Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej, kæresten har længe plaget om et TV i soveværelset og eftersom hun lægger så meget beslag på stuens projektor som hun gør er jeg efterhånden blevet overbevist om ideen (trods den dårlige søvnhygiejne jeg ved det udgør - Men jeg sover alligevel med søvnmaske, så håber det går).

Jeg overvejer derfor at kaste mig ind i f.eks. black-friday kampen om et fornuftigt prissat 65 tommer OLED, men tænkte at jeg lige ville undersøge om det nu også er praktisk muligt at gøre som jeg har tænkt mig:

Det siges at OLED skærmene er meget tynde og dermed lidt skrøbelige, så jeg har brug for at vide om det vil udgøre et problem at installere TV'et horisontalt over sengen (altså lige som et wall-mount - bare i loftet) eller om det sagtens ville kunne holde til det i længden?

Er der evt. andre oversete forhold i panelet som gør at det ikke fungerer horisontalt installeret - Eller vil det bare spille helt problemfrit?
Netop hvorfor jeg spørger. Måske må jeg ud i byen og forøge at "rykke" lidt i et par paneler mens ekpedienterne ikke ser på, for at få en ide om styrken. Imiddelbart tænker jeg ikke at det burde være et problem (Det tynde panel vejer jo næppe særligt meget), men man vil allegevel hellere spørge engang for meget end en gang for lidt ;-)
Senest rettet af TBC 13 okt 2018, 00:34, rettet i alt 1 gang.
Når vi nu taler så tynde plader, så skal du vel tænke aluminiums plader på få mm, prøve at holde sådan en ud i luften i 10 minutter, uden den har støtte andre steder end på 1 side/kant.

Tror ikke på disse øvre dele på en nyere LG OLED skærm er stærk nok til at støtte sig selv, hvis du holder skærmen frem i en 90 grader+ position, så tror jeg du frarådes dette i længere tid, mon ikke? du er så ude i 180 grader, hvor den øverste del, så kan bøje 90 grader ned :/

Tror næsten en ældre LG 6 OLED serie i buet form har lidt mere styrke til at have den hældning, da den er bøjet og siderne vil forstærke midtpunkt, vil jeg mene.
TBC skrev:Netop hvorfor jeg spørger. Måske må jeg ud i byen og forøge at "rykke" lidt i et par paneler mens ekpedienterne ikke ser på, for at få en ide om styrken. Imiddelbart tænker jeg ikke at det burde være et problem (Det tynde panel vejer jo næppe særligt meget), men man vil allegevel hellere spørge engang for meget end en gang for lidt ;-)
Fra manualen til C8:

"Do not apply excessive pressure to cause flexing / bending of frame
chassis as it may damage screen."
Globulus skrev:
TBC skrev:Netop hvorfor jeg spørger. Måske må jeg ud i byen og forøge at "rykke" lidt i et par paneler mens ekpedienterne ikke ser på, for at få en ide om styrken. Imiddelbart tænker jeg ikke at det burde være et problem (Det tynde panel vejer jo næppe særligt meget), men man vil allegevel hellere spørge engang for meget end en gang for lidt ;-)
Fra manualen til C8:

"Do not apply excessive pressure to cause flexing / bending of frame
chassis as it may damage screen."
Det var et godt fund.

:)
Jeg lavede for mange år siden en himmelseng med spejle i (4 stk. 1x1m stykket).
Spejlene limede jeg et kryds bag på for en sikkerheds skyld.

Jeg tror at man skal gøre noget i samme stil med 55/65" skærm for at den ikke måske knækker.
Det er nok lidt svært at gøre på en fladskærm.
Tak for de nedslående tilbagemeldinger. Det med rammen lyder som en god kreativ ide, men hvor får man lige sådan en der pseer uden at æde af billedet? Jeg må jo nok overgive mig og ommøblere i sovværelset så TV'et kan komme op og hænge på en væg - Syntes ellers som det lød som en overlegent doven idé at man kunne lægge helt afslappet ned og kigge op på TV'et i loftet. Men hvordan er det med installationshøjde af et 65 tommer til elevations-senge, jo højre på væggen (uden at det ser tosset ud) jo bedre, ikke sandt?

Og er der i øvrigt nogle bud på et fornuftigt prissat (ikke high-end, men gerne godt) lille men relativt vellydende surroundsæt, dvs inkl sub, front og baghøjtalere (gerne med "Atmos" funktioner indbygget i højttalerne)? ...Er selv helt blank på området da jeg mere gør mig i store effektforstærkere og gulvhøttalere og den slags i stuen.
Brixen skrev:Et LCD tv kan nok bedre holde til at hænge i loftet.
Min tandlæge har et hængende, så vi ser Planet Earth når vi ligger i tandlægestolen.
Det bliver jo heller ikke så varmt som et OLED.
Jeg ønsker ikke at gå på kompromis med billedkvaliteten, slet ikke i et i forvejen lyskontrolleret soveværelse.
Så hellere en nødvendig ommøblering frem for loftinstallationen, selv om loftinstallation havde været nem og formentligt rar.