Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af DHDK
Hej

Jeg har ledt nettet tykt og tyndt efter en side som denne her...

Jeg står og skal købe et nyt tv.

Jeg har ALT for lidt styr på alt det der er derude i øjeblikket og kan slet ikke følge med i alt det nye der sker på markedet.

Jeg prøver så godt som overhovedet muligt at følge med, men jeg har absolut ikke styr på det.

Derfor tænkte jeg at jeg ville komme her og bede om hjælp.

I øjeblikket har jeg et tv fra Philips "Widescreen flat TV
42PF9966/12"

Link Til Tv

Jeg har været glad for det indtil videre, men nu har jeg så fået indkøbt en ny dvdoptager fra Sony, en Wii, en Xbox360 og en ny PC, og næste ting er så en Playstation 3.

Mit tv kan ikke køre xbox360 i HDTV (tror jeg nok det hedder) og det har en ikke så god opløsning når man sætter computeren til.

Det jeg er på udkig efter, er et nyt tv, som virkelig kan vise god god god kvalitet med mine dvd film, og rigtigt god opløsning og kvalitet med bla. Xbox og Wii.

Jeg har omkring 25.000.- at gøre godt med.

Tvet skal helst have indgang til DVD med HDMI, tror jeg nok det hedder.
Xbox360 HDTV og alt den slags.

Det må også gerne have PIP eller Multiview tror jeg også det hedder hvis det er det samme?

Jeg er ikke sikker på hvad man ellers skal kigge efter, når man nu er ude efter et nyt tv.

Har været i ElGigantos og snakke med dem, men jeg får en følelse af at de sælger det de tjener mest på.
Derudover synes jeg deres tv signal er meget grumset, og man kunne desværre ikke få lov at se en medbragt dvd, da der var for travlt.

Jeg har hørt meget godt om Sony Bravia og Philips og Samsung.

Jeg har også hørt der er begyndt at komme tv med harddiske incl, så det kunne også være en ide.

Tv´t må desværre ikke overskride :
Dimensions - 1105 x 775 x 98 mm

Det må nemli desværre ikke være større end det jeg har i forvejen, med eller uden fod.

Jeg håber virkelig der er nogle herinde der har tid og lyst til at give nogle gode råd og hjælp til nogle gode produkter.

På forhånd tak.
Senest rettet af DHDK 26 jul 2007, 12:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lidt synd med dimensionerne, for til dit budget kan man få plasma-TV med fullHD som ville være gode til dine spillemaskiner.

Når det nu skal være, så kan du dog sagtens finde et godt LCD TV som vil være perfekt til konsollerne og dine DVD/HD film. Igen bør du nok få fat på et der har et fullHD panel, så du får mest muligt ud af dine spil, men til filmene er det mindre vigtigt da du nok sidder længere væk fra skærmen, korrekt?

Samsung, Sony og Sharp laver nogle gode fullHD skærme, hvor vi har anmeldt Samsungs 46" model (M86) for nyligt. Jeg har desværre ikke helt styr på hvilke modeller der har PIP. Mht. Philips så svirrer der lidt rygter om nye modeller indenfor en måneds tid, men hvad der er tale om ved vi ikke endnu...
Brugeravatar
Af DHDK
Kan man ikke få Plasma med Full HD som er mindre end 42" ?

Og jeg skal bare søge efter FullHD panel når jeg kigger på tv?

Er Sony Bravia et godt mærke?

Jeg har før lagt mærke til at bla. det tv jeg har , har nogle problemer med de mørke farver, såsom helt sort og meget grå.

Er det generelt eller var det bare de gamle tv ?

Philips har noget der hedder Digital Natural Motion, mener jeg det hedder, er der nogle af de andre mærker som har noget der minder om det ?
Af msengell
Lige nu er det eneste valg vel samsung m86 40"
Mål ekskl. bordstativ, mm ( B x H x D ) 971 x 628 x 87

Hvis du skal op i 46" bliver størrelsen, går det udover de mål du har specificeret.
Mål ekskl. bordstativ, mm ( B x H x D ) 1106 x 706 x 104

Tror at samsung har det design hvor du får mest skærm ind i et så lille hul som muligt. Det er nok også den bedste skærm til det formål som du beskriver, som kan købes lige nu.

Sony skulle dog snart komme med deres 3000 serie i fullHD, også er dette også et valg.. men skal du købe idag og have 1080p kan jeg kun anbefale dig samsung skærmen.

Sony laver rigtig gode skærme i deres bravia serie, de har samme panel som samsung skærmene, men har dog et andet styresystem.

Samsung skærmen har pip funktion men det er noget halvhjertet og man ende med ikke at bruge det, så hvis dette er et must så vent på sony skærmen.
Båede samsung og sony har desuden CI port så du kan dekode digital signaler fra f.eks TDC selector, det kræver dog en lille kort læser der skal sættes i siden og et smart card fra TDC
Af msengell
Hvis du er ligeglad med 1080P
er Pioneer PDP4280XD plasma også et godt bud
den er 1040 x 679 x 115 altså lidt udover dine max mål dog

Jeg plejer dog altid at fortrække brugen af LCD paneler når det er computere der skal sluttes til da der så er mindre chance for burn-in
Senest rettet af msengell 26 jul 2007, 11:21, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af DHDK
Ligeglad med 1080p ?
Har hørt om 4280XD, men jeg har svært ved at finde priser på det på danske hjemmesider...
Af msengell
Ja kunne godt være du sad så lang fra din skærm at du alligevel ikke kunne se forskel.. nu sidder jeg selv 1½m fra min skærm når jeg gamer.
men kommer du en 3 meter væk ville du nok ikke kunne se forskel på et 1080p og et 720p tv
Brugeravatar
Af DHDK
Nu har jeg så fundet ud af noget mere.

Jeg har fundet 2 kandidater:

Sony KDL-40W2000 & Samsung M86

Nogen hjælp til at vælge de to ?
Af msengell
Samsung M86 hands down.. sonys 2k serie er fra forrige generation
Brugeravatar
Af azrael
Hvis det skal være LCD, så ville jeg nok kigge på Sonys D3000-serie eller vente på W3000-serien (hvis det *skal* være full HD).

Alternativt, hvis du ikke har i sinde at anvende tv'et som pc-monitor (dvs. til kontorarbejde som brevskrivning etc.), så er Panasonics plasma-tv også et godt bud. Deres PX/PV70-serie er et rigtigt godt bud på et tv og så er det *billigt*! Ellers er der måske PZ700-serien i full HD (yup, plasma med en opløsning på 1920x1080 pixels), hvor man kan få et 42" til ca. 16-17000.
Brugeravatar
Af DHDK
Og hvis jeg gerne vil bruge tv´t til computeren også? Såsom mediecenter?
Dvs. Samsung er det jeg skal købe?
Brugeravatar
Af azrael
Ved mediecenterbrug (film, billeder etc.) skulle der heller ikke være problemer med plasma. Der hvor der opstår problemer er hvis man har tænkt sig at kaste sig ud i tekstbehandling og deslige. Så er man nok bedre tjent med et LCD-tv (eller, hvis jeg skal være helt ærlig, en dedikeret monitor). For øvrigt, hvis det nu var det full HD plasma vi snakkede om, så ville det virke lige så godt som ethvert full HD LCD-tv. Opløsningen er jo den samme, hvadenten det er plasma eller LCD.
Brugeravatar
Af DHDK
Så har jeg fået mit M87 Samsung tv.
Herligt at få pakket det ud.
Synes dog posten var lidt hårdhændet med selve pakken da den skulle ud af bilen...
Det tog ikke lang tid at få revet kassen fra hinanden for at få tv´t hevet ud og sat op med det samme, for at erstatte mit gamle tv.
Efter at have fået sat det til og gjort kanalerne klar osv, så må jeg indrømme at mit rigtig gamle Philips tv, desværre vinder over Samsung mht. skarphed.
Kanalerne står bedre på det gamle tv, og selvom jeg xbox´n leger jeg stadig lidt med, til at få den til at køre optimalt.
Nogen der har nogle tips og tricks til samsung tv´t ?