Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DetBareJoe
Sony ZD9?

Hej hos Flatpanels!

Jeg er pt. på udkig efter et tv, om det skal være 65 eller 75'' har jeg endnu ikke besluttet mig helt for, men altså en af de to er bestemt.
Jeg har kigget lidt rundt omkring på nettet og Sony ZD9 fra 2016, som jeg antager mange af jer kender, virker til at være et helt igennem fantastisk tv, desværre har hverken Power eller Elgiganten det længere, netop grundet det er et "ældrere" tv og er derfor udsolgt.

Hvad er idag det bedste alternativ til ZD9? Det ville være fantastisk hvis det var et tv med dolby vision :)
Jeg har allerede kigget på ZD9s storebror, ZF9, men hvad jeg kan forstå på alle reviews af dette tv, så er det en kæmpe skuffelse og ZD9 er altså stadig bedre end ZF9.

Alle råd tages imod med store arme!

PS. Jeg er klar over at OLED formentlig er en storfavorit, men jeg er endnu ikke klar på at investere i et OLED tv da jeg fortsat frygter burn-ins.

Mvh,
Joe O_O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Panelet i ZD9 er muligvis bedre, men på alle andre punkter er ZF9 bedre. Ellers er det nok Samsung Q9FN du skal se på.
Af DetBareJoe
Torben Rasmussen skrev:Panelet i ZD9 er muligvis bedre, men på alle andre punkter er ZF9 bedre. Ellers er det nok Samsung Q9FN du skal se på.
Hej Torben,

På hvilke punkter af ZF9 bedre end ZD9? Jeg selv er ikke super skarp til tv, ligesom du er og dem der laver reviews på youtube, men alle siger bare det samme: ZD9 er bedre end ZF9.
Kan du forklare for en som mig, hvad der er bedre ved ZF9 mod ZD9?
Med panelet på ZD9 mener du at billederne det leverer, er bedre på ZD9 mod ZF9, ikke?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den har den nye Ultimate processor og en nyere processor til Android. Derudover kommer den med Android 8. Der er virkelig en markant forskel på oplevelsen af GUI på de to.

ZF9 har fået en ny type panel, som basalt set er VA (samme som ZD9), men som har fået boostet betragtningsvinklerne via nogle modificerede lag i panelstrukturen. Det betyder dog, at sortniveauet er blevet lidt en mellemting mellem VA og IPS, hvilket er ret synligt.
Af DetBareJoe
Torben Rasmussen skrev:Den har den nye Ultimate processor og en nyere processor til Android. Derudover kommer den med Android 8. Der er virkelig en markant forskel på oplevelsen af GUI på de to.

ZF9 har fået en ny type panel, som basalt set er VA (samme som ZD9), men som har fået boostet betragtningsvinklerne via nogle modificerede lag i panelstrukturen. Det betyder dog, at sortniveauet er blevet lidt en mellemting mellem VA og IPS, hvilket er ret synligt.
Tak for svar.

Hvis vi så ikke bevæger os ud i ZF9, grundet dette og ikke lige QLED heller, ville dit bedste bud så lande på OLED? Eller er der andre "drenge" på banen, som måske har ZD9 lignende panel og ZF9s processorer blandet sammen til én?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er ikke andre Android-baserede TV, som har samme processor som de nye Master Series fra Sony. Men de kommer nok på CES til januar.
Af DetBareJoe
Torben Rasmussen skrev:Der er ikke andre Android-baserede TV, som har samme processor som de nye Master Series fra Sony. Men de kommer nok på CES til januar.
Hmm.. Så ud fra det jeg søger, så ville du enten sige jeg skulle gå med QLED eller OLED, eller alternativt vente til CES 19 da det er om et par måneder? Hvor lang tid går der typisk fra CES annonceringer og så til at man kan købe disse nye tv i butikkerne? Pr. gennemsnit ish?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Skærmene, der præsenteres på CES, kommer typisk på markedet mellem marts og maj.

Synes nu ikke, at der er nogen grund til at frygte burn-in. Herhjemme bruger vi et OLED-tv fuldstændig ukritisk på 3. år og der er ingen tegn på noget som helst. Hvis det en dag sker, så skal jeg nok lave højlydt ballade omkring det.
Af DetBareJoe
Rasmus Larsen skrev:Skærmene, der præsenteres på CES, kommer typisk på markedet mellem marts og maj.

Synes nu ikke, at der er nogen grund til at frygte burn-in. Herhjemme bruger vi et OLED-tv fuldstændig ukritisk på 3. år og der er ingen tegn på noget som helst. Hvis det en dag sker, så skal jeg nok lave højlydt ballade omkring det.
Hej Rasmus,
Tak for din besked.

Ang. CES 19, vil du anbefale at jeg skal bide tænderne sammen og så se hvad de kommer med til januar? Jeg har købt et 55'' Sony XE90 tilbage i januar og det fejler intet, det er såre simpelt at jeg bare vil have DV, HDR og en større skærm O_O

Jeg har lige fået et tilbud i Power, LG C8 77'' til 59.999, en besparelse af 12,5% mener jeg. Det er ikke godt nok, så skulle de fange mig på C8eren skulle TV'et længere ned i pris.
Jeg kan se at Samsung Q9FN 75'' koster 34.999 i Elgiganten, så det er selvfølgelig også en markant lavere pris end OLED. Er med på billedeforskellen, men der er stadig en del at spare.

Hmm.... Det er godt nok svært....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi ved ikke hvad CES byder på, men skærmene vil jo først være tilgængelige omkring maj næste år og ikke til de priser de har ramt nu. Så du kommer jo til at vente et år endnu. Og så er der noget nyt på CES i 2020...

Køb når du har råd og har behovet. Ellers vent.
Af DetBareJoe
Torben Rasmussen skrev:Vi ved ikke hvad CES byder på, men skærmene vil jo først være tilgængelige omkring maj næste år og ikke til de priser de har ramt nu. Så du kommer jo til at vente et år endnu. Og så er der noget nyt på CES i 2020...

Køb når du har råd og har behovet. Ellers vent.
Hej Torben,

Well... Som sådan er et nyt tv ikke et behov, mere en "nice to have". Mit nuværende XE90 er som nævnt tidligere kun 10 måneder gammelt og det er, som du ved, et glimrende TV. Jeg ønsker bare lige det tant bedre i performance/billeder samt noget større for en bedre film oplevelse, men måske jeg bare lige skal vente til CES 19, bare lige for at se hvad det bringer.. Om end ikke andet er BF om hjørnet, selvom det ikke er det helt vilde (20-25% tops antager jeg) O-O
Af DetBareJoe
Jesper T. skrev:Hi Fi Klubben Esbjerg har en 65" ZD9 demo. Det kan du sikkert købe ret billigt med 3 års garanti ?
Hej!

Tak for lyd om det :) Desværre er Esbjerg liiiige lovligt langt væk fra mig (bor i Odense) :p
Af Turbo
Hold dig væk fra demo modeller - mange demo modeller har stået og kørt det samme i måneder. Det har panelet ikke godt af.