Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej tv-folk!

Jeg står til at skulle tage skridtet fra et gammeldavs crt-tv til en flad fætter. Jeg har forsøgt at orientere mig i lang tid efterhånden i diverse forums, men det er de færreste steder jeg har læst om at folk har valgt tv ud fra deres tv-vaner. Vores crt-tv står som regel tændt rigtig mange timer om dagen, lige som andre har en radio kørende det meste af dagen. Og netop fordi vi er vant til at have det kørende uden at tænke over det, har valget af plasma, selv om det er bedste billedkvalitet til færrest penge, afskrækket mig lidt. Jeg ved at mange af jer siger at der ikke er nogen problemer når man bruger det som I gør, men når det skal stå så mange timer tændt, er det så hensigtsmæssigt at købe plasma pga burn-in?
- Jeg beklager at have oprettet endnu en plasma/lcd-diskussion, men jeg har ikke fundet et sådant svar nogen steder.
Brugeravatar
Af azrael
Burn-in er et relativt lille problem i dag og hvis du tager den stille og roligt de første par hundrede timer (nedskruet kontrast etc) eller anvender en af de mange burn-in DVDer et par nætter i træk, så har du sådan set ikke noget at frygte.

Nu ved jeg så ikke om det er relevant for dig med netop dine tv-vaner, men f.eks. strømforbrugsmæssigt har LCD et konstant strømforbrug (bagbelysningen er altid tændt), mens strømforbruget ved plasma skifter alt efter billedet. Plasma suger mest strøm, hvis billedet er helt hvidt og betydeligt mindre hvis billedet er mørkt. På grund af dette kan plasma faktisk være billigere end LCD, selvom strømforbruget på papiret virker højere. Det angives nemlig typisk som peak værdi, altså det højest mulige forbrug.
Af Rimaraf
Ok, for det vil fx være et kendt scenarie at den står tændt på diverse tv-kanaler med tv-logo i hjørnet i op til over 12 timer i weekender f.eks. Desuden er der fans af gamle danske film/serier i huset, så det skal også kunne holde til mange timers 4:3-kiggeri og fx et Matador-marathon.
Brugeravatar
Af azrael
Altså, det er jo svært at give dig garantier for noget, men jeg *tror* personligt ikke, at du behøver at bekymre dig alt for meget, hvis bare du træffer ovennævnte forholdsregler.
Af Rimaraf
Hmm, ja, jeg føler mig dog ikke overbevist om jeg trygt kan smide mange tusind kroner ud på plasma, hvis der reelt ér en fare for at man kan beskadige det ved rent brug...
Hm, det må jeg se på når jeg står foran dem i forretningen, hvad valget bliver...