Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af tex75
Hej Alle

Jeg har fået til opgave at finde det rigtige LCD tv til mine svigerforældre. Det skal være et LCD på 37-40 tommer og må koste et sted imellem 10 og 15000 kr. De er lige blevet tilkoblet noget fibernet tror jeg det er. Ihvertfald har de fået en lille boks de skal koble til tvet. Så signalet skulle være ligeså godt som deres parabol, som de lige har opsagt. Jeg har lige været i Expert, og han anbefalede et Samsung LE40N8. og det var også virkeligt flot og et pænt billede. Men findes der andet som er ligeså godt, eller måske bedre i den prisklasse. 15000 er et absolut max.

På forhånd tak
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvorfor skal det være LCD?
Af tex75
Det har de hørt/læst skulle være det bedste, og mest fremtidssikret. Og de har hørt om nogle af de ulemper plasma medfører. Og de kan næppe se forskel på kontrasten alligevel.
Af tex75
Bør jeg prøve at overbevise dem om at det skal være plasma ? Er det bedre, eller billigere ? Og hvad med det der Burn In ? Det er nok det der bekymrer mest.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg går ud fra at du ikke bare er faret herind i forum, men har læst hvad vi skriver om emnet først?

Der er en hel artikel om plasma og burnin her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

Til TV-kiggeri er plasma det ubetinget bedste bud i dag. De signaler der kommer ind via antennen/fibernettet er af ret ringe kvalitet og her er plasma det mest tilgivende produkt. Hvis de blot er gode ved TVet i de første 200 timer, så er der intet at frygte.

De kan med fordel kigge på Panasonic PV70 modellerne, som fås fra 37" men jeg har også selv gode erfaringer med plasma-modeller fra Samsung og ikke mindst Pioneer. Vi har en liste over anbefalede TV (som du også burde have læst først) her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&
men på den liste er de nye plasma-modeller fra Samsung ikke på, idet vi simpelthen ikke har set dem selv. De burde dog være bedre end den gamle.
Af tex75
Jeg har kigget med herinde i gennem lang tid. Og læst rigtig meget. Og jeg tror det bliver for omstændigt med plasma. De er jo godt op i alderen, og de vil nok blive lidt forvirret over de ting de skal gøre i de første par hundrede timer. Der lyder det lidt nemmere at gå til med LCD. Og jeg var egentlig af den overbevisning, at fibernet gav ligeså god kvalitet som parabol. Derfor så jeg ikke noget problim i LCD der. Og den Samsung model jeg spørger til skulle være helt ny, ifølge sælgeren. Så derfor ventede jeg ikke at se den blandt jeres anbefalede. Men har i hørt noget godt eller dårligt om den ? Eller hvad vil i anbefale i stedet ?
Af tex75
Der bliver skrevet flere steder at PX70 og PV70 er ens bortset fra digital dekoder. Men det ser ud som om at PV70 ikke har højtalere når man ser under specifikationer på Panasonics hjemmeside. Er det rigtigt ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, de har begge højttalere.
Signalet fra en parabol er ikke specielt meget bedre end så meget andet. Det er stadig SD materiale ligemeget hvordan du vender og drejer det.

Det med plasma indkøringen, er jo blot at skrue ned for kontrasten de første 200 timer og så skrue op igen derefter. Med mindre de lader den samme kanal køre i 10 timer af gangen så sker der ikke noget.
Af tex75
Nu har jeg surfet lidt rundt, og jeg må indrømme at sådan et panasonic px70 eller pv70 lyder rigtigt godt. Det kan fås for 13000 hos panasonic center. Og den samsung kostede 15000. Så det er både bedre og billigere. Men er Px70 så den bedste plasma skærm i den prisklasse lige nu, eller har pioneer noget endnu bedre ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Pioneers er det bedste pt. men prisen er ikke den samme. PV70 kan fås helt ned til 10000 kr. for 37" versionen og 9000 kr. for PX70 i samme størrelse. Af uransagelige årsager kan 42" versionen fås til samme pris...

Du kan også se på den lidt større model PX700, som har et lidt andet design og angiveligt lidt flere muligheder (du må lige selv se efter hvad de konkrete forskelle er). Prisen er dog noget højere end de to førnævnte og det er begrænset hvad du får for pengene.

I überklassen finder du PZ700 modellen med fullHD, men for 16000 kr. får du "kun" 42" som er lige i underkanten til at drage fuldt nytte af opløsningen.

Pioneer har i samme kategori deres 427 serie, som koster noget mere. Der er desværre nogle rapporter om lysende områder på disse skærme og der er en ny 428 model på trapperne. Men prisen starter altså på godt 14000 kr. for xx7 modellen.
Af Otto J
tex75 skrev:Jeg har kigget med herinde i gennem lang tid. Og læst rigtig meget. Og jeg tror det bliver for omstændigt med plasma. De er jo godt op i alderen, og de vil nok blive lidt forvirret over de ting de skal gøre i de første par hundrede timer. Der lyder det lidt nemmere at gå til med LCD.
Så kan du begynde at kigge lidt på hvor meget der skal pilles ved en typisk LCD, før du får en brugbar billedkvalitet, og overveje om dét er mindre omstændigt...
Af tex75
Jeg tror jeg er ved at være overbevist om at det skal være et Panasonic PX70. Nu skal jeg bare lige have overbevist svigermekanikkerne også. Og derefter finde det til den bedste pris.
Af tex75
Så har vi fået købt sådan en PX70 fætter til dem. Og nøøøøj hvor er jeg misundelig.

Men 1000 tak for hjælpen herinde.