Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa.

Min far står og skal have sig et nyt fjernsyn, og i den forbindelse vil han gerne skifte det gamle B&O CRT ud med et nyere fladskærms TV.

Pengene rækker ikke til B&O igen, så jeg tænker en prisklasse omkring 6.000-8.000 kroner.

Jeg er selv den glade ejer af et Samsung LE32M61B - og jeg er meget tilfreds med dette TV.

Prisen på denne model, er dog stadig lidt for høj i forhold til hvad min far vil ud og give, så mit spørgsmål er hvor jeg får mest for pengene. For at være ærlig har jeg ikke kigget på andet end Samsung, fordi jeg har altid været ovenud tilfreds med deres produkter og deres service aftaler.

Er der nogen som kan forklare forskellen på deres S, R, M, N, F model betegnelser. Så vidt jeg er orienteret er M den bedste, mens S er den dårligste, men alt imellem det er jeg i tvivl om.

Har I nogle gode forslag til et TV, det behøver ikke være et Samsung, men det foretrækkes.

Design er ikke alfa/omega - det vigtige er at billedet er godt, og at det har HDMI, 2xSCART, S-video og lyd udgange så det kan sluttes til HIFI-anlægget.

En 37" er også en mulighed, men jeg vurdere umiddelbart at afstanden til væggen hvor TV'et skal hænge er for kort til at et 37" vil være særlig komfortabelt, dog skal det bestemt ikke udelukkes for gode forslag!! Og det er IKKE et must at det er LCD, Plasma kan også sagtens være en mulighed.

Jeg har ikke rigtig fulgt med i udviklingen siden jeg selv købte TV, så er noget bagud mht priser, modeller og teknologi... Så al hjælp er velkommen!

På forhånd tak for hjælpen og svarene!

Venlig hilsen
Thorbjørn Milling
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har mange tråde om TV i samme prisleje, så hvis du ikke allerede har gjort det, så vil jeg opfordre dig til at læse lidt her i forum. Ligeledes er Samsungs modelbetegnelser forklaret i andre tråde.

At M61 er dyr er blot en konsekvens af at der er kommet nye modeller som har afløst den og at den derfor ikke er så efterspurgt. Der er kommet både en M71 og en M86 siden da.

I 37" plasma genren er der kun Panasonic, så det begrænser i sig selv udvalget. Den fås til omkring 9.000 kr.

I LCD genren kan I også kigge på Toshibas modeller. De leverer god ydelse til prisen. Designmæssig er de dog ikke helt så godt med ift. Samsung, men det er jo en smagssag.
Af PeterB
Jeg vil lige spørge lidt mere ind til de forskellige Samsung modeller. Har kigget lidt på L40M86BD og 86BDX. Den førstnævnte er med DVB-T digital tuner og den sidste med IDTV.

Hvad er forskellen på disse to digital tunere. Er det rigtigt at IDTV er til "rigtigt" digital TV og hvilket vil i anbefale?

Er der andre skærme til de ca. 14-16K kroner som er et bedre køb?

Bedste hilsner Peter
Af milling
Vil egentligt også godt vide hvad forskellen på de tunere der er?

I øvrigt - hvorfor ville jeg vælge plasma frem for LCD - her tænker jeg på du nævner Panasonic som en mulighed.

Så vidt jeg kan se så har panasonics 37" Plasma modeller ikke digital tuner i?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I den prisklasse kan du få et Panasonic 42PZ700 som netop er anmeldt her på siden i dag (godt nok i 50" version):
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... tart_from=&

http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=384302

Den kan også fås i en mindre version, PZ70 men den er vist ikke kommet i prisdatabasen endnu.

Edit: tastefejl rettet. Tak for påmindelsen :)
Senest rettet af Torben Rasmussen 16 aug 2007, 21:19, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af azrael
PeterB skrev:Har kigget lidt på L40M86BD og 86BDX. Den førstnævnte er med DVB-T digital tuner og den sidste med IDTV.

Hvad er forskellen på disse to digital tunere. Er det rigtigt at IDTV er til "rigtigt" digital TV og hvilket vil i anbefale?
M86BD og M86BDX skulle være nøjagtig samme apparat. Jeg tror, at det sidste bogstav har noget med salgsområdet at gøre, og jeg mener faktisk at X'et tyder på den "nordiske" model. IDTV har jeg aldrig hørt om. Er du sikker på, du ikke tænker på IPTV, dvs. et "tv-signal" streamet via Internettet (IP som Internet Protocol)? Nogle synes det lyder meget spændende, men det er efter min mening ikke noget at råbe hurra for. Slet ikke når man tænker på, at teknologien kommer fra Microsoft. Blue Screen på tv'et? Nej tak!
milling skrev:I øvrigt - hvorfor ville jeg vælge plasma frem for LCD - her tænker jeg på du nævner Panasonic som en mulighed.
Mange (inkl. yakken og jeg) mener at plasma generelt har bedre billedkvalitet end LCD, og desuden ikke har typiske LCD-problemer som vinkelafhængighed og opdateringshastighed. Til gengæld er der så andre problemer, såsom (den meget lille) risiko for burn-in og potentielt uheldige refleksioner pga. glaspladen der sidder foran plasma-skærmen. Sidstnævnte problem har man nu egentlig også på alle de nye "SuperClear" (o.l.) paneler, der sidder i tv som tidligere omtalte M86-serie. Alting har sine fordele og sine ulemper, og man bør altid selv tage ud og kigge på tv i stedet for blindt at forlade sig på specifikationer og hype. Jeg tror, mit væsentligste budskab her er: lad være med at afskrive plasma fordi du "har hørt noget".
yakken skrev:I den prisklasse kan du få et Panasonic 42PV700 som netop er anmeldt her på siden i dag (godt nok i 50" version).
Yakken mener selvfølgelig PZ700-serien. Det bringer mig også lige til det tidligere spørsmål ang. Panasonic og digital tuner. PX70, PZ70 og PZ700 serierne har DVB-T tuner, som dog kun er nyttig ved egen nedtagning af antennesignal og altså ikke ved kabel- eller satellit-tv. PV70-serien er identisk med PX70-serien, dog uden DVB-T tuner. Det skal også bemærkes, at kun meget få tv på markedet har indbygget DVB-C tuner (som er relevant, hvis man vil se digitalt kabel-tv). De mest udbredte på markedet er Sonys D3000 og S3000 serier, samt nogle modeller fra firmaer som Loewe og Metz.
Af milling
Okay - tak for de gode svar.

Men jeg er ikke færdig med at spørge. Hehe.

Fjernsynet kommer nok til at hænge "overfor" et vindue, altså med mulighed for et genskin i skærmen.

På mit eget samsung fjernsyn synes jeg ikke det giver særlig store problemer, men kan man få nogle specielle skærme som ikke giver genskær fra solen og lyset, eller skal man gå efter nogle specielle modeller, eller omvendt skal man undgå nogle specielle modeller?

Det er et lækkert TV det du linker, men 15-16k er for meget. Går ud fra dit svar var til ham den anden der lige "lånte" min tråd herinde.

Anyway fjernsynet skal ikke bruges til at vise computer billeder. Primært vil det være kabelTV, film og fodbold der skal ses på skærmen, og igen om det er 32" eller 37" er ikke det vigtige.

Men hvad ville i gå efter ud fra ovenstående beskrivelser?
Af milling
Er der ingen der kan hjælpe mig med skærmproblemet og lyset?
Brugeravatar
Af azrael
Altså jeg ville helt klart kigge på Panasonic TH-37PX70 med det brugsmønster du angiver. Du burde dog helt klart selv gå ud og kigge på (for dig) interessante skærme.

Mht. refleksioner, så er det meget svært at rådgive om, bl.a. fordi genskinnet afhænger af mange detaljer. Mange LCD-tv har en fordel på det punkt, men der er også mange nye modeller, der har lignende problemer som plasma på det punkt. Som hovedregel vil jeg dog sige, at du ikke skal forvente relativt mere genskin end med et billedrørstv (fladskærme kommer jo i større størrelser end billedrørstv).