Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af uma
Hejsa
Vi har næsten lige fået et Samsung 40" M86 ind ad døren, og kan kun sige at det er et lækkert tv.. Nu fandt jeg så lige et VGA-kabel frem og satte den bærbare til. Skærmen stod kort tid med sort skærm og "tilpassede automatisk", og derefter kom billedet. Det var ikke en rigtig opløsning, så det var for stort til skærmen. Det gjorde at billedet bare rykkede sig når jeg bevægede musen uden for det viste område...

Hvis jeg skifter opløsning under indtillinger på min pc, sker der ikke rigtig noget. Noget jeg gør forkert, eller er det ikke muligt med 1:1 pixel mapping over vga?

Og nu jeg er ved pc-tilslutning.. Hvilken lydport skal lyden fra computeren egentlig tilsluttes?
Af Moke
uma skrev: Og nu jeg er ved pc-tilslutning.. Hvilken lydport skal lyden fra computeren egentlig tilsluttes?
Du skal nok bruge et Mini-jack til udgangen på Pc'en ---> Phono kabel (1 rød + 1 Hvid) som så skal i Lynd indgangen på fjernsynet.

Men det afhænger også af hvilket lydkort du har.
Af Corax
Jeg kan ikke lige huske om M86 også har 1:1 pixelmapping på VGA indgangen. Det har de gamle Samsung skærme jo.

Men det fede ved M86 er jo at den har 3 HDMI indgange alle med 1:1 pixelmapping! Så køb dog et HDMI stik så du undgå den dobbelte konvertering fra digital til analog og til digtial igen.

Normalt skal du vist også skifte til Just Scan for at få 1:1 pixelmapping men der er nogen der har fundet et trick. Hvis du ændre navnet på den HDMI port hvor du har tilsluttet din PC fra HDMI1,2,3 til PC så skulle den optimere indstillerne til PC automatisk.

Tilslut PC med HDMI
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
HDMI kræver jo at den bærbare har DVI udgang og det er de færreste der har det.
Af uma
yakken skrev:HDMI kræver jo at den bærbare har DVI udgang og det er de færreste der har det.
Ja, nemlig og det har min ikke... Heller ikke min stationære som godt nok også er lidt gammel...

Men problemet med lyd er at jeg ikke kan få lyden frem på tv'et.. Jeg bruger det kabel som Moke snakker om, men jeg ved ikke hvor på fjernsynet de skal ind.. Der er jo 3: DVI-in, Composit-lyden, og AV på siden.
Jeg har prøvet alle tre, men kan ikke få lyden fra pc'en over på tv'et sammen med billedet.. :((
Af uma
Okay.. Nu kan jeg godt få 1:1 over VGA fra den bærbare... Jeg skulle bare sætte tv'et til at være den primære skærm, så nu virker det..

Men jeg kan stadig ikke få lyden fra pc'en over på fjernsynet.. :S Nogen der kan hjælpe med det?
Brugeravatar
Af azrael
Tv'et har åbenbart ingen audio-indgange. Medmindre du kan lave noget fusk på basis af SCART-stikkene, så kan jeg ikke se nogen mulighed for at føre lyd ind i tv'et. Det skulle da lige være noget lignende fusk med HDMI, hvis du har mulighed for at hive digitallyd ud af computeren og kan finde et HDMI-kabel, der tager imod koaksial SPDIF i den anden ende, men det er rimeligt usandsynligt.
Af Corax
Jeg overså det var en bærbar PC.

Ifølge manualen så skal du tilslutte PC'ens lyd lige til venstre for VGA porten i stikket der hedder audio.
Det ser ud som om at det er med et stero mini jack stik.

Tilslut evt. nogle høretelefoner til den bærbar for at sikre at der kommer lyd ud af den. Måske skal du ind i lydindstillerne og skrue op.
Af Fodlisten
Du skal bruge mini jack til mini jack som Corax beskriver! Så skulle det gerne virke. Hvis du også kigger godt efter bag på skærmen kan du se hvilke ting der hører sammen.

Den måde du har tilsluttet lyden på før har været til DVI->HDMI indgangen, så det er ikk uden grund du ingen lyd har haft :D
Af uma
Nej okay det kan jeg godt se... Men så må jeg se om jeg kan finde et sådan kabel et sted... Syntes bare stikket så mærkeligt ud, så tænkte ikke videre over det...
Men tak for hjælpen :D
Brugeravatar
Af azrael
Håber du finder ud af det! :)

Skal lige forklare mit svar. Jeg var inde på Samsungs side for at finde en manual på tv'et, men det lykkedes mig ikke. I stedet for kiggede jeg på specs mht. ind- og udgange, og der virker det som om tv'et kun har audio ud. Det er så åbenbart en fejl. Godt vi har andre, der rent faktisk har tv'et, der kan komme med de rette oplysninger i stedet for Samsung... :p