Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ulvegog
Hej alle.
For lidt over en måned siden købte jeg dette tv, da Bilka havde det til en fin pris. Jeg kom hjem, og satte det til, og opdagede straks, at tv'et pixelerer. På nogle kanaler var det værre, end på andre. Jeg prøvede, at skifte antennekablet (Yousee godkendt), men dette afhjalp desværre ikke mit problem. Jeg har læst en del om andre Yousee-kunder, som oplever disse fejl, og derfor kontaktede jeg Yousee, som nu har været på min adresse flere gange.
Iflg. Yousee ligger fejlen på selve tv'et. Den sidste tekniker havde, hvad han selv kaldte en "sniffer" med, og kunne konstatere udstråling på siden af tv'et. Mit tidligere Samsung-tv har aldrig lavet disse pixel-fejl, og Yousee-teknikeren havde selv et eget tv med, som blev sat på mit udtag med en splitter, og det stod fejl fint, mens mit nye Sony pixelerede. Så langt, så godt... Jeg har to andre tv-udtag i boligen, og når jeg sætter det nye sony tv i disse, oplever jeg ingen fejl. Jeg har også prøvet tv'et i en anden bolig, hvor der ej heller var fejl.
Rent praktisk kan det ikke lade sig gøre, at trække signalet fra et af de to andre udtag, desværre.
Nu har jeg en dialog med Sony, som naturligvis gerne vil teste mit tv, men finder de ingen fejl, må jeg selv betale for testen. Yousee fastholder, at deres signal intet fejler, men når jeg spørger dem, om de vil betale for sonys test, såfremt de ingen fejl finder, er de afvisende, ligesom jeg må betale Yousee næste gang de skal sende en tekniker.
Jeg frygter, at ende op med to leverandører, som lægger skylden på hinanden, og nægter at udbedre min fejl, men tværtimod forlanger, at jeg skal betale for deres test, som naturligvis vil frifinde netop deres produkt.
Kan nogen her i forummet forklare, hvorfor jeg ingen rød tråd kan finde i fejlen, og måske give mig hjælp til, at diskutere videre med en af de to leverandører, tak? :o)
Af magtfuld
Lidt OT, men du skriver at Bilka havde det til en fin pris. Må jeg have lov at høre hvad du gav for det? Jeg er selv på udkig efter et TV til soveværelset på 40-43" til max 3500 kr.
Brugeravatar
Af Huleboer
Der er nok ikke så meget du kan gøre overfor henholdsvis Yousee og Sony.

Hvis TV'et virker i dine andre udtag, og på andre lokationer vil jeg ikke tro der er noget i vejen med selve TV'et.
Yousee har principielt ikke ansvar for deres signal længere ind i huset end til ydervæggen, og det er med meget stor sansynlighed herefter at signalet bliver forringet.

Jeg har før oplevet pixellering på enkelte kanaler (TV3, 3+, og 3 sport 1 og 2) men ikke alle. Efter måneders fejlsøgning, dialog med stofa og test af alle mulige stik og kabler, fandt jeg ved et tilfælde frem til at det var fordi min nye router generede min stofa box.
Routeren fik en ny plads, og så var problemet løst.

Det jeg prøver at sige er at der kan være alle mulige underlige ting som kan påvirke hvor godt dit signal er, og det vil med stor sansynlighed hverken være Yousee eller Sonys ansvar at hjælpe dig med at få det løst.

Hvis du ikke selv magter det, så ville jeg nok tage fat i en lokal uvildig antennemand og få ham til at komme ud og kigge. Måske prøve at få aftalt at han kan give et tilbud uden du skal have penge op af lommen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er jo helt klart noget galt med signalkvaliteten i det ene stik og det skyldes nok støj. Der er forskel på hvor følsomme tunere er ift. støj og det kan sagtes være, at din installation ligger lige på vippen, så ét rum er OK, men et andet ikke er.

Har du mulighed for at ændre på antenneforstærker, så signalet forstærkes før det sendes til dine stik i de forskellige rum?
Af ulvegog
Yousee har målt signalet flere gange fysisk på min adresse, og deres målinger siger, at deres signal er "helt perfekt". Jeg har ikke en antenneforstærker på udtaget. Yousee sagde, at dette ikke ville løse problemet - igen, fordi deres signal er helt perfekt. På tv'et har jeg kørt en signalmåling, og på udtaget på vores første sal (hvor tv'et er på nu) ligger signalkvaliteten og svinger hele tiden, men den er over 80. På vores udtag i stue-etagen, (hvor tv'et ikke pixelerer) ligger samme kvalitet omkring 60.
Jeg bor til leje, og Yousee-tilkoblingen er faktisk en fast del af huslejen. Jeg har også internet gennem Yousee, og som jeg forstår det, er det de samme kabler, som bruges til hhv. tv og internet.
Brugeravatar
Af Huleboer
Hvis signalkvaliteten er bedre der hvor du oplever pixelering tyder det på en ekstern faktor. Det kan som tidligere nævnt være noget trådløst udstyr, men også uskærmede kabler der løber langt antenneledningen eller alt muligt andet.

Prøv, for sjov, at slukke for alt, og jeg mener _alt_ elektrisk udstyr i din lejlighed undtaget TV'et og se om det gør en forskel.
Brugeravatar
Af Huleboer
Det kan være noget tosset noget den slags... Jeg havde engang en subwoofer der tændte og stod og lavede bankelyde når køleskabet slog til. Så fik den et bedre signal kabel, og så stoppede det. Og det var på trods af at de ikke stod i nærheden af hinanden, og ikke kørte på samme strømfase.
Af Small
Oplevede noget af det sammen på et tidspunkt.

Her hjalp det at skifte kablet fra stik til tv til et ordenlig kviltet kabel som er HFtæt.
Brugeravatar
Af Vailant
Samme her - det var nogle af de små strømforsyninger til switche og lign., der åbenbart sendte elektrisk støj ud. Da de blev hevet væk fra antennekablet, forsvandt problemet.
Af ulvegog
Nu har jeg slukket for stort set al elektronik i nærheden af tv'et, og desværre laver det stadig pixelfejl.
Tv'et måler noget, som hedder Pre RS. Her fortalte Yousee mig, at så længe dette tal altid var 0.00 betød det, at signalet ikke tabte "pakker". Men nu kan jeg konstatere, at dette tal i ganske kort tid skifter til eksempelvis 1.00. Jeg har end dog set, at der i et ganske kort øjeblik stod 9.00e+000, og at signalkvaliteten gik helt ned på 0. Kan nogen herinde fortælle mig hvad dette betyder? Dette Pre RS?
Af prebenA
Jeg har haft et lignende problem med mit Sony 55XE9005.

Skærmen havde også en anden fejl, hvorfor den blev ombyttet.

Det hjalp ikke på pixeleringen ved DVB-C modtagelse. Fejlen var kun på mit Sony tv og ikke på mit Philips eller Samsung uanset hvor jeg tilsluttede (har 4 værelser).

En teknikker fra Stofa målte forbindelsen og konstaterede, at alt var, som det skulle være.

Jeg har samtidig også internet fra Stofa, og han fortalte mig, at han kunne se, at modemmet ofte skruede op for retursignalet. Han fortalte også, at den 4-vejs fordeler jeg havde siddende ikke var optimal, da den netop ikke tog højde for mit modem.

Testen var simpel: Når jeg slukkede for mit kabelmodem, forsvandt signalforstyrrelsen øjeblikkeligt, og modsat når jeg tændte.

Jeg har nu splittet mit signal med en DKT Comega DVU 1-4, således udgangen beregnet for data går direkte til udtaget, hvor mit modem er tilkoblet.

Jeg har genbrugt 4-vejs splitteren (termineret den ene udgang) og oplever kun lidt svagere styrke, som ikke er et problem.

Til gengæld oplever jeg ikke længere signalforstyrrelser på mit Sony :)