Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg overvejer om jeg skal købe fladskærm nu eller vente - råd søges!

Tilslutninger:
DVB-T signal, medie-center (vigtigt at jeg kan køre pixels 1:1), DVD afspiller, Xbox 360, måske kommer jeg ikke uden om et par kanaler via den analoge TV indgang, men jeg har valgt at det ikke må sætte begrænsninger på udvalget af skærme.

Størrelse: Sofa står vinkelret på væg og dvs afhængig af placering i sofa sidder man fra 1.6 til 2.5m fra skærm. Jeg har brugt flatpanels.dk til at beregne størrelsen før pixel kan skelnes:

Hvis jeg køber 720p skærm får jeg:
1.6m => 29"
2.5m => 45"

Hvis jeg køber 1080p skærm får jeg:
1.6m => 40"
2.5m => 63"

Hvilken størrelse vil i foreslå? Jeg har selv tænkt 32" eller 37" hvis 720p og 37" eller 40/42" hvis 1080p (sidstnævnte måske også pga budget)

Betragtningsvinkel: Bør være i den gode ende da personer nærmest skærm får næsten 45 grader vinkel til ret for.

Budget: Ikke til det allernyeste og allerbedste men de modeller som har fået ros, men som erstattes af førnævnte. Jeg tror jeg lander i omegnen 10 til 15kkr, men det er ikke et skrapt krav.

Indtil videre har jeg følgende på hitlisten:
Panasonic TH 37 PV 60 EH
Panasonic TH 42 PV 60
Panasonic TH 42 PX 74
Sony KDL-40W2000
Sony 40D3000
Pioneer PDP 4270XA
Sharp XD1
Pioneer PDP 427XD

Prisen betyder desværre noget.

Jeg ser frem til at høre jeres bud.

Mvh Michael
Brugeravatar
Af azrael
Jeg skal lige sikre mig, at vi er på samme linje. Du har brug for DVB-T tuner fordi du vil tage DR1, DR2 og TV2 digitalt ned via egen (stue)antenne og ikke for at få et digitalt signal via kabel-tv? Hvis det alligevel er sidstnævnte, så bliver du slemt skuffet, da det kun bruges til førstnævnte. Ellers har Sony med hhv. S3000- og D3000-serierne som nogle af de eneste modeller på markedet også med DVB-C tuner.

Mht. vinkelafhængighed, så findes den ikke på plasma-tv (eller jo, der er en vinkelafhængighed på 180 grader... :p). Hvis vinkelafhængighed er meget vigtig for dig, så bliver det umiddelbart svært for dig at finde et LCD-tv, der kan tilfredsstille dig på det punkt (selvom problemet nu ikke er *så* galt igen, men det er definitivt synligt).

Ellers har du fundet nogle ganske udmærkede modeller til din hitliste. Jeg vil måske lige bemærke, at du kan droppe med at kigge efter Panasonics PV/PX60-serie. Den er overhalet af PV/PX70/71-serien. Typisk kan man få et TH-42PX70E til omkr. kr. 10.000 idag. Flere steder også billigere. Panasonic har også lige lanceret en PZ70/700-serie, der byder på full HD helt ned til 42". Desværre ligger de lidt uden for dit budget og så æder de *meget* strøm (42" modellen opgiver Panasonic til knap 500W).

Sonys W2000-serie afløses inden for overskuelig tid af W3000-serien, som nok vil forbinde D3000-seriens fortræffeligheder med full HD panel. Efter sigende er alle W2000-modeller på markedet lige nu restlagermodeller og der produceres ikke flere af dem.

Samsungs nye M86/87-serie skulle også være ret spændende, særligt fra 40" og opefter.

Håber ovenstående peger dig lidt i den rigtige retning.
Af mjenjen
Hej azrael,

Tak for inputs, de er meget brugbare!

Vi er på samme linje - jeg kan godt nøjes med de 3 danske DVB-T kanaler - til gengæld lejer jeg ofte DVD.

Er der enighed om at når kilden er god (DVB-T og DVD afspiller eller Xbox) så er de gode fladskærme fuldt på højde med CRT?

Jeg går i HTPC bygge-tanker og der er det så vidt jeg kan forstå vigtigt at jeg kan opnå 1:1 pixelmapping. Nogle TV der "sparker røv" på det punkt.

En anden ting der spøger lidt er at skærmen skal anvendes både til film og til spil. Så vidt jeg kunne forstå er det optimale at anvende to forskellige fladskærms indstillinger? Korrekt? Nogle TV der "sparker røv" på det punkt?

Er Panasonic TH 37 PX 71 god til ovenstående - eller ville i kigge efter Sony'en istedet.

Mvh Michael