Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af maasboel
hej

Jeg har max plads til et 43" på den væg hvor den skal hænge og har brug for tips til hvilken model jeg skal kikke efter.
Jeg er filmfotograf , så billede kvalitet er vigtig for mig. Det skal ikke bruges til spil eller andet. jeg har tænkt mig at tilslutte et apple 4ktv oh et sæt genelec aktive højtaler med sub over en forfostærker. tv-signalet tager vi på en stue antenne da der kun er dr + tv2 vi bruger, resten er fra apple ,hbo og netflex.

pris max 10-12k

jens
Af Globulus
Sony 43XF8505.
https://www.pricerunner.dk/pl/2-4545839 ... ign-Priser

2018-model, 4K, 100Hz native, 2 tunere, X1 processor.

https://www.sony.co.uk/electronics/tele ... ws-ratings

Det bliver nok svært at finde noget bedre i den størrelse. Der er ikke meget at vælge imellem.

Alternativt skal du ud på brugtmarkedet og finde en model fra en svunden tid, hvor high-end-modellerne fandtes i størrelser på 42" fordi der stort set ikke var noget større. Men det bliver så uden 4K/HDR.
Af Grandahl
Den XF85 er det ikke med IPS panel, så går det gevaldigt ud over billedkvaliteten som han efterspørger.. IPS paneler og HDR er virkelig også et dårligt match..

Hvordan er det? Findes der en Frame i 43” ?
Af Globulus
Samsung Frame er kun 60Hz i 43"-størrelsen. Der er som sådan heller ikke tale om andet eller mere end et TV a la Samsung MU eller NU.

IPS og kantbelysning går ikke nødvendigvis gevaldigt ud over billedkvaliteten. Det *kan* meget vel gå ud over sortniveauet, men det har mindre betydning i de "små" størrelser. Det kommende Philips 9104 er et kantbelyst IPS TV. Min iPad Pro 12.9" benytter også IPS med 120Hz og når jeg sidder tæt på den og ser video eller læser på den er jeg ganske godt tilfreds med billedkvaliteten. En Retina iMac benytter også IPS. Min PC-skærm er også kantbelyst IPS (AH-IPS) med bredt farverum og heller ikke her tænker jeg over, at sortniveauet kunne være en smule bedre, hvis det havde været VA.

Hvis valget står mellem IPS/120Hz og VA/60Hz ville jeg selv til hver en tid vælge IPS/120Hz. Jeg kan vænne mig til et marginalt ringere sortniveau men jeg vil aldrig kunne vænne mig til et billede, der hakker fordi kildematerialet har en frame rate der ikke går pænt op i panelets native frekvens. Her giver Sony's 120Hz-panel og deres billedbehandling et bedre resultat end den mindste Samsung Frame kan levere.

Ved et større format ville jeg vælge VA med ordentlig local dimming, men vi taler ikke om et større format her.
Af Grandahl
Du kan ikke sammenligne pc skærme med tv skærme.. Men alt er jo relativt, og du har da nogle pointer, men hvis jeg skulle gå efter bedst mulige skærm som han jo efterspørger, ville jeg aldrig selv gå med en IPS panel. Men fair nok du ville.
Brugeravatar
Af Vailant
Har selv XF85 - glimrende TV med fine betragtningsvinkler og sort niveauet fejler heller ikke noget.
Mit XE90 har godt nok nogle lorte betragtningsvinkler i forhold til... Stå lige foran, så er det fint, men bare lidt ud til siden, og farverne bliver helt udvaskede.
IPS paneler i moderne TV er helt fine - de er bare ikke *helt* så sorte som VA paneler, men har du dem ikke side by side, så opdager du det aldrig. Det eneste der kan vise *sort* er OLED.
Af Globulus
Grandahl skrev:Du kan ikke sammenligne pc skærme med tv skærme.. Men alt er jo relativt, og du har da nogle pointer, men hvis jeg skulle gå efter bedst mulige skærm som han jo efterspørger, ville jeg aldrig selv gå med en IPS panel. Men fair nok du ville.
Tjo, det kan jeg vel nok. Tilbage i 2013 brugte jeg en iMac som TV i tre måneder og det fungerede skam fint til mig, omend skærmen var lige bette nok til det formål. Men så måtte jeg jo blot rykke otium-stolen tættere på.
Af Globulus
Vailant skrev:Har selv XF85 - glimrende TV med fine betragtningsvinkler og sort niveauet fejler heller ikke noget.
Mit XE90 har godt nok nogle lorte betragtningsvinkler i forhold til... Stå lige foran, så er det fint, men bare lidt ud til siden, og farverne bliver helt udvaskede.
IPS paneler i moderne TV er helt fine - de er bare ikke *helt* så sorte som VA paneler, men har du dem ikke side by side, så opdager du det aldrig. Det eneste der kan vise *sort* er OLED.
Tak for et indspark fra en, der reelt har noget at sammenligne med.

Ja, moderne IPS-paneler er ikke så slemme som deres rygte (sortniveau og "IPS glow") og jeg er enig i, at den forskel, der trods alt er, ikke er noget problem i langt de fleste situationer.

Man bruger trods alt ikke hele sin TV-tid på at se gyserfilm i et mørklagt rum. OK, det er nok at sætte sagen på spidsen, men jeg ser selv masser af materiale på forskellige tidspunkter af dagen, så det er reelt sjældent at jeg tænker at sortniveauet på mit TV kunne være bedre.

Faktisk er det et større problem for mig, at lyden på mit nuværende TV er så meget ringere end tilfældet var med mit forrige TV. Jeg har vænnet mig til det og det er sjældent at jeg supplerer lyden ved at tænde for stereoforstærkeren, men det er bestemt noget jeg ofte er opmærksom på, i modsætning til de små "mangler" ved billedet i forhold til moderne paneler.
Af Decipher
Har også et 43xf85 hængende, dets sort niveau er pænt ringe. Mit 55xc85 med VA panel er MEGET bedre (især på sortniveau men faktisk også på de fleste andre parametre). Har egentlig fortrudt købet af xf85, men kunne heller ikke finde bedre bud i årets modeller.

Shop tidligere års modeller eller vent til næste år og håb på bedre udbud, ville være min anbefaling.
Brugeravatar
Af Vailant
Jeg kunne heller ikke finde alternativer i 43". Den er alt for dyr i forhold til hvad man får, men udvalget i 43" stinker altså. Udvalget er LANGT bedre i 55" - men fruen ville sgutte have den store skærm dengang. :(