Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af o27
Har lige her til aften opdaget en større mørk plamage på tværs/diagonal på skærmen af mit Philips 65” OLED, nogen bud på hvad det kan være?
OLED plamager - 1 (1).jpg
OLED plamager - 1 (1).jpg (55.41 KiB) Vist 3879 gange
Af CSP
Står der sollys direkte ind på skærmen i løbet af dagen?

Det kan nemlig godt give lignende plamager, men de plejer at forsvinde igen af sig selv, ellers alternativt kør skærmens renseprogram.
Af o27
Hehehe, det sgu lidt svært at placere et TV uden at blive ramt af sollys i disse måneder.....

Står ikke noget i Philips manualen om at den ikke må stå i et lokale der bliver oplyst af solen eller tilsvarende, så må se om jeg kan få det væk igen ellers må den til rep.
Brugeravatar
Af DaneLaw
Som flere er inde på plejer en renselsprocess at cleare plamager fra sollys eller retention.

og nu heller ikke sådan at sollys ikke må ramme skærmen, da det er tæt på umuligt i de fleste hjem med bare en smule lysindfald men det kan skabe disse plamager på OLED panelet som en natlig-panel-refresh-køring plejer at udbedre.

flere vidoer på youtube med brugere som har været igennem dette og render hysterisk rundt og bander og svovler over at de har fået dette famøse "burn-in", og næste dag er der som regel en ny video. om at nu er det væk igen og det var sollyset.

men en god ting at undgå at solen står direkte på panelet,(direkte sollys er og bliver en potent størrelse og flere producent-manualer anbefaler også at man lige har solen in mente når man placere sit OLED TV)
Hej.. været hos Elgiganten mega store Taastrup idag, de har philips oled 873 ( 65 ) og philips oled pos9002. Begge har burn in- jeg tænker oled pt ikke er noget man skal investere i ?
Kan umuligt være tilfældigt..... ,,,.?
Brugeravatar
Af Pede8000
tommy.jeppesen skrev:Hej.. været hos Elgiganten mega store Taastrup idag, de har philips oled 873 ( 65 ) og philips oled pos9002. Begge har burn in- jeg tænker oled pt ikke er noget man skal investere i ?
Det kan du roligt, men man bør nok ikke købe demo-modeller, der har stået i udstillingen. De står og viser det samme 5 minutters loop i rigtig lang tid hver dag.

Håber indlægget er til at læse, jeg kan kun se ca 75% af skrivefeltet :D
Brugeravatar
Af DaneLaw
tommy.jeppesen skrev:Hej.. været hos Elgiganten mega store Taastrup idag, de har philips oled 873 ( 65 ) og philips oled pos9002. Begge har burn in- jeg tænker oled pt ikke er noget man skal investere i ?
En skam du ikke lige tog et billede med fx din mobil, da dette ville gøre muligheden for at relatere til den situation du har oplevet markant nemmere og ikke mindst hjælpe' da begrebet "burn in" efterhånden er blevet skamreddet efter alle kunstens regler, og gælder alt lige fra snavs, fingerafrtryk m.m. til midlertidig rention & muligt sollys til reel "burn in".

-men det gode råd er nok, at man gør klog i at gå i en stor bue uden om OLED-tech, da det alene er for 1%'ers som "tør" at leve livet på kanten og OLED er bestemt ikke for den menige forbruger, her er LCD IPS/VA langt mere oplagt og ikke mindst den daglige glæde ved diverse former for ghosting, smearing, blooming, lightbleeding, off-axis-shifting og hip hop og kom herned af LCD semidefekter.

-nahh spøg til side, OLED kva "burn-in" er imo blæst ud af proportioner, og vi bør efterhånden være nået til at salgsniveau af OLED TV, at antallet af glade tilfredse ejere, bør være en sutteklud for de største bekymringer.

Har ikke selv oplevet hverken midlertidig retention eller varigt burn in på mit LG OLED fra okt 2017, og det bruges efter alle kunstens regler til spil, PC monitor og mediecenter og TV - men jeg står nu heller ikke på hovedet efter at sanse det på skærmen 24/7, men bruger denne OLED skærm som jeg har brugt tidligere TV. :)
Af Brixen
OLED tv fjerner jo selv retention om natten, og man kan derudover køre en skærmrens, der tager en time.
Men det virker jo kun hvis tv'ene står i standby om natten. Det ved jeg ikke om de gør i Elgiganten. Måske slukker de bare det hele ved lukketid for at spare strøm.
Skærmrens kan ikke redde en skærm, der kører i samme loop hele dagen. Hvis vi leger, at klippet tager 10 min og der står et logo eller andet samme sted i 2-3 minutter af de 10, så vil det give burn-in til sidst. De kan vel i princippet stå med et “intet signal” på hele natten.

Man aner ikke hvad sådan en skærm udsættes for i udstillingen, så lige præcis med OLED så ville jeg altså holde nallerne fra demo-modeller.