Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg havde før et panasonic plasma TV der kørte så fint med et HDMI-kabel tilsluttet fra min PC. 10 meter HDMI-kabel af rimelig kvalitet.

Når jeg forsøger det nu, så er billedet underligt opskaleret med ca 10% så jeg ikke ser de yderste kanter af billedet. Hvis jeg prøver at åbne spil så ligger opløsningen et sted mellem 640x480 og 1024 og hele billedet er zoomet ind. Jeg kan ikke skifte opløsning. Enten reagerer den ikke eller også får jeg sort skærm.

Jeg mener ikke at jeg havde held med ændre til gaming-profilen på TV'et. Er der nogle tricks. PC og grafikkort og kabel er det samme som før, så det er ikke fordi disse komponenter ikke er i stand til at levere mindst 1080p.

Bonusspørgsmål: kan det passe at fjernsynets gpu er så svag, at den ikke kan afvikle 720p60fps og hakker ved 1080p? (har opgivet youtube/twitch streaming på det via indbyggede apps)

Håber I har nogle svar
Der er noget, der hedder "overscan". Det kan normalt slåes til og fra, og det gør netop at der zoomes en anelse ind på billedet.
Jeg ved ikke hvad det hedder på et Philips, men det hedder overscan på et Panasonic plasma.
Hvis du bruger et kortere kabel, har du så samme udfordringer?
Streaming på TVet burde ikke være begrænset af GPU. Du afvikler jo ikke det spil du streamer fra Youtube eller Twitch - det er bare et videostream. Det lyder mere som et problem med båndbredden af dit internet. Det kunne også være et mismatch af frekvenser mellem optagelse og app.