Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg er pt på udkig efter en fladskærm som skal erstatte mit gamle sony 32" crt tv. Jeg har læst en del på nettet omkring de forskellige modeller samt fordele og ulemper herved. Efterfølgende står valget imellem følgende:

- Sony 42d3000 (LCD)
- Panasonic 37PX70 (PLASMA)
- Pioneer PDP-427XD (PLASMA)

Som det ser ud nu hælder jeg mest til sony eller panasonic tv'et medmindre, at nogen kan bekræfte at den nævnte pioneer model virkelig levere et billede der er et par tusinde kr. ekstra værd.

Jeg har endnu ikke kunne finde en butik som har flere af disse tv på udstilling så jeg håbede at nogle herinde evt. har erfaringer med flere af disse modeller.

Mit indtryk fra butikkerne er at billedet på et LCD TV hurtigt bliver en smule "skummetmælkgs agtigt" set i forhold til plasma'tvet, men jeg har som sagt ikke set en direkte sammenligning mellem ovenstående skærme. Ifølge de anmeldelser jeg har læst skulle samtlige tv klare sig fremragende.

Det skal nævnes at jeg forventer at køre med digitalt signal fra TDC via enten selector eller den indbyggede DVB-C tuner i sony tv'et.

Håber i kan hjælpe med et par visdoms ord.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Panasonics model fås også uden DVB-T tuner, så du ikke skal spilde penge på det. Så bliver den pludselig et par tusinde kroner billigere. 42" modellen PV70 er ikke så meget dyrere end 37" modellen når der ikke er DVB-T tuner i.

427 fås også i en XA model uden DVB-T tuner. Hvad det gør ved prisen ved jeg ikke.

Pioneers 427 model er lidt udskældt idet nogle har fået en model med det såkaldte "clouding" der giver en inhomogen farveflade. Du kan finde en hel "klub" af utilfredse kunder på recordere.dk
Tak for svaret yakken. Så er feltet indsnævret lidt til panasonic og sony modellen.

Når vi snakker 37" panasonic er der ingen forskel i prisen med og uden tuneren kan jeg se, men på 42" er der rigtig nok noget at hente.

Du har vel ikke tilfældigvis set begge skærme live så du kan give et praj om hvad du synes er bedst. Min støreste bekymring er som nævnt farverne på lCD skærmene, som jeg ofte synes er lidt udvaskede. Sort er ikke sort nok, og jeg ved at det ofte er et problem med LCD, men jeg har som sagt ikke set sony skærmen op imod px70/pv70 modellerne.

Hapii.dk har pt følgende tilbud på en 42" panasonic: http://www.happii.dk/product.aspx?prodid=130669 , og så vidt jeg kan se er det eneste der adskiller den og px70 modellen, at der kun er 1 hdmi indgang.

Spørgsmålet er nu om jeg vil opleve tv-signalet som meget grynet på 42" modellen set i forhold til 37" modellen. Jeg sidder ca 3,4m fra skærmen
Af Rasmus_j_Christensen
Hej Dtelya.

Var inde og se Panasonic 37" skærmen i dag i Århus, i forhold til de andre skærme der var der ind i butikken synes jeg ret godt om synes jeg om billedet på skærmen.

Har dog aldrig haft en fladskærm men jeg kan dog sagtens se forskel på det og så billedrør men det må man nok vende sig til.

Jeg er nok derfor heller ikke særlig kompetent til at vurdere skærme da jeg ingen erfarring har med dem.

Jeg fik dog afvide at skærmen sagtens kunne bruges til computerspil via pc, playstation/xbox, at det havde en større farve scala og at det ved sport var hurtigere end lcd.

En af mine bekrymninger gik på hvordan det vil være ved tilslutning af computer men til det var der ingen problemer overhovedet sagde ekspedienten.

Jeg har derfor lidt svært ved at se hvorfor man ikke skulle vælge det plasma frem for lcd?

Du du henviser til happii.dk ser da ud til at være et ret godt tilbud, ved ikke om man har brug for 2 hdmi indgange?

Overvejer kraftigt at købe det panasonic fjernsyn!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er ikke en 70'er model Happii har på tilbud men en 7'er, men det er du jo obs på.

Jeg vil ikke mene at du bør være bange for at gå efter 42" modellen. Langt de fleste bliver tvært imod kede af at have valgt en for lille model efter et stykke tid. Ved 3.4 m vil du ikke kunne skelne hver enkelt pixel på et 42" TV, men SD signalet er selvfølgelig kun i 576p opløsning.

Når man, som du, udelukkende vil benytte digitale kilder, så kan jeg dog slet ikke se nogen grund til at tage andet end en 42" (eller 40" LCD TVet). 3.4 m er trods alt ikke SÅ tæt på TV'et som så mange andre og biografeffekten kræver jo en større skærm...

Jeg har desværre ikke set disse modeller ved siden af hinanden, men jeg har altid selv hældt mest til plasma pga. dens fabalagtige egenskaber ved halvdårlige signaler, som det vi har i DK jo må betegnes som.
Af Dtelya
Hej Rasmus,

Ja panasonic tv'et er meget fristende.

Hvis du skal forbinde f.eks en playstation 3 eller en xbox 360 med hdmi og f.eks en harddiskoptager, har f.eks brug for 2 hdmi indgange. Jeg har dog ingen spillekonsol og påtænker mig heller ikke at anskaffe en, så tror at 1 hdmi vil være nok til mig. Så vidt jeg ved tilsluttes TDC selector alligevel via scartkabel.

Men det er jo lige om at beslutte sig. Håber der er nogen der har oplevet både sonyd3000 og panasonic px70 som vil skrive et par ord.
Af Rasmus_j_Christensen
Dtelya skrev:
Men det er jo lige om at beslutte sig. Håber der er nogen der har oplevet både sonyd3000 og panasonic px70 som vil skrive et par ord.
Ja hvis der var nogen der havde en sammenligning af de to skærme vil det være ret godt, det er de to jeg hælder mest til.

Hvis man nu har viasat pakken der er alle kanaler digital, vil det så også være at fortrække plasma?
Af Dtelya
Yakken:
Som jeg kan forstå det er den eneste forskel på panasonic px7 og px70 1hdmi indgang..er dette korrekt?

Rasmus:
Hvad angår den digitale viasat pakke så skulle der ikke være noget problem i forhold til hverken plasma eller lcd fjernsyn. Hvis du derimod vil tilslutte en pc skulle en lcd skærm være bedre egnet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, så vidt jeg har læst mig til så er der også en dårligere farvebehandling på PX7. Der er også en VGA indgang i PV70, samt RCA.

Jeg ville personligt hellere satse på PV70 hvis ikke DVB-T tuneren har interesse.
Af Rasmus_j_Christensen
Nu har jeg været et smut i forskellige butikker for at se på fladskærme.

Hifi-klubben sagde LCD.
Tape Connection sagde Plasma
Fona Sagde LCD
Expert sagde Plasma.

Jeg sagde at jeg skulle bruge det til at se fjernsyn (parabol), computer/playstation 3 og fodbold.

Sony kdl-40d3000 og Panasonic px70.

Der er intet der tyder på at det er et problem at bruge computer/playstation 3 på nogen af skærmene.

Hos expert sagde de at selvom sony var 100mhz var det ikke nok i forhold til plasma hvis man skulle se fodbold.
Og skulle det være lcd skulle man over i phillips som i 40" vil koste omkring 22.000, for at få et tilsvarrende billede.

Omkring plasma skærmen synes jeg der var meget genskin i skærmen i forhold til lcd skærmen, og den virkede også noget varm bagpå.

Er stadigvæk meget i tvivl omkring hvad jeg skal vælge :s
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Plasma vs. LCD debatten kan du læse utallige indlæg om både her og på recordere.dk's forum. Jeg ser ingen grund til at live den debat op til fulde her.

Hvis du er tilfreds med billedet så er det jo ret uvæsenligt hvilken teknologi skærmen er bygget på. Hvis du ikke kan leve med det genskin der kommer fra plasmaskærmens glasplader, så er det jo LCD du bør gå efter.
Af Dtelya
Hej Rasmus

Der er fordele og ulemper ved både LCD og PLASMA, og jeg har også selv haft meget svært ved at vælge. Har praktisk talt gennemsøgt nettet på kryds og tværs.

Det er meget svært at vurdere billedkvaliteten i forretningen hvor signalet fra TV er væsentligt ringere end det du vil få derhjemme, og hvor belysningen ligeledes er forskellig. Desuden ved du ikke hvor meget de har gjort ud af at indstille fjersynet korrekt, så du kan udelukkede bruge de fleste forretningernes udstillinger som vejledende. Endelig har jeg ikke fundet et sted hvor det har været muligt at foretage en direkte sammenligning af de 2 skærme, idet samme forhandler tilsyneladende ikke fører begge,

I forgårs valgte jeg derfor at købe SONY 40D3000 skærmen hos fona i ryesgade. De har den på udstilling til 13.999, men en simpel forespørgsel fik den ned i 12.700 inkl vægbeslag. Jeg er klar over at den kan fås til 11.600 på nettet, men valgte at betale lidt ekstra for returret, og muligheden for at aflevere den på deres adresse hvis noget skulle gå galt.

Således har jeg nu 14 dages fuld returret, og jeg er i øjeblikket ved at afprøve skærmen lidt. Jeg har stadig ikke modtaget det viaccess II kort som jeg skal bruge for at modtage digitalt tv fra TDC, så pt kører jeg med analogt tv signal, og jeg synes bestemt ikke, at det er ringe. Jeg sider som nævnt ca. 3.5 meter fra skærmen. Hvis der viser sig at være problemer bytter jeg den til panasonic tv'et.

Ligegyldigt hvilket TV du vælger så er jeg overbevist om det ikke fås meget bedre i prisklassen, og jeg har en kammerat der har panasonic TV og som er meget glad for det også.
Af Rasmus_j_Christensen
Yakken. Jeg må give dig ret, det er en debat uden ende, omkring plasma vs. lcd, men dermed gør det heller ikke mit valg nemmere, desværre :((
Jeg er dog utrolig glad for det arbejde der bliver gjort af dig og allle de andre brugere om at oplyse personer som mig omkring det bedste valg. Havde det ikke været for personer som dig, så var det da helt umuligt.

Tak for din besvarelse Dtelya, jeg er i den samme situation som dig vil jeg tro, jeg er også sikker på at det enten er d3000 eller px70 jeg skal vælge, men hvilken.

Jeg har heller ikke noget imod at give lidt ekstra, hvilket jeg gjorde med min bærbar for at få en god service. Expert.dk gør det samme med 14 dages returret og har også tænkt på at købe d3000 for at se om de lever op til mine krav. Synes nemlig der var forskel på kvaliteten på Fonas 40" og Expert's 37", fonas var bedst, men har også på fornemmelsen af at der er fordi man kan ændre utrolig meget på billedet efter behov.

Vil dog gerne følge din udvikling mht. d3000.
Står nemlig i den situation at jeg skal til at have parabol, så vil lige vente den uge, indtil jeg har parabolen til at vælge skærm.
Det bliver viasat, og der er alle danske kanaler jo digital.