Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MikkelU
Kære brugere :D

En af mine venner har læst en artikel vedr. priserne på fladtv. Han husker ikke i hvilken avis dette var, men umiddelbart er hans bud Jydske Vestkysten, men han er langt fra sikker.

Grunden til jeg spørger om nogen af jer evt. har læst en sådan artikel er, at artiklen omhandlede, som overskriftenen siger, prisfald på fladtv. De skulle åbenbart efter hans udsagn og ifølge artiklen falde kraftigt i pris over sommeren.
Er der nogen der kan nikke genkendene til dette, for jeg er ret så interreseret i at vide det da jeg står og skal købe tv.

Skal man vente eller ej?
Af Peter VTEC
Man kan sige det sådan at så kan man jo blive ved og ved med at vente....

Men ja priserne falder hele tiden på fladskærme, se bare Panasonics PX70 som eksempel Vejl pris var 14k for en 42" da den kom frem for ikke ret længe siden, nu fås den til under 12k. Sådan er det hele vejen igennem, priserne falder.
Af MikkelU
Ja selvfølgelig falder de med udviklingen.

Men det er ikke det jeg spørger om. Denne artikel byggede på nogle facts om at produktionen af fladskærme var blevet for stor (udbud/efterspørgsel) og at man spåede et fald af prisen på op til 40%.

Men som sagt har jeg ikke selv haft fingrene i artiklen.
Af Fodlisten
jeg har også godt lige læst lidt om det, men smed det hurtigt væk igen, for det var vidst ikk mere end hvad man ellers kunne forvente.. Det var ihvertfald mindre end hardware falder!!
Af MikkelU
Hvad var det sådan mere præcist du havde læst?

Er bare ærgeligt hvis jeg køber D3000 i næste uge for 10.700 kr. og så til august ser jeg den til fx 8000 kr. ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, alle fladskærme falder ikke med 40% hen over sommeren. Der er generelt ikke nogen TV-model der får lov at falde med hele 40% før den hives af markedet igen - godt nok tjener producenten penge på et TV, men SÅ mange penge tjenes der trods alt ikke at slutbrugerens pris kan skæres ned med 40% og stadig efterlade en profit til alle de mellemled der er i handlen.

Fladskærms-TV er som bekendt blevet billigere og billigere. Eksempelvis var det utænkeligt at man kunne få et 32" LCD TV til under 10.000 kr. for blot 2 år siden, men i dag har alle producenter modeller langt under denne pris. Hvis priserne falder markant så bliver det ikke som ét stort prisfald fra mandag til tirsdag og det bliver ikke på nogen af de TV der er på markedet nu. Den generelle tendens er at priserne falder, men det er i takt med at produktionen bliver billigere og det sker ikke over kort tid.
Af xenon
tjek evt nyheder på digitimes.com - der kommer de med detaljerede forudsigelser om priser på tv og monitors (og ram og andet for den sags skyld)
Af Otto J
MikkelU skrev: Grunden til jeg spørger om nogen af jer evt. har læst en sådan artikel er, at artiklen omhandlede, som overskriftenen siger, prisfald på fladtv. De skulle åbenbart efter hans udsagn og ifølge artiklen falde kraftigt i pris over sommeren.
Det er sgu dybdeborende journalistik der vil noget... Fladskærmene faldt kraftigt i pris sidste sommer. De faldt kraftigt i pris i efteråret. De faldt kraftigt i pris i vinter. De faldt kraftigt i pris i foråret. Og så har den kloge journalist helt selv regnet ud af de nok også falder kraftigt i pris i sommer? Dygtigt, han skal da have Kavling-prisen.
Brugeravatar
Af azrael
Mon de også falder til efteråret? Ja, tør man ligefrem håbe på, at de også falder til vinter? Jøsses! :)

Nej, som stort set alle andre har skrevet, så falder priserne hele tiden. Det er mest et spørgsmål om at købe et tv, som man synes der er rigtig for en, og så til en pris man vil give. Hvis den ligning ikke går op lige nu og her, jamen så vent. Så simpelt kan det vel siges?

/az
Af Otto J
azrael skrev:
Nej, som stort set alle andre har skrevet, så falder priserne hele tiden. Det er mest et spørgsmål om at købe et tv, som man synes der er rigtig for en, og så til en pris man vil give. Hvis den ligning ikke går op lige nu og her, jamen så vent. Så simpelt kan det vel siges?
Lige præcis. Det er kun ærgeligt at priserne falder, hvis man ikke fik købt der var godt nok, for så skal man ud og skifte.

En pudsig ting ved de faldende priser er noget man vel kunne kalde psyko-matematik: Hvis du køber et tv til 15.000,- nu, så mister du kun penge ved at priserne falder, hvis du rent faktisk køber et nyt. Hvis dit nye tv er godt nok til at du beholder det i al fremtid, så taber du ingen penge uanset hvad der sker med nypriserne. Det kan FØLES som om du gør, fordi du kan sidde og tænke over "hvad nu hvis jeg havde ventet". Ja, så havde du ikke haft noget tv så længe...

For at skære det ud i pap: Scenarie A: Du giver 15.000,- i dag, og i morgen falder priserne til 10.000,-. Resultat: Du har nu et godt tv som du har givet 15.000,- for.

Scenarie B: Du giver 15.000,- i dag, og i morgen stiger priserne til 20.000. Resultat: Du har nu et godt tv som du har givet 15.000,- for.

Hvor ligger forskellen?

Som Azrael siger: Når du føler at du kan få et tilfredsstillende tv for de penge du vil investere, så køb. Derefter lukker du øjnene for hvad der sker i markedet, og nyder dit TV! Dette er klart den bedste fremgangsmåde, hvis du vil have det bedste ud af din investering.
Af MikkelU
Jeg takker mange gange for jeres svar og er fuldstænding enig i, hvad i skriver.

Jeg ville blot have dette afkræftet :)

Tror mit valg blir D3000
Af Moke
MikkelU skrev:Jeg takker mange gange for jeres svar og er fuldstænding enig i, hvad i skriver.

Jeg ville blot have dette afkræftet :)

Tror mit valg blir D3000
Ret sikker på at du ikke bliver skuffet :)