Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Har netop købt mig et LG 55” SJ850 tv - sagen er den at da jeg får testet tv’et med en film igår aftes er baggrundsbelysning ujævn og direkte grim at se på - skriver dette fra en telefon og kan ikke umiddelbart uploade et billede af det - men er virkelig skuffet over skærmen, som egentligt er ganske fin i dagtimerne, men om aftenen er det afskyeligt at se film på..

Kan man ændre noget for at de her ujævnheder udbedres, eller er det en produktionsfejl fra LG? For det kan umuligt være meningen at mit gamle LG LCD til 3500 tv var bedre end dette der normalt stod til 12000?

På forhånd tak for hjælpen :)
Du kan læse anmeldelse af SJ8500 her: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/sj8500

Samme teknik, men en anden fod.

Modellen er god til at håndtere bevægelser, men scorer næsten så lavt som det er muligt i Local Dimming og Black Uniformity.

Hvis du ser denne model i en butik vil du ofte se den køre med LG's egen "street basket" demo. Masser af pangfarver og bevægelser, men ikke noget der giver mulighed for at vurdere, hvordan en film med en masse lyse scener vil se ud.

Som der står i anmeldelsen:

"The gray uniformity is decent and the dirty screen effect is minimal, which is good especially if you intend to watch a lot of sports. The viewing angle is not bad so the SJ8500 could be a good TV to watch a big sports event with a large group of people since even the people sitting off center could have a similar picture quality as those right in front."

Så det har da sine anvendelser, men det er ikke det bedste valg hvis man vil se film i et dunkelt lokale.

Du får næppe noget ud af at bytte dit eksemplar, da du formentlig blot vil få et andet eksemplar med lige så store problemer.

At det er lanceret til 12.000 kr. har ikke den store betydning. Der er tale om et TV, der ligger et sted mellem et almindeligt LCD og et Samsung QLED. Nano Cell hjælper på farverne, men det er stadig ikke Quantum Dot.
Du kan prøve at sænke LED backlight en smule om aften, det giver mindre side lys men det tager jo også kontrasten i lys, så måske bedre at vurdere om du skal have LED side belyst tv, hvis du har det sådan med sådan en skærm type.

Mange billige skærme er bygget med sådan belysning, ellers skal du op i zone delt belysning eller bare OLED skærme og betale det mere.
Kant belysning er et mareridt på mange skærme . Nogle værre end andre .
Du skal gå efter et der er bag belyst det valgte jeg istedet for et med kant belysning
Hvad angår Panasonic og deres smart tv ..
Det er dødt .. men hold da op det kører hurtigt og godt ..

Mvh Michael
Smartdelen behøver ikke at at være så vigtig, du kan altid købe en ekstern boks ATV eller Nvidia eller lign. Den OLED skærm fra Panasonic ligger flere klasser over LG SJ850, og er et superfint valg. Skal det være en LG skærm, så bør det selvfølgelig være OLED også. Mærket bør dog ikke være så vigtigt, da LG er den eneste producent af OLED paneler pt. I skrivende stund findes der enkelte muligheder i prisklassen 8000,-, medmindre de er udsolgt. Køb den skærm du bedst kan lide, sålænge du holder dig til OLED.
Har oled på min telefon og er vild med det, og er sikker på at det er kanon til film osv. Men hvad angår Panasonic så har jeg aldrig hørt så meget om det mærke, så er bange for at jeg køber noget skrammel til 8.000kr hvilket jo alligevel er en del penge for et tv, selvom at det er oled :)
Der er absolut ingen grund til at være bekymret, Panasonic kan deres kram, i de gode gamle "plasmadage" sad de på tronen med deres TV. Så se du bare at komme afsted, og få byttet til Panasonic OLED.