Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.. tænker kraftigt at skifte skærm, kan ikke finde ud af hvilken skærm der er bedste køb- eller om man skal vente lidt endnu på mini led..
Tænker den kommende Sony AF9 65, LG C8 65, Panasonic FZ 800, Philips 803 65"

LG C8 koster pt 20000 kr for 65"
Brugeravatar
Af bbplayer
Med den indgangsvinkel, så er det jo bare at åbne en reklame, eller se på weekend tilbud, og så købe et af de gode tilbud, viften er stor.

Du kan altså sætte dig tilbage i sofaen og vente, det er vi alle rigtig gode til men det får du ikke nyt tv af.
Af Grandahl
Lyder ikke til du mangler akut.. Så det er vel det aktuelle tilbud der vil blive afgørende.. Billedmæssigt er der ikke ligefrem stor afstand mellem nogen af dem, det tror jeg du er klar over i forvejen, så det bliver vel det aktuelle tilbud..

Hvis du venter på Micro Led ( hvis det er det du mener ) så vil du komme til at vente en rum tid endnu.
Af Beckham
Alle fine valg....AF9 er så ikke på markedet endnu, eller? Hvis du ikke har travlt, så ville jeg da lige vente og se hvad AF9 byder på...
Ja. Har ikke mega travlt da jeg har PAnasonic cx 750 60”.

Synes der sker ret meget pt ang. Skærme og vil ikke lave “ fejlkøb “ til feks 20000 kr. Ved godt man kan vente og vente på godt tilbud.
Ja. Sony er ikke kommet med Af9 endnu.
Billede på disse skærme er nok ret ens og hvis man kører lyd via anlæg er der nok ikke stor forskel.
Sony af8 har også lige kostet 20000 kr og nu lg C8 til 20000 kr. Man bliver fristet - dog bliver jeg i tvivl med alt det nye på vej. Callman auto calibirering og 8 K.
Af DemonTwisterz
Hvad skal du bruge den til? Hvis du mest skal spille eller vil have mest impact fra HDR, så ville jeg gå efter LG da de har lavest input lag og dynamic tone mapping. Pana hvis du skal bruge det mest til at se film, da disse har mest korrekt farvegengivelse. Sony hvis du skal bruge det mest til at se sport, da de har overlegent behandling af billeder med meget bevægelse. Philips... hmm... jeg ville nok gå udenom philips, medmindre jeg havde klistret hele mit hjem til med philips hue farvepærer, og ville komplimentere min smartbelysning med et fjernsyn med ambilight. Men Philips har elendigt langsomt input lag, og de andre parametre er de kun middelmådige til, der er ikke noget de er bedst til.
Af DemonTwisterz
Sony er et rigtigt godt bud for dig. De fleste OLED skærme er dog udmærket til bevægelse grundet en meget hurtigere pixel-opdaterings hastighed. Motion-blur er en form for distortion, som sker i billeder hvor ting bevæger sig hurtigt fra en frame til næste frame, det skyldes at pixels tager tid om at at opdatere og skifte fra en farve til en anden, derfor vil objekter i hurtig bevægelse blive vist dobbelt fordi pixels i sidste frame ikke helt når at skifte farve, så der er nærmest et spøgelse af det hurtigt bevægende objekt fra der hvor det var i forrige frame. Sony er bedst til at håndtere den slags distortion.

En måde at håndtere det på er black-frame insertion, det kan de fleste dyre TV i dag, i hvert fald OLED skærmene. Black frame insertion går ud på at vise en hurtig sort frame mellem hver frame, svarende til pixel opdateringshastigheden, så når alle pixels at blive sorte inden de opdateres til næste frame. Dette fjerner stort set motion-blur, til gengæld begynder skærmen naturligvis at blinke en lille smule mellem hver frame, og man vil også få en oplevelse at lysintensiteten falder en smule.

Sony benytter en noget mere sofistikeret måde at bekæmpe motion-blur på med deres Motionflow XR. Lad os sige dit input-signal har en refresh rate på 60hz, men din fjernsyn måske er i stand til at tegne et nyt billede 120 gange i sekundet eller måske 240 gange i sekundet. Dette udnytter sony med deres Motionflow XR, de interpolerer simpelthen nye billeder/frames mellem de frames der er i input-signalet. Så hvis der er et objekt som måske rykker sig 100 pixels fra en frame til en anden, så interpolerer Sony's motionflow nye billeder/frames i mellem de frames der er i input-signalet, sådan at objektet rykker sig meget færre pixels ad gangen mellem de interpolerede billeder. Dermed minimeres motion blur effekten, vel at mærke uden at din skærm begynder at stå og blinke.
Mht. sidste sektion: Det gør de andre producenter nu altså også... LG har deres TruMotion, Samsung har Motion Plus, Pana har IFC osv.