Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af xt0m
Helløw :)

Så er det atter tid for mig at skifte TV og denne gang havde jeg forestillet mig at hovedsageligt (eller i hvert fald primært) også bruge det som skærm til min PC. Der er egentlig ikke et fast budget, men jeg havde forestillet mig maksimalt 20.000 kr - jeg er dog til at tale med ;)

Jeg havde for noget tid siden (da tråden omkring Sharp X1 hos KrishAV var oppe at vende) kig på et LG og Sharp's X1-serie, men med de seneste reviews jeg har læst her hos jer, er udvalget vist kogt ned til Sharp 46X1DE (eller 52'eren) og Samsung 46M87BD.. Jeg har endnu ikke set dem i levende live, så hvis nogen kender en forhandler, hvor de står? (Eller i det mindste Sharp'en, da jeg forventer at se Sammy'en i deres Concept Store i Illum på mandag).

Har desuden læst et par tråde herinde og søgt med den nye søgemaskinefunktion samt prøvet "1080p-beregneren".. og sidder i øvrigt op til 2m fra skærmen, hehe!

1) Hvilken af de to er at foretrække?
2) Er der et muligt tredje alternativ? (Skulle der ikke komme en ny serie fra Sharp?)
3) Mest optimalt er vel DVI>HDMI?

Mange tak for hjælpen :)

/t0m (B
Brugeravatar
Af xt0m
Jeg gamer en del FPS og simulatorer, så der skal helst ikke være alt for udpræget ghosting.. O_O
Af xenon
du husker self at vælge en skærm med 1:1 pixelmapping.... dit store problem bliver nok at finde ud af om skærmen har betydeligt input-lag - det er efter sigende et stort problem når man bruget LCD TV som pc skærme

held og lykke med det
Brugeravatar
Af xt0m
xenon skrev:du husker self at vælge en skærm med 1:1 pixelmapping.... dit store problem bliver nok at finde ud af om skærmen har betydeligt input-lag - det er efter sigende et stort problem når man bruget LCD TV som pc skærme

held og lykke med det
Svjv har de begge "1:1 PXM" :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sonys nye W2000 model kunne også være et bud.
Af Angel
Nu skal jeg lige komme og ødelægge det hele, for der kommer snart en skærm i august/september/oktober seneste, der er DET VÆRD, at vente på.

Samsung 81 Serie

Sizes & MSRPs:
40-inches ($2,999)
46-inches ($3,999)
52-inches ($4,999)
57-inches ($7,999)
70-inches (TBA)
1080p
LED BLU
Contrast - 100 000:1
Local Dimming
LED Scanning
8ms
HDMI 1.3 (3 ports)
Color Gamut - 105% NTSC
Brugeravatar
Af xt0m
Angel skrev:Nu skal jeg lige komme og ødelægge det hele, for der kommer snart en skærm i august/september/oktober seneste, der er DET VÆRD, at vente på.

Samsung 81 Serie
Hmm, så meget synes jeg nu heller ikke den ødelægger - men mange tak for heads up :)

Jeg kigger som oftest meget stift på responstiden, men det skal jeg måske ikke tage for tungt?
Af Angel
Nu skal du ikke lade dig skræmme af de 8ms, Samsung 81 har. Denne skærm har LED Backlight, der giver LCD et stort skridt foran i forhold til CCFL baggrundsbelysning, som de nuværende LCD har. LED Backlight giver et markant bedre billedkvalitet, større farvespektor, meget bedre betragtningsvinkler og stortset ligeså flydende bevægelse som Plasma, hvis ikke bedre. Udover det giver det tv'et 100.000 timer i levetid, hvor LCD fladskærme med CCFL har 60.000 timer. Ved LED Backlight giver det også fordele i at det har et mindre strømforbrug og et tyndere panel, derved afvikler det mindre varme.

Læs evt. her
http://blog.ultimateavmag.com/ces2007/010907SamsungLCD/

"One comparison showed how the LED backlit set, even working at 60 hz, was able to show motion as clear as a conventional set running at 120 hz."

Jeg ville helt klart vente lidt på denne fladskærm.

Du kan læse meget om fladskærm her, hvor de diskutere om den.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=788306
Brugeravatar
Af xt0m
Hmm, ja, det ser da faktisk lettere interessant ud ved nærmere gennemlæsning :)

Så er det bare lige hvornår de kommer - og om prisestimeringerne holder :s
Brugeravatar
Af azrael
Bare synd, at der er tale om modeller til det amerikanske marked. De er noget længere fremme derover, men lignende modeller kommer nok også herhjemme på et tidspunkt.
Af teamet
nu er du jo selv inde på sharp, og de kommer rent faktisk med helt nye modeller nu her. måske du lige skulle lurepasse lidt? de ser spændende ud.

www.sharp.dk
http://www.geco.dk/group.asp?group=179&sub=2
(ikke at jeg anbefaler geco, kender dem ikke rigtig, men de giver et hurtigt overblik over de nye skærme.

Kigger selv lidt på LC32RD2E, men den kommer sikkert op på en 10-11k, og der kan jeg ikke følge med :/
Men check responstiden - du vil blive glad (4ms på 32")

Og til det der med levetid..

60.000 timer /24/365 = 6,85 år

Det er altså lang tid at have sit tv tændt.. dvs at hvis du har dit tv tændt i 8 timer om dagen, så holder det ca 20 år.. til den tid har vi elektroder påsat synsnerven, og robotter styrer verden.
Brugeravatar
Af xt0m
teamet skrev:nu er du jo selv inde på sharp, og de kommer rent faktisk med helt nye modeller nu her. måske du lige skulle lurepasse lidt? de ser spændende ud.

www.sharp.dk
http://www.geco.dk/group.asp?group=179&sub=2
(ikke at jeg anbefaler geco, kender dem ikke rigtig, men de giver et hurtigt overblik over de nye skærme.

Kigger selv lidt på LC32RD2E, men den kommer sikkert op på en 10-11k, og der kan jeg ikke følge med :/
Men check responstiden - du vil blive glad (4ms på 32")

Og til det der med levetid..

60.000 timer /24/365 = 6,85 år

Det er altså lang tid at have sit tv tændt.. dvs at hvis du har dit tv tændt i 8 timer om dagen, så holder det ca 20 år.. til den tid har vi elektroder påsat synsnerven, og robotter styrer verden.
Ah, takker :) ..Syns ikke der er den store forskel på modellerne dog (46XD1E vs. 46XL1E)? Går ud fra 32RD2E hedder "XL1E" i 46 tommer? O-O
Brugeravatar
Af xt0m
Nå, nu har jeg da fået set på Samsung 46M86/87, men generelt forlod jeg nu butikken mere forvirret end hjulpet O-O
internetfora er til at lukke op og sk*** i - og hvis man er hardcore gamer, så bruger man da plasma. Aldrig LCD.
:s ;;) :s