Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Kære Flatpanels eksperter,

Jeg har planet om at købe et 75" TV og faldt over Powers tilbud på et KD75XE8596 til 10.000 kr. Jeg har læst anmeldelsen af dette TV på flatpanels og som jeg forstår det så er problemet med at gengive sort grundet IPS panelet mest fremtrædende ved HDR.

Da vi som oftest bruger vores TV til Streaming af Netflix og HBO samt DR ser dette for mig ud til at være et super godt køb. Kan dog godt være lidt bekymret for Android styresystemet da det endnu ikke ser ud til at der bliver udviklet så mange APPs til Android TV denne endnu.

Dog er jeg også villig til at smide nogle flere penge efter et bedre alternativ. Har bl.a. også kigget på SAMSUNG UE75MU6175UXC som ser ud til at have bedre HDR understøttelse, men flere mener det kun er "på papiret".

Er der evt. nogen der har erfaring med disse TV? Eller skulle jeg investere i et helt tredje?
Synes du skal prøve at tale med dem i din power.

Jeg fik et 75" XF8596 tilbudt til 15k , dette er vist med VA-panel, dog stadig side belyst, som for nogle bliver et åben"lyst" problem. Det er nok mere den som skal se på det, som vurderer, og hvis man kan skrue ned for det, så er det jo et mindre problem end først antaget.
Det er vel med til at påvirke den smule HDR lys, som skærmen formår, så sænkes LED backlight , så får du nok også en dårligere HDR oplevelse, når det bruges.

Mener også at XF serien har fået bedre cpu, så det må hjælpe lidt på AndroidTV oplevelsen, når den halter.

Der var en anden, her på forum, som gav en kort beskrivelse af 75XE8596, og her var oplevelsen af lysstyrke var god, og de måtte skrue ned, da den var meget stærk og nok også fordi det er en 75" skærm. Det lød da ikke særligt dårligt.
Jeg må være ærlig og indrømme at jeg ikke får alt for meget op i om en skærm viser ægte sort og ser ikke nødvendigvis de fine detaljer og derfor er det spildt at betale de ekstra penge for de sidste 5%, hvis den formulering giver mening :)

Vi vil gerne have et "OK" underholdningscenter hvor vi tænker at smide 15.000 kr. efter et TV samt 7-8.000 kr. efter et surroundanlæg. Vi sidder ca. 4 meter fra skærmen og derfor var tanken at gå efter 75" denne gang (Vi har 55" nu).
henrik.yde skrev:75XF8596 er også med IPS panel. :)
Så skal elgiganten da lige have nogen over nakken.

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... d-75xf8596

De har skrevet VA , som jeg faldt over, og andre skriver IPS. Svært at finde Sony's egen dokumentation.
Har flatpanels skrevet noget?
edit: her på siden, fremgår det også at det er IPS som sidste års model.
Senest rettet af bbplayer 23 aug 2018, 11:18, rettet i alt 1 gang.
mollerstein skrev:Jeg må være ærlig og indrømme at jeg ikke får alt for meget op i om en skærm viser ægte sort og ser ikke nødvendigvis de fine detaljer og derfor er det spildt at betale de ekstra penge for de sidste 5%, hvis den formulering giver mening :)
Jeg vil gerne tilslutte mig, selvom jeg godt kan se forskellen, så byder dagligdagen på andre udfordringer, så om det er BtB eller vi har en OLED sort (som er flot), kan jeg også godt nedprioritere, hvis jeg kan droppe min projektor, som slet ingen rigtig sort har :) den er så også 10 år gammel nu.

Så er det da bare at prøve deres 75XE8596 i 14 dage, så kan du da returnere, hvis den ikke passer ind i stuen, selvom det dog er et monstrum at slæbe hjem til test og tilbage, og yderligere den håndtering af 75" der skal til.
Den MU 6 serie til 15000 synes jeg ikke er pengene værd ift, Samsung har helt klart sine fordele, men 6’er serien er ordinær. Den Sony du har fundet selv om det er med IPS panel vil jeg vurdere til et bedre køb, især når der er 5000kr at spare.

Hov, ser nu at MU7005 der er med VA panel er på bud til 11999kr, den ville jeg være gået med. Den er noget hurtigere i menu, kanalskifte og smart tv..

https://www.pricerunner.dk/pl/2-3871397 ... ign-Priser
Hej Grandahl,

Jeg har læst at Samsung er slemme til at undlade at opgradere deres TV efter meget få år hvorimod Sony bruger Android og bedre til at sikre opdateringer til ældre modeller.

Hvad tænker du med med selve skærmen og VA panelet? Får jeg bedre skærm for pengene.
Af lennon
HDR i nævnte prisniveau vil under alle omstændigheder være ordinært . Som du selv er inde på,så vil det være bedst at købe den der er bedst billedperformende . Smart delen vil altid senere kunne optimeres med en ekstern boks som AppleTV ,Shield e.l . .
Jeg synes det fremgår her at samsung modellen er med 60hz panel?
samsung MU7000 60hz panel ( https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/mu7000 )

Hvis Sony's IPS panel er 100/120hz forhold til hvad rtings.com forklarer , så giver det vel et roligere billede selvom det så ikke er mere sort.

Skal man så oppeveje sort imod bedre motionflow teknologi på dem? Så hurtige bevægelse må da præsenteres bedre? Eller?

Hvis rtings.com mener at der findes de forskelle i panelet, så må det jo stadig være vigtigt på en skærm anno 2017/2018.
I USA hvor rtings huserer er vores 7005 svarende til deres 8000.. Hvorfor det er sådan ved jeg ikke..
Når det så er sagt ved jeg ikke hvor mange Hz der går ud fra MU7005, men jeg har set den mange gange, billedet er ikke uroligt..

Det er rigtigt at Samsung, ligesom LG ikke opdatere deres Smart tv særlig længe så hvis det er en dealbreaker for dig skal du naturligvis vælge anderledes..
Grandahl skrev:I USA hvor rtings huserer er vores 7005 svarende til deres 8000..
Det lyder mærkeligt for PQI på dansk side, svarer til PQI på US specs? 8000 serien i USA har 2600 PQI, det har 7000 serien ikke.

Måske kan du henvise til forskelle som gør 7000 serien er 8000 serien? det ligner en 7000 model i USA som i Danmark, ikke den store forskel på udseende , teknik eller.
Af PeterD
Undrer mig bare over hvorfor skærmene for alle mærker ikke bare kan hedde det samme over hele verden?

Altså Samsung NU60, 76, Q8, Q9 osv.
Sony XFXX osv i hele verdenen.