Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kazpox
Jeg overvejer at anskaffe mig et 37C3000P eller 37C3030D (eller evt. 42C3000P/42C3030D).

Umiddelbart virker det ikke så smart at betale ekstra for DVB-T (i C3030D), da det kun kan benyttes til DR1, DR2 og TV2 i MPEG-2. (Prisforskellen er dog ikke så stor i Tyskland.)

Så vidt jeg har forstået, vil de kommende kanaler, hvoraf nogle vil være betalingskanaler, blive sendt i MPEG-4, som de eksisterende modtagere ikke vil kunne håndtere. Dog skulle det for visse modtagere være muligt at indsætte et særligt modul (med kortlæser til betalingskanaler), således at de kan håndtere MPEG-4 (når disse bliver aktuelle og kommer på markedet i 2009). Er dette korrekt?

37C3030D har åbenbart DVB-T Common Interface:
http://www.toshiba.de/consumer/content/defaultid1_1_id2_0_id3_182_id4_3.aspx

Og en tur på Wikipedia giver:
http://en.wikipedia.org/wiki/DVB-CI

Tegningen på Toshibas hjemmeside ligner snarere en kortlæser end en slot til et modul med kortlæser, og Wikipedia-artiklen nævner ikke MPEG-4, men...

Er dette TV (og andre med DVB-T Common Interface) udvidbare til fremtidens DVB-T i MPEG-4 (public service- og betalingskanaler)?

Selvfølgelig vil der altid være nogen usikkerhed omkring fremtidige standarder.

Det, jeg fisker efter, er, om et TV med DVB-T Common Interface er så fremtidssikret, som det nu er muligt? Altså: Er det korrekt at 37C3030D kan udvide funktionaliteten via et modul (herunder MPEG-4-håndtering)? Og at det så blot vil være et spørgsmål om at finde et modul, der passer til det fremtidige danske sendenet? (Og det med MPEG-4 er da en politisk beslutning, som burde være nogenlunde til at regne med, ikke?)
Af Datamax
Der er lavet mpeg-4 modul til dvb-t med ci, de vil også kunne modtage hdtv dog må signalet nedscaleres til standart opløsning(pal) før det vises på skærmen, men alle dvb-t kanaler(mux 123456) vil jo ikke være hd men sd opløsning(pal) da der ikke vil være plads på nettet til hd.
Af allankvist
Hm.. Det kan jeg altså ikke forstå Jeg har da ellers hørt at dr skulle til at sende i hd fra 2009 Hvis det bliver standardsopløsning kan jeg ikke se det nye i det i forhold til de digitale sendinger i dag. Troede at mpeg4 blev valgt for at gøre det muligt at sende i HD uden at at fylde for meget.

Hvis et dvb.ci interface kan fremtidssikre nutidige TV- modeller således at man kan undgå køb af ekstern box og den forhadte ekstra remote, ville det gøre mig rigtig glad
Af Datamax
Nej nej, Det er DR , rolig nu intet hd overhoved, de lukker bare for det analoge net i 2009 , tror slet ikke de har planner om at sende i mpeg-4 på mux1 (dr 1+2 tv2) det er hvis kun mux 3456 om lang lang lang tid. rolig rolig hr og fru jensen skal jo stadig se tv i 2018... slab helt af der sker ikke en pin-..
Af kazpox
Datamax skrev:Der er lavet mpeg-4 modul til dvb-t med ci, de vil også kunne modtage hdtv dog må signalet nedscaleres til standart opløsning(pal) før det vises på skærmen, men alle dvb-t kanaler(mux 123456) vil jo ikke være hd men sd opløsning(pal) da der ikke vil være plads på nettet til hd.
Okay...

Siger du med andre ord, at signaler, der skal gennem et modul i CI-slotten, altid vil blive nedskaleret til SD uanset om inputtet er HD? Kan andre bekræfte dette?

Det lyder jo egentligt ret skidt.
Brugeravatar
Af azrael
Det har aldrig været meningen, at CI-slottet og det dertilhørende CA-modul skulle anvendes til at modtage signaler i andre formater og konvertere dem. Ideen med CI-slot og CAM er, at disse skal kunne dekryptere kodede signaler i forbindelse med betalingskanaler.

Der er et fransk firma, Neotion, der påstår at kunne lave et særligt CAM, der kan tage MPEG4 signaler som input og konvertere dem til MPEG2, der kan forstås af de aktuelle flad-tv med DVB-T dekoder/modtager. Om det virkeligt virker er der vist p.t. ingen der rigtigt ved.
Af Datamax
azrael skrev:Det har aldrig været meningen, at CI-slottet og det dertilhørende CA-modul skulle anvendes til at modtage signaler i andre formater og konvertere dem. Ideen med CI-slot og CAM er, at disse skal kunne dekryptere kodede signaler i forbindelse med betalingskanaler.

Der er et fransk firma, Neotion, der påstår at kunne lave et særligt CAM, der kan tage MPEG4 signaler som input og konvertere dem til MPEG2, der kan forstås af de aktuelle flad-tv med DVB-T dekoder/modtager. Om det virkeligt virker er der vist p.t. ingen der rigtigt ved.
Helt rigtigt, vi er kun ved test, der er også spørgsmål om undertekster ved det danske net osv, tror nu nok vi skal se det virke inde vi får brug for det(mpeg4 sd) , vil gerne se den udbyder der kan få fat i èn mux også få en kanal i hd til at løbe rundt på dvt-t inde i skifter jeres tvet ud igen O_O

Nu må vi se hvad der sker når sharp nye hd1 kommer inde længe, den vil jo komme med en multi tuner analog samt dvb-t+c+s ... hd, ikke hd? de kan vel ikke komme med mpeg-4 ægte hd tunner på t+s+c så har vi da en vinder...