Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

hvilket TV er bedst ifølge dig?

Af 8mbit
Der er jo ekstremt mange at vælge imellem, og jeres top 10 hjælper mig ikke synderligt da priserne ligger imellem 10k og 30k, men er der en af disse 4 der er en absolut vinder mht kvaliteten af billedet? jeg skal ikke bruge højtalerne til noget og har heller ikke brug for en digital modtager..

Philips 42PF7621: 9999,-
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=217354
8ms / 4000:1 / 1366 x 768

Toshiba 42C3000P: 9488,-
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=383138
8ms / 5000:1 / 1366 x 768

LG Electronics LG 42LC42: 9456,-
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=385171
5ms / 5000:1 / 1366 x 768

Acer AT4220: 9226,-
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=240031
8ms / 1200:1 / 1366 x 768

Jeg ville blive meget glad hvis nogen gad at hjælpe mig i stedet for bare at henvise til top 10 listen.
Senest rettet af 8mbit 27 aug 2007, 21:11, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så du har dermed udelukket Panasonics plasma-TV som giver dig det absolut bedste billede til under 10.000 kr.? Den står på vores liste - PV70/PX70. Der er ikke noget der tale for LCD frem for LCD selvom din PC skal tilsluttes med mindre du planlægger at bruge skærmen som monitor. At se film fra sin PC kører ligeså godt over plasma som over LCD.
Af 8mbit
Plasma er da ikke udelukket, men hvis jeg kører særmen over DVI til HDMI, kan det næsten ikke undgås at der vil være momenter hvor det samme billede er sat til i længere tid... men hvis du mener at den kan holde til det og er dejlig at se på, kan det da være det er noget at overveje? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kommer jo an på hvor lang tid den får lov at stå. 10 minutter med samme billede er jo ingen katastrofe. Der er trods alt nogen der ser samme program på TV i flere timer af gangen uden at logoet brænder fast.
Af 8mbit
det lyder til at man skal tænke over at have den stående på samme billede, men hvis man hele tiden er bevidst over det og tager sine forholdsregler, så er det at du mener at man får et meget bedre køb ved at købe plasma?
Af 8mbit
ok, så det vil sige, at kører man med en skrivebordsbaggrund der er mørk, eller bare sort, og lader den stå på skærmen, er der ingen farer for at billedet brænder fast?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan jo bruge en screensaver...
Det er ikke én farve der er værre end andre, men derimod forskellige farver på samme sted i længere tid. Det er ældningen af plasma'en der skal holdes så homogen som muligt, idet områder der viser farver vil ældes hurtigere end områder der ikke er tændte (dvs. er sorte).

Men følg guiden i det link jeg smed før.
Af TYBO
har en kammerat som har PX modellen og han har også brugt den til monitor.
Der var nada burnin at se.
Men selv en CRT skærm kan jo brænde fast...men hvis du har en screensaver sat til så er der vel ingen problem.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Præcis. Screensaveren blev jo oprindeligt udviklet for netop at skåne CRT skærmene der basalt set fungerer på samme måde som en plasma-skærm. Her af navnet "saver" :)
Af 8mbit
oki... tak for de gode råd... så kunne det være at det bliver en panasonic :)... hvad så med spil? kan skærmen bruges til det hvis man for sjovs skyld lige fik lyst til at se hvordan spil ser ud i den størrelse? der er jo steder på skærmen hvor billedet er det samme... som feks sigtekornet eller Bar'en i bunden...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det vil være samme problematik. Men du kan jo lade være med at spille 4 timer i træk og evt. hente den ISO fil der henvises til i vores guide til burn-in. Med den kan du viske retention ud (dvs. de svage aftegninger der kan komme efter kortere tid).

Skærmen er også mest følsom i de første ca. 200 timer. Herefter bliver den mere og mere hårdfør, hvorfor du kan skrue op for kontrast og lysstyrke uden at der sker noget ved det.
Af 8mbit
vil det sige at efter feks 400 timer eller mere, vil det på et tidspunkt blive helt umuligt at lave burn in?