Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MartinTygsen
Kære flatpanels.dk

Jeg kunne næsten ikke lade være med at spørge herinde da jeg faldt over jeres forum.

Vi står i den situation at vi er ved at opstarte et ApS og til kontoret skal der bruges 2 skærme i første omgang.

skærmene skal være identiske, og vil blive brugt til grafisk arbejde, derfor skal det ikke være en billig skærm.

Men som de fleste ved har man ikke millioner i opstartsfasen, og vi bliver også nød til at sætte en grænse for beløbet.

Max 10.000 pr styk, men helst en 6-7.000 hvis muligt.

Hellere en 19" af bedre kvalitet end en 21" af dårligere kvalitet.

Glæder mig til at høre hva i har af gode forslag til den slags, jeg har selv kig på et par stykker, men jeg vælger ikke at nævne dem for at få jeres helt egen mening til dette spørgsmål.

På forhånd mange tak ;)

Med venlig hilsen
Martin Tygsen
Af MartinTygsen
Inden der er kommet de første 50 indlæg med at man ikke kan få en proffesionel skærm til den pris, så undlad venligst disse.

Jeg er udmærket klar over at Eizo's prof. skærme koster en herregård, og ligeledes mange andre.

Men som ved alle andre, er der en økonomi man skal holde øje med.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det er naturligvis afhængigt af hvilket plan det grafiske arbejde udføres på, men jeg synes prisrammen lyder fornuftig selv hvis vi ligger i den mere professionelle ende.

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide, hvilken type grafisk arbejde de skal bruges til? Nogle modeller har nemlig nogle fordele. Hvis I f.eks. arbejder med opgaver der kræver et sotrt kontrastforhold, så er de relativt nye S-PVA paneler nok at foretrække. S-IPS modellerne har dog typisk lidt bedre farvegengivelse - hvert fald fra standard af.

Men der er jo Eizo Coloredge serie, som betragtes som noget af det bedste. Hvis I presser budgettet en lille bitte smule og sparer på kuglepennene, så kan I kigge på EIZO ColorEdge CG19: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=177332

Jeg mener ikke der følger en kalibrator med til skærmen, men fabriksindstillinger er efter sigende rigtig gode. I bør dog overveje om en prof. finjustering af skærmene kan være en fordel for jer.

En anden prof. skærm kan være denne LaCie 319: http://www.lacie.com/dk/products/product.htm?pid=10539
Kan købes her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=161739

Den kan også erhverves med LaCie blue eye pro, som er den kalibrator vi også gør brug af her på Flatpanels.dk. Den er enkel og let, men ret præcis (baseret på Gretag hardware).

Hvis det ikke er på et meget professionelt plan kan I overveje om I bør gå op til 20-21 tommer. Den ekstra plads er måske at foretrække hvis I f.eks. har mange vinduer kørende i Photoshop på samme tid.
Af MartinTygsen
Mange tak for en super besvarelse.

Nu glemte jeg selvfølgelig at skrive prisen jeg nævnte var excl moms da det er de priser vi altid regner i.

Så Eizo's serie er fin i prisklassen.

Hvor stor vil du vurdere forskellen mellem Eizo skærmen og LaCie skærmen er?

Det grafiske arbejde er overvejende DTP arbejde.

EDIT: Skærmens størrelse er mindre vigtig når vi ligger fra 19" og opefter
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Til seriøst DTP arbejde ville jeg nok satse på en skærm med 1600x1200 punkter - det er nu engang sjovere at redigere opsætninger hvis der er plads nok.

Mange grafikere sværger jo til Apple og du kan da også få deres 20" Cinema-panel til små 6Kkr.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=95717

Ellers Lacies 20.1" 20Vision II
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=126622
Og 120-model:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=169564

Der er også flere herinde der er glade for deres Samsung 214T:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=159193
Af MartinTygsen
Nu er jeg vidst for ung til at sværge til Mac, selvom jeg nu er ret vild med både deres design og styresystem, er det bestemt ikke deres skærme jeg sværger til. Dermed ikke sagt de er dårlige, for det er bestemt ikke min opfattelse af dem, jeg mener bare der er så mange andre mærker der kan levere samme kvalitet.

Og så er der bare et eller andet der ikke hænger sammen når man kører med en pc og en mac skærm :)

Angående de skærme du henviser til er det naturligvis en fordel de kan klare 1600x1200 og ville da også være lækkert hvis de andre 2 kunne det, men et eller andet må man jo vælge fra når man ikke har millionerne i lommen.

En af grundene til jeg også vil have en ordenlig skærm, er at jeg reelt er fotograf uddannet, og så kan man jo ikke helt lade være med at tænke lidt i de baner. Og det vil skærmene også blive benyttet til ind i mellem. Men hovedsageligt vil det være DTP.

Lige nu står jeg så mellem LaCie 319 ( fordi jeg ikke tror der er den vilde forskel mellem Eizo coleredge og lacie 319 udover prisen )

Og 20Vision II fordi den kan klare en lidt større opløsning.

Hvad ville i vælge?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dit prisargument forstår jeg ikke helt når du kigger på en 19" til 7Kkr. med 1280x1024 opløsning og sagtens kan få en 20" med fornuftige farver til de penge.
Af MartinTygsen
Jeg er ikke sikker på jeg forstår dig korrekt.

Prisen betyder som sådan ikke så meget.

Jeg vil bare gerne have en skærm der er god, om det så er en 19" eller 20" er som sådan ligemeget.

De skærme der er blevet præsenteret her i denne tråd oplever jeg sådan

Eizo og Lacie skærmene som Rasmus nævner er en anelse højere kvalitet men kun 19" i forhold til de 2 skærme du nævner der tilgengæld er 20,1"

Mit spørgsmål er så hvor stor en forskel er der på disse skærme?
Kan det bedre betale sig at købe en 20,1" eller vil der være en mærkbar forskel på kvaliteten.

Prisen skal som sådan bare holde sig under 10.000 excl moms. Men der er jo ingen grund til at ofre 3000 mere hvis der ikke er en mærkbar forskel.

Mine indlæg er skrevet lidt hurtig, da jeg som sådan ikke har tiden til at sidde her, det beklager jeg virkelig, da jeg er yderst taknemmelig for jeres yderst kompetente hjælp.
Af Angel
Du skal passe rigtig godt på, hvad du bestiller, når den skal bruges til seriøst grafisk arbejde. Jeg stod selv i samme situation april sidste år og de fleste fladskærme har den forstyrende overflade, der står i vejen. Sådan en fladskærm startede jeg med og blev sendt øjeblikkeligt tilbage.

Hvorfor?

Det er den såkaldte støj/noise effekt. Eksempelvis hvis du tager et højopløseligt fotografi og fyre det ind i Photoshop og tilføjer filteret Add Noise/1½%, så har du billedkvaliteten ved eksempelvis Mac's fladskærme og mange andre. Ikke alle det er generende hos, men jeg kunne ikke leve med det. Du skal op i de mere seriøse skærme fra LaCie, Nec eller Eizo, som du ikke kan komme udenom, hvis du leder efter en seriøs grafiker fladskærm.

Kunne ikke lade vær med at kommentere dette, da du skrev, at du reelt er fotograf og vil have en ordentlig skærm. Jeg endte selv med en LaCie 321 21.3" TFT 1600x1200, fordi jeg er kritisk og selv skal bruge den til grafisk arbejde. Jeg vil endda våge at påstå, at min LaCie 321 har et bedre billede end forgængeren Sony 24" Professionel CRT skærm, som jeg havde før.

LaCie er dog et stykke over jers budget, da den koster 12.500 kr. i dag, men jeg gav 10.800 kr. dengang.

I burde overveje denne fladskærm fra Eizo. Koster dog 1000 kr. mere over jeres budget for den sorte og 700 kr. mere for den hvide. Den skulle være en smule bedre end min LaCie, når det kommer til billedkvaliteten og farver.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=138515

Ellers hvis det bliver for dyrt, tror jeg LaCie 319 vil være det bedste bud, når vi ser på prisen og kvaliteten.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg synes Angels betragtninger er gode og det er af samme grund jeg prøvede at lede spørgsmålet lidt hen på kravene i starten.

Angel nævner ligeledes LaCie 319 og jeg synes, som jeg også siger i første indlæg, at det er et godt bud. Primært fordi 321 er stedet i pris. Jeg synes ligeledes EIZO FlexScan L997 er et rigtig godt bud, men jeg synes ikke ColorEdge modellen er at forglemme. Det er virkelig også en interessant monitor.

Om du skal vælge de lidt billigere modeller afhænger igen af behovet. Det er ikke sikkert det arbejde du udfører, kræver brugen af specielle farvefiltre. En del af valget er nok også personligt for dit vedkommende da du jo er fotograf. Derfor skal skærmen jo også kunne tilfredsstille dine personlige krav ligesom den skal opfylde jeres virksomhedskrav - man har jo altid nogle normer når man er van til at arbejde i branchen.
Derfor synes jeg også du skal følge din intuition - hvis det går helt galt, så har I jo altid 14 dages returret.

Nu hvor vi har foreslået en del, så kunne jeg da godt tænke mig at høre hvilke du selv havde haft kig på i første omgang, hvis det stadig er relevant? =)
Af MartinTygsen
Mange tak for nogle super svar.

Det ender nok med en Eizo eller en LaCie, ingen tvivl om det. (Det var også disse mærker jeg havde kig på selv, især Eizo. Jeg altid har været lidt i tvivl omkring LaCie, da jeg aldrig har arbejdet med en. )

I længden tror jeg at jeg bliver mest glad for en 21" så valget bliver nok EIZO FlexScan L 997 da jeg kender Eizo.

Jeg vil endnu engang takke jer for jeres svar herinde. Når den er bestilt og den er ankommet vil jeg gøre mit bedste på at huske jer, og komme med min vurdering af skærmen.

Der går dog nogle dage/uger med indretning af kontor, papirnusseri og den slags.
Af Angel
Rasmus Larsen: Jeg har umiddelbart ikke hørt om ColorEdge modellen før, men er de ikke lidt dyre af en 19" at være?

MartinTygsen: Det vil lyde som et rigtig fornuftig valg. Havde læst en lille review på cznet eller hvad den sidde nu hedder, at han havde set den Eizo fladskærm ved siden af en LaCie 321 magen til min. Han var ikke i tvivl om at Eizo'en havde det bedste billede :) Men den er dog langsommere end LaCien, men det har vel ingen betydning i dette tilfælde.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Angel: Jo de er relativt dyre. Se også resten af serien: ColorEdge

Det er et koncept Eizo har kørt med, hvor de forsøger at lave noget af det bedste i den grafiske verden. Jeg har aldrig selv siddet foran en af dem, men jeg har hørt meget positivt.

Vi ser frem til at høre din tilbagemelding Martin =)
Af Mikael Hansen
Jeg kommer bare til at tænke på at langt de fleste grafikere jeg kender... også professionelle... Rent faktisk sidder på semiprofessionelle skærme og et bundt Pantone farvekort.
Det er fedt med en skærm der viser farver korrekt, men man kan komme langt ved f.eks. at bruge Pantones farvekoder i Photoshop.
Gid vi alle havde råd til Lacie eller Eizo til kr. 20.000,- :(