Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Xsimonsen
Hej!
Et spørgsmål der garanteret har været oppe en million gange (Kunne dog ikke lige finde en anden tråd).

Konen og jeg er forelsket i OLED og Philips, men de kører jo desværre ikke med Dolby vision. Kan dog se at største delen af film på ATV4K er i DV og ikke i HDR10.
Jeg har læst en del anmeldelser osv, men kan simpelthen ikke finde ud af hvad vi skal gøre!

Burde man stadig tage et Philips og satse på HDR10+ banker igennem når det kommer?
Eller vil folk forslå at vælge et LG/Sony OLED med både HDR10 og DV? ;;) ;;)
Brugeravatar
Af bbplayer
Hvis du vil afspejle tankerne i tidligere Åbne og licencerede nye tiltag,

VHS vs. BETA vs video2000 , VHS vandt.
CD vs bånd , CD vandt
HDDVD vs Bluray , bluray vandt.

Så hvis man ser på HDR10+ som en åben standard, så vinder DolbyVision nok markedsandele, og de er allerede ude på medier og på skærme med understøttelse, så det bliver op ad bakke for det nye.

Når du skriver DV på mange ATV streamed film, så tænker jeg om det egentlig udnyttes eller det bare er container/metadata som identificeres som DV men egentlig bare er HDR uden ekstras.
Meningen med DV var/er at man dynamisk igennem filmen skulle få producentens oplevelse af farvespil og skygger og korrekte farver som de mente filmen skulle opleves men måske er markedet ikke til at producenterne sætter sig og går dem igennem og lægger farver på igen, så bliver det bare DV men ikke det man håber.
Senest rettet af bbplayer 10 okt 2018, 13:21, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
HDR-performance på Philips er stadig glimrende, selv i fraværet af DV, så det behøver ikke være en dealbreaker, som jeg også skriver i vores anmeldelse af OLED803. Du kan endvidere lade Philips' TV lave en pseudo-dynamisk-metadata on-the-fly ligesom de øvrige producenter kan (hos Sony kan det i øvrigt ikke slås fra), så vil den selv prøve at hive så meget ud af HDR10, som muligt. Hos Philips aktiverer du "HDR Perfekt", så skulle du få emuleret de dynamiske metadata.