Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej med jer.

Jeg har længe drømt om at købe et rigtigt LCD TV, og nu tror jeg næste at det skal være. Men, hvis jeg skal have et LCD TV af nogenlunde kvalitet, bliver jeg næsten nødt til at sælge min skærm, som er en Samsung 226BW. Jeg har et stramt budget. :)

Så hvordan tror I at en LE32M61B ville fungere som kombineret PC-monitor, multimedie og PC-gaming skærm?

Havde svært ved at google nogle anmeldelser af skærmen frem, men en søgning på forumet viste umiddelbart meget gode meninger om denne skærm.
Senest rettet af Rasmus Jagd 08 jul 2007, 20:09, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
M61 er en forældet skærm. Du må under ingen omstændigheder købe den. Du bør se på de nyere 80'er modeller i stedet.
Af Rasmus Jagd
Tak for the kontante svar. ;)

Jeg ved skam godt at det er en ældre skærm, måske endda som du siger forældet, men til en pris på 5500, er det så ikke alligevel et godt bud? O-O Det var da trodst alt en topmodel for under et år siden, var den ikke?

Tro mig, jeg ville ønske jeg kunne købe en af skærmene i R86 serien, men jeg har ikke råd til noget der koster meget over 5k, desværre :( , men er der nogle andre skærme I synes jeg skulle kigge på? Udvalget er så ekstremt stort at jeg bliver helt ør i hovedet. :s
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det vil det nok sandsynligvis ikke være. Du opgav blot ikke at prisen var en så væsentlig faktor. S-serien er "den dårligste" i Samsungs sortiment, så den bør du nok styre udenom generelt. Om en ny S-serie er ligeså god som en ældre M-serie ved jeg dog ikke helt...
Af Peter VTEC
Kan huske jeg læste på Hifi4all.dk at et af branche medlemmerne, tror han var fra Stax service nævnte at indmaden i de nye S serie og R serie er den samme, kun kabinettet til forskel.

Om det passer 100% hvad manden siger kan jeg så ikke garantere for.
Af Rasmus Jagd
Ok. Jeg ved godt at jeg måske er lidt besværlig, og jeg ved udemærket godt at jeg ikke får alverden for 5500, men I må også tænke på at det er første gang jeg køber et LCD TV, så jeg har ikke så meget at sammenligne med, jeg kræver ikke så meget. Den har jo faktisk umiddelbart bedre kontrast end min 226BW, og bedre paneltype.

Så med mindre at LE32M61B har nogle åbenlyse fejl, som for eksempel ekstrem color-banding, dårlig lysfordeling eller noget som bare vil irritere en almindelig bruger, så tror jeg sådan set at jeg vil være fint tilfreds.

Så hvad er det de nyere modeller har, som LE32M61B ikke har, udover bedre kontrast og responstid.

Men hvis Peter har ret, så kan det da godt være at man stadig skulle overveje S-serien. Men det lyder lidt underligt.

Er der nogen der har ejet, eller bedre endnu, stadig ejer LE32M61B, og som kan sige om det ikke stadig idag er et ret godt TV.
Af Rasmus Jagd
Noget andet er, så har jeg hørt at mange TV ikke understøtter PC input over DVI og nogle heller ikke igennem HDMI. Kun over VGA.

Tror I at jeg kan bruge et DVI til HDMI kabel til at slutte min PC til LE32M61B? D-SUB vil sikkert være pænt nok, men det ville være fedest at holde det digitalt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan godt tilslutte det, men du får ikke 1:1 pixelmapping over de digitale kilder. Dette er en ret hyppig mangel ved fladskærme i dag.
Af Rasmus Jagd
Ok, ærgeligt O-O
Ja så ville VGA jo stadig være at foretrække.

Tak for svaret. :)
Af Rasmus Jagd
Jeg har været lidt på jagt, og indtil videre kun fundet et alternativ, nemlig Toshiba 32C300P, som skulle være et af de bedste køb i denne prisgruppe.

Tror I at Toshiba 32C300P er bedre end Samsung LE32M61B?
Af Rasmus Jagd
En del folk på HIFI4All og Recordere, hvor mange af dem har ejet eller stadig ejer en M61, mener at TVet vil passe fint til mine behov og er en god skærm til de penge.

Jeg har desuden fået slået den ned i pris, til 4995,- 8)

Så jeg bestiller den nok inden ugen er omme.
Af mcmejsner
Har selv en M61 og er meget glad for det. Har et utrolig flot billede til analog antennesignal..

Gav 17 k for det for 1½ år siden, men fortryder det ikke, og har haft sat både en PS2 og har nu en Xbox360 til via komponent, og det ser super godt ud. Har også haft tilsluttet pc via vga, og det var nu helt fornuftigt.

jeg vil sige at det er et godt tilbud efter min mening.
Af Rasmus Jagd
Lyder skam godt. Kan være jeg også får taget mig sammen til endelig at købe en X360 engang. :)

Bestiller TVet i aften. (B

Og mht. kabler, så vil det vel være en fordel med et DVI til VGA kabel, så jeg kan holde signalet digitalt så længe som muligt, ikke? Det bliver vel først analogt for enden af kablet, og så sker der vel ikke forringelse af signalet i ledningen som det kan ske med et længere VGA kabel.