Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.
Nyt TV. Det spørger mange om, men jeg er åbenbart lidt mere vanskelig end andre, så indtil nu har mine butiksbesøg ikke givet noget resultat, så nu prøver jeg her.
Jeg havde et Thomson 52" BG TV, som nu er brændt helt af, og jeg skal derfor ud og finde noget andet. Jeg vil her prøve at ridse mine "krav" op til et nyt TV, og så håbe på, at en eller anden vil give et bud på det der kommer tættest på. Først lidt om miljø'et det skal stå i: Et rum på 6,5*7 meter uden vinduer, men med en åben væg til resten af stuen (til venstre for synsretningen), og med et rimeligt stort Denon (1 år gl.) surround-anlæg tilsluttet 82 kilo Infinity-højttalere og en 15" Cerwin Vega subwoofer.
Når vi ser film, foregår det ALTID uden andre lyskilder (der er jo heller ikke tændt lys i biografen mens de viser film), og derfor skal sort helst være så sort som muligt, uden at man derved går glip af detaljer i mørke dele af billedet.
Skal have en indstilling (enten fast eller manuel) til naturlige farver, og ikke disse "mutimedie"farver, som mange forretninger viser.
Når man skifter til teksttv, skal teksten IKKE bredes ud til 16:9 format som f.eks Philips' billige modeller gør, men formatet på TTV skal forblive 4:3
Må gerne have en rimelig god lyd til mennesketale, f.eks. TV-avis, da Denon'en ikke startes op uden det er film-kiggeri ;) Da jeg inden for ca 3 måneder får fiber-net indlagt (TV, Internet og telefoni), skal TV'et kunne "snakke" med den boks eller PC, som vil modtage signalerne, nogen der ved, hvilke krav der skal stilles til et TV i den forbindelse?
Jeg er ikke interesseret i en rigtig projektor, men om det skal være baggrundsprojektor, Plasma eller LCD ved jeg ikke. Det skal selvfølgeligt være HD-ready.

Nogen der vil komme med råd, tips vejledninger eller bare gode ideer?
På forhånd tak.
Af Yonzie
Du skal vælge Plasma da det giver bedst sortniveau.
Størrelsen skal selvfølgelig være 50" eller større.
Da det virker til at du beholder dine ting længe ville jeg så vidt muligt kigge på noget Full HD med 1920x1080 opløsning.
Hvis man taster ovenstående ind på HiFipriser finder man tre produkter, hvoraf de to koster over 100.000kr.
Det tilbageværende er Panasonic 50PZ700 (Du skal lige passe på Easyshopping, skidt omdømme så regn med ca. 30.000kr)
Pioneer har også en 50" Full HD model PDP-5000EX som nok også er interessant. Med tanke på den generelle prisforskel mellem Panasonic og Pioneer vil den dog nok støde hovedet imod din prisgrænse.
Du kan også få et 60" LG men jeg kender ikke forhandleren og prisen er lidt utroligt langt under de andre forhandlere.

Alternativt kunne du også købe et billigt (16k kr) 50" Panasonic plasma og så vente et par år på at priserne på de større størrelser falder til et passende niveau. Det er trods alt meget at give næsten dobbelt pris for en forbedring i opløsningen fra 1366x768 til 1920x1080.

EDIT: Jeg glemte lige nogle af de specifikke ting du nævner.
Mit Panasonic 42PV60 har 4 forskellige farveindstillinger og man kan derudover selv justere på niveauet af farve, kontrast mm. "Auto"-funktionen er givetvis den som normale butikker har det indstillet til. Cinema bruges hvis man er interesseret i mere naturlige farver og at billedet ikke brænder fast.
Tekst-TV er i 4:3 format. Man kan eventuelt skrumpe det så Tekst-TV bliver klemt lidt i bredden og resten af pladsen optages af TV-signalet (i korrekt format! Ikke strukket fra top til bund).
Lyden er rimelig god, omend lidt mørk. Jeg kan dog kun sammenligne med et gammelt 28" Philips.
Jeg kender ikke kravene til dit fibernet, men der er HDMI, Component og SCART inputs, så det kan tage det hele.
Af TYBO
Jeg ville helt klar gøre som Yonzie foreslå...køb et billigt 50" plasma nu og vent 1-2 år med at køb en endnu større en i fuld HD til billige penge.
Til den tid kan du så smidde den gamle 50" ind i soveværelset :)
burgurne skrev:Når vi ser film, foregår det ALTID uden andre lyskilder (der er jo heller ikke tændt lys i biografen mens de viser film), og derfor skal sort helst være så sort som muligt, uden at man derved går glip af detaljer i mørke dele af billedet.
Jeg har ikke så stor forstand på den slags, men er det ikke sådan at grunden til at man kan holde til at se film i biografen i totalt mørke, er at filmen bliver vist via en projektor bag ved publikum og dermed lyser væk fra dig?
Jeg kan i hvert fald ikke holde til at se på mit almindelige CRT ret længe af gangen i totalt mørke før mine øjne begynder at "brokke" sig ... går ud fra det er det samme på lcd/plasma eller? O-O
Nikolaj skrev:Jeg har ikke så stor forstand på den slags, men er det ikke sådan at grunden til at man kan holde til at se film i biografen i totalt mørke, er at filmen bliver vist via en projektor bag ved publikum og dermed lyser væk fra dig?
Jeg kan i hvert fald ikke holde til at se på mit almindelige CRT ret længe af gangen i totalt mørke før mine øjne begynder at "brokke" sig ... går ud fra det er det samme på lcd/plasma eller? O-O
Det er to forskellige fænomener som ikke kan sammenlignes.
I biografen er hele (eller det meste af) dit synsfelt optaget af skærmen, og dine øjne vænner sig dermed til dens intensitet.
Dit fjernsyn er derimod en lille del af dit synsfelt. "Gennemsnitsintensiteten" i dit synsfelt er derfor forholdsvis lav, hvilket dine øjne vænner sig til, men skærmen lyser kraftigt, hvilket stresser dine øjne. Det svarer til hvis du tænder en nøgen pære. Det er hårdt for øjnene at kigge direkte på den, uagtet at den lyser rummet passende op.
En større skærm vil, udover at fylde mere i dit synsfelt, desuden lyse mere op i rummet og dermed udjævne forskellen.
Af burgurne
Netop, Yonzie. Stort billede og ingen andre lyskilder. Et CRT-TV er dog ikke stort nok til, at man kan gøre sådan, tror jeg.

Et "billigt" plasma til at få tiden til at gå, det lyder som en god ide, så kan det jo også være, at disse TV er kommet i handlen til den tid, http://www.pcworld.dk/art/8717?a=category&i=206

Det undrer mig lidt, at ingen foreslår en ny baggrundsprojektor, men det er der måske en grund til? Både Sony, http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=240339
og
http://www.danskitlager.dk/lcd_plasma_t ... tv_240_da/
Sidstnævnte kan dog ikke vise 1920x1080.
Jeg har ladet mig fortælle (men har aldrig set det i praksis), at de digitale baggrundsprojektore, ligesom LCD, ikke kan vise rigtig sort. Det er måske grunden til den manglende anbefaling? Hvis det er det, så er der ingen tvivl mere. Så skal jeg have plasma.

Til sidst en oprigtig tak til Yonzie for dit uddybende 1. svar :)
Af Yonzie
Tak tak :)

Min mening om bagprojektions-TV er baseret på de enkelte stykker jeg har set fra "gamle dage". Altså en kæmpe firkantet kasse med en skærm der ligner den er kronisk støvet. Tænk fast inventar i sports-baren. En jeg kendte for nogle år siden havde en B&W gulvhøjttaler liggende ovenpå fjernsynet som centerkanal :o Så er det altså stort.
Når man tager et (mere eller mindre sløret) SD-signal og blæser det op i kæmpestørrelse uden elektronisk snyderi bliver resultatet heller ikke altid det bedste.

Jeg så dog ved et tilfælde en test af et nyere bagprojektions-TV for et par år siden, hvilket virkede positivt, men jeg er for farvet af min eksisterende mening til at gøre noget ved sagen (og så er det jo stadig en kasse, omend den er lidt mindre ;))
Af burgurne
Yonzie skrev:Tak tak :)

Min mening om bagprojektions-TV er baseret på de enkelte stykker jeg har set fra "gamle dage". Altså en kæmpe firkantet kasse med en skærm der ligner den er kronisk støvet. Tænk fast inventar i sports-baren. En jeg kendte for nogle år siden havde en B&W gulvhøjttaler liggende ovenpå fjernsynet som centerkanal :o Så er det altså stort.
Når man tager et (mere eller mindre sløret) SD-signal og blæser det op i kæmpestørrelse uden elektronisk snyderi bliver resultatet heller ikke altid det bedste.

Jeg så dog ved et tilfælde en test af et nyere bagprojektions-TV for et par år siden, hvilket virkede positivt, men jeg er for farvet af min eksisterende mening til at gøre noget ved sagen (og så er det jo stadig en kasse, omend den er lidt mindre ;))
Hehe, jo men nu var mit afdøde TV jo en baggrundsprojektor (3 år gammel), og det med støvede billeder kan jeg slet ikke genkende. Mit var nok den aller sidste generation med 3 farvede lyskanoner, altså analogt RGB, og det kunne vise næsten helt sort, væsentligt bedre end de LCD TV jeg har været i nærheden af indtil nu (Philips, Samsung og Sharp). Og der var også "elektronisk snyderi" som du kalder det, med i legen. Til gengæld var der absolut ingel pixeleringer (det var jo analogt ;) ), og selvom billedet fra et analogt TV aldrig bliver lige så skarpt som fra et digitalt TV, så bliver fejlene altså heller ikke så skarpe som på et digitalt TV. Men i dag er SVJV alle baggrundsprojektorer også digitale, og dem kender jeg intet til, og jeg ved ikke engang hvor jeg kan gå hen og se et i funktion. Men det ender nok med et plasma af den billigere type, og så må jeg se om jeg kan overleve med det et par år eller 3 :p