Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Wildt
Såfremt responstiden er noget der minder om min Samsung 204B, tror jeg at denne størrelse/opløsning bliver min entre til widescreen monitors. Jeg synes dpi'en på de nuværende 22" er alt for lav, og en 24" skærm er fysisk lidt for stor.

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=42410
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Der findes faktisk allerede et par 22 tommer skærme med opløsningen 1920x1080. De er blot baseret på professionelle grafikerpaneler. Se blandt andet denne Eizo: http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=308250

Derudover så tror jeg, at paneler med højere opløsning (og andre end standardopløsningerne generelt) vil blive mere udbredt i fremtiden, primært fordi f.eks. Vista giver en langt mere skalerbar overflade. Det betyder reelt set, at teksten ikke bliver for lille - hvilket har været det primære argument for en for høj pixel pitch - for man kan jo forstørre den med bedre resultat.

Jeg vil faktisk sige, at I takt med, at der kommer mere avancerede skærmløsningerm bedre skalerbare styresystemer og touch paneler, så kan opløsningen næsten ikke blive for høj.

Jeg er ikke klar over hvem der skal producere panelet til den omtalte skærm, men hvis lanceringen og udviklingen nærmer sig Danmark eller Norden, skal vi prøve at snakke mere om det i vores artikeler her på Flatpanels.dk.
Af Wildt
Rasmus Larsen skrev:Der findes faktisk allerede et par 22 tommer skærme med opløsningen 1920x1080.
Du mener vist 1920x1200 ;)
Rasmus Larsen skrev: Derudover så tror jeg, at paneler med højere opløsning (og andre end standardopløsningerne generelt) vil blive mere udbredt i fremtiden, primært fordi f.eks. Vista giver en langt mere skalerbar overflade. Det betyder reelt set, at teksten ikke bliver for lille - hvilket har været det primære argument for en for høj pixel pitch - for man kan jo forstørre den med bedre resultat.
Helt enig! Jeg vil hertil bemærke min store skuffelse, da jeg fandt ud af at Vista (som XP) ikke supporterer brugerindividuel DPI! Så jeg må finde mig i en handicapvenlig størrelse på vores stue HTPC, da kæresten ellers ikke kan se noget som helst fra sofaen af.