Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Efter jeg har fået købt mig et LCD tv og skiftet GFX ud i mit media center bliver alt live tv og alt der er optaget på tv'et vist som "3:4" og ikke 16:9 tilstand, film der ligger på media centeret fungere fint og skrivebord osv. fylder hele skærmen.

TV'et er et le32r86

Opløsningen på skrivebordet er 1280x720, alt andet ligner l.o.r.t .

Kabling DVI/HDMI. Har det noget at sige at det er i HDMI1 ?

Har et ATI 9600 SE VIVO

Har indstillet media centeret til det nye tv via. deres guide.

Skal jeg ændre noget i driverne?

Hvad dælen er der sket?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Tv'et bør modtage opløsningen 1360x768 fra dit mediecenter. Dette lader sig muligvis kun gøre over den analoge D-SUB (VGA) forbindelse.

Mht. optagelsen, så kan jeg ikke give et klart svar. Men du skal dog huske på, at det endnu ikke er så mange udsendelser der sendes i ægte 16:9.
Ellers må det være en indstilling for tuneren du bruger til at optage med.
Af guanomo
Ja det burde, men mener også det skal være over vga.

Faldt dog over dette i manuellen, men bruger jo HDMI1. Se det markeret med fed.

DVI IN (HDMI )(AUDIO R/L)
Ved tilslutning af dette produkt via HDMI eller DVI til en set-top-boks, dvd-afspiller eller spilkonsol mv., skal -
du sikre dig, at disse er indstillet til en kompatibel videoudgangstilstand som vist i tabellen herunder. Hvis
denne ikke indstilles korrekt, kan det medføre billedforvrængning, billedopdeling eller intet billede.
Når du anvender en HDMI/DVI-kabelforbindelse, er dette kun muligt fra stikket HDMI 2.-

Du bør anvende DVI-HDMI-kablet eller en DVI-HDMI-adapter til tilslutningen og “R - AUDIO - L”-stikket
på DVI til lydudgang.
Understøttede tilstande for HDMI/DVI og Komponent
480i 480p 576i 576p 720p 1080i
HDMI/DVI 50 Hz X X X O O O
HDMI/DVI 60 Hz X O X X O O
Komponent O O O O O O

Før jeg fik LCD tv kunne jeg sagtens tv gennem media centeret i 16:9 format (originalt eller ej) men efter nyt gfx somt sagt og tv kan det ikke.

Vildt underligt imo.

Synes jeg har tjekket gfx indstillingerne, men burde ikke være noget der jo, når det kun er i media centeret fejlen er ... ::l

EDIT: kiggede lige igen i manuellen. Og blev da kun lidt mere forvirret af det.
http://www.peecee.dk/index.php?lid=1&ai ... resize=yes
Af guanomo
Så er der nyt.

Satte den i HDMI2 og kunne så vælge den opløsning som jeg burde/kunne/skulle.

Havde selfv stadigvæk det problem med tv i media centeret. Opdateret så tv kortets driver, det hjalp intet.

Prøvede med Omegadrivers, men det gjorde at jeg ikke kun vælge den opløsning mere, kun den gamle (12xx X 720) , så skal tilbage med de andre fra ATI selv.

Opdagede dog at første gang centeret starter op siger den at driverne ikke er kompatible med media centeret, genstarter igen og så starter det op... mystisk..

EDIT:

Jeg mistænker det gamle haupauge tv kort for at lave ballade i den eller da jeg skiftet antenne kabel pga. længden...

Højeste opløsning jeg kan vælge uden for media centeret med tv kortet er 800x600
Af guanomo
Så kom jeg lidt nærmere en løsning, måske.

Smed et VGA kabel i og satte opløsning til 10xx X 7xx kan ikke kan huske hvad det er, pinligt, men i ved, standarden. Og nu kan live tv ses i wide format Imodsætning til før med den opløsning DVI kørte i som jo burde være den rigtige.....nu mangler jeg bare at prøve at smide et andet tv kort i og se om det kan gøre tricket med den anden, tror det dog ikke, kan en af de film jeg havde liggende på centeret også blev vist i 4:3 .. hmmm endnu mere...

Og en anden ting, kan dårlige kabler og/eller dårlig kabel splitter være skyld i analog signal er svage/smattet på min tv? eller er det den måde LCD modtager det på? er første LCD tv jo...

Måske en digital tv tuner til media centeret kunne være en løsning, hvis altså det med opløsning også ville rette sig.
Af guanomo
Det nye tv kort gav bare blå skærm ved opstart, så satte det gamle i igen og installerede det igen. Nu virker det hvis man bruger zoom knappen, den virkede nemlig ikke før under 1360x768.