Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mapa
Hmmm, købte et Sony KDL40U2000 for knap et år siden, nu har det varet til rep 3 gange, så jeg fik handlen ophævet.

DVS at jeg fik de knap 15k tilbage jeg betalte dengang, py ha, har følt sig lidt snydt undervejs, det er godt nok blevet billigt.

[/B]MEN

Så står jeg jo her med penge og intet fjernsyn.

Hvad skal man købe, Sony igen?

eller et samsung

hvilket, eller skal det måske være plasma.

Kan jeg få lidt hjælp mht kvalitet
Af mapa
Tak for svarene, men er der nogen konkrete modeller?
Af daniels
Skal det være 40"? Hvad med 42"?

Jeg har haft tre modeller op mod hinanden;
Sony 40W2000, Samsung LE40M86BD og Toshiba 42X3030D.

Og her valgte jeg Toshibaen.
Samsung tabte først, men Sonyen og Toshibaen var close-race.

Toshibaen vandt på understøttelse af 24FPS, HDMI 1.3 og en lidt bedre farvegengivelse end Sonyen.

Du kan læse lidt om modellerne her:
http://www.hdtvtest.co.uk/
Af mapa
må gerne være 42"
har kig på samsung ps42q9 plasma til 13k ved lokal forretning
Af tosa
Hvis du primært skal bruge TV'et til at se TV fra antennesignal, eller kabel-TV bør du købe plasma. Det giver det bedste billede ved normal TV-sening. Til DVD/BD/HD DVD er der mange der mener at plasma også er det bedste.
Skal du derimod bruge det til f.eks. mediacenter PC eller lignende, kan der være god idé i at købe LCD.

Mht. plasma kan dui vælge vælge Panasonic 42PX70, som står til 9999 i elgiganten i denne uge. Jeg har selv PV70 modellen (som er uden DVB-T tuner) og det er et super TV. Jeg fik anbefalet den model mange steder fra, som det TV der giver det bedste billede til prisen.

Lidt dyrere er Pioneers PDP 427 XD, som godt nok er sidset års model, men det er så også væsentligt billigere end dette års model, der ligger noget over dit budget på 15.000.
PDP 427 går for at have et bedre billede end panasonics PX70, men det koster dog også 3-4000 mere. Derudover skal man passe på med 427'eren, med ikke at få en af dem der har gardiner på skærmen (jeg ved ikke om det er det de kalder "dirty screen"). Se mere her omkring problemet: http://www.recordere.dk/forum/forum_pos ... 20723&PN=1

Derudover er der mange der anbefaler at man får kalibreret TV'et, når man har købt det, for at få det mest naturtro farver. Det koster dog 2500 at få kalibreert TV'et, men det vil så stadig være inden for dit budget, uanset om du køber pioneer eller panasonic.

Dog synes jeg du skal tage ud og se på begge modeller samt andre modeller, for at danne dig et indtryk af hvad der er godt nok til dig. Du bør i den forbindelse få forretningen (eller forretningerne, hvis du går i flere) til at vise dig TV'ne med forskellige signaler - herunder især analogt TV-signal, digitalt TV-signal, DVD signal og HD signal.