu snakker du hele tiden om at få en stor HD. Husk lige på at man ikke kan overføre film fra sin PC til en HD-optager. Der er enkelte modeller der tillader det, men de er oftest så fejlbefængte (Kiss host host) at du risikerer at skulle døjes med at afspilleren crasher samtidigt. Du kan normaltvist kun optage film direkte fra TV - og ikke optage DVD'er ned på disken.

Sony kommer med nogle nye TV inden længe, som lader til at kunne blive nogle ret spændende modeller. Samsungs M86 serie er der også flere af vore brugere der er glade for, men i de store størrelser har den en blank overflade, som også reflekterer.
Af Malone
Nu vi lige har snakket om genskin i plasma skærme, så så jeg lige på Pioneer's hjemmeside at alle deres produkt billeder er med et kæmpe vindue!
ved ikke om de lige har fundet på noget nyt smart eller bare lader som om det ikke har indflydelse på billedet..
http://www.pioneer.dk/dk/campaign/produ ... erior.html
:o
Af Illisher
Nå, øv, troede ellers godt jeg kunne ligge film ned på DVD-optageren. Nå, men så det jo begrænset hvor stor en harddisk den behøver. 250GB eller deromkring er rigeligt. Optager meget sjældent..
Sony kommer med nogle nye TV inden længe, som lader til at kunne blive nogle ret spændende modeller
Ved du hvornår det sker? Noget der er værd at vente på?
Jeg ahr også haft kigget en dle på M86 serien, den virker rimelig fed, samt folk snakket meget godt om den. Er der nogle negative ting, andet end det med den blanke kant?
Er det ikke begrænset hvor meget det genere hvis ikke der er direkte sollys på den?

Nu er min lejlighed ikke særlig stor, og der hvor jeg planlægger at sætte tv'et, så kommer jeg ikke til at ligge/sidde mere end 3-max 4 meter der fra. 42" bliver vel ikke for stort til det så?
Af Malone
Mht. reflektioner så står det nederst på siden:

Med M8 serien har man også introduceret en række nye tiltag. En af disse er Super Clear Panel, som er en blank overflade på panelet. Effekten er god (for billedkvaliteten), men introducerer også refleksioner, som er kendt fra plasma skærmene.
Også menuen har fået en række nye funktioner, som giver den avancerede bruger mere frihed end tidligere og det er altid noget vi tager imod med kyshånd. Funktionaliteten falder dog lidt igennem på andre punkter, og f.eks. PIP systemet kan forbedres, ligesom jeg ikke er begejstret for Movie Plus systemet, idet det introducerer nogle uhensigtsmæssige sideeffekter.

-Derfor.. 8)